نکات مهم برای این که چاق نشوید

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی  ۱.۴ میلیارد نفر در دنیا اضافه وزن دارن. این سازمان هم اینکه اعلام کرد که ۴۰ میلیون کودک زیر پنج سال در جهان گرفتار به چاقی هستن. چاقی علاوه بر مشکلات ظاهری، مشکلات زیادی هم به همراه داره. پر فشاری خون، افزایش چربیای خون، بیماریای قلبی- عروقی، دیابت نوع دو، مشکلات مفصلی، سکته مغزی، کبد چرب و … از جمله نتیجه های خطرناک چاقی هستن.

اولین و مهم ترین قدم واسه کاهش وزن اصلاح روش زندگیه. پیروی از یه رژیم غذایی مناسب، تغییر عادات غذایی نادرست و فعالیت بدنی منظم سالم ترین روش مقابله با اضافه وزن و چاقیه.

اینجا به نکاتی می پردازیم که با به کار گیری اونا می تونین عادات غذایی خود رو اصلاح کرده و از چاقی پیشگیری کنین.

فرق بین گرسنگی و اشتها رو بشناسین.

بیشتر افراد چاق، بیشتر اوقات بدون اینکه واقعاً گرسنه باشن، غذا می خورن. این که تمایل به خوردن چیزی دارین همیشه به معنی گرسنگی شما نیس. وقتی غذا یا هر خوراکی دیگری در دسترس شما قرار میگیره، به خودتون فرصت بدید تا گرسنه شید. گرسنگی یه پدیده فیزیولوژیکه اما اشتها ریشه در روان شما داره. پس تا جایی که می تونین ذهنتون رو کنترل کنین.

وعده های غذایی و میان وعده ها رو حذف نکنین.

این که تلاش کنین وعده های غذایی منظمی داشته باشین، نکته مهمیه. روزانه ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ میان وعده واسه خود در نظر بگیرین و وعده ها رو به موقع بخورین.

تنقلات و مواد غذایی پر کالری رو از دسترس خود خارج کنین.

اینکه روی میزتون همیشه شکلات و شیرینی داشته باشین، عادت مناسبی نیس. مواد غذایی پر کالری رو با سبزیجات و میوه ها جانشین کنین.

به غذا خوردن خود به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین و از اون لذت ببرین.

موقع غذا خوردن، به طور هم زمان به کار دیگری نپردازید. غذا خوردن همراه با تماشای تلویزیون یکی از عادات نامناسبه. اگه روی غذا خوردن خود تمرکز نداشته باشین، پیام سیری با تاخیر به مغز می رسه، پس غذای بیشتری می خورید و در دراز مدت دچار اضافه وزن و چاقی میشین.

آهسته غذا بخورین.

آهسته غذا خوردن موجب می شه که معده به موقع پیام سیری رو به مغز بفرسته. عجله در غذا خوردن موجب پرخوری و چاقی می شه. واسه خوردن غذا وقت کافی در نظر بگیرین و لقمه هاتون رو خوب و آروم بجوید.

مراقب وسوسها باشین.

اگه فکر می کنین توانایی مقاومت در برابر خریدن و خوردن مواد غذایی رو ندارین، خودتون به خرید نرید و این کار رو به یکی دیگه از اعضای خونواده محول کنین. نکته مهم دیگه این که هیچوقت در شرایط گرسنگی واسه خرید مواد غذایی اقدام نکنین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

بازنشر سیمرغ