نکاتی مهم برای کنترل وزن و جلوگیری از چاقی

نکاتی مهم واسه کنترل وزن و جلوگیری از چاقی

چاقی یه مریضی مزمنه که اضافه وزن غیر طبیعی بدن تعریف می شه که اثرات بسیار داغون کننده ای روی آدم داره…..

به کسی چاق می گن که شاخص توده بدن اون از عدد ۳۰ بالاتر باشه و به فردی دارای اضافه وزن میگن که شاخص توده بدن اون از ۲۵ تا ۳۰ باشه.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، خود چاقی مریضی کشنده ای نیس، اما با خیلی از مریضیا چه مستقیم و چه غیرمستقیم رابطه داره مانند افزایش فشار خون، آترواسکلروز (سخت شدن جدار رگا)، مریضیای کبدی و صفراوی بیشتر سنگ کیسه صفرا، آرتروز، مشکلات تنفسی، واریس، نازایی، مسمومیت حاملگی، پرمویی زنان، چربی بالای خون و از همه مهمتر احساس محرومیت اجتماعی و پستی.

بعضی از دلیلای چاقی:

۱- فشارهای داخلی، استرسا و افسردگیا

۲- مشکل تغذیه ای مانند دریافت زیاد انرژی و کمی فعالیت

۳- مصرف بعضی داروها مثل داروهای ضد بارداری، ضدافسردگی و ضداضطراب و کورتونا

۴- عوامل ژنتیکی ، ۳۰ درصد دلیل چاقیا رو شامل می شه.

از همه این عوامل مشکل تغذیه ای و یا اگه بهتر گفته شه عادات بد غذایی از همه مهمتره، طوری که اگه شخصی علاوه بر نیاز روزانه اش هر روز یه نون سوخاری (که بسیار کالری کمی داره) اضافه بخوره، بعد از ۲۰ سال پونزده کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنه. ذخیره اصلى انرژى بدن، چربىه. اگه انرژى دریافتى بیشتر از انرژى اى باشه که به مصرف می رسه، افزایش بافت چربى، گریزناپذیر هستش. پس بر وزن بدن اضافه مى شه.

پیشگیری از چاقی :

– افزایش اندازه جنب و جوش و داشتن فعالیت فیزیکی منظم

– با افزایش سن به دلیل کاهش سوخت و ساز چربیای چاقی اتفاق میفته پس افراد باید در همه سنین ورزش کنن مخصوصا در سنین میانسالی داشتن یه برنامه ورزشی منظم به تناسب اندام و پیشگیری از چاق شدن کمک می کنه

– داشتن عادات خوب غذایی از جمله آروم غذا خوردن و خوب جویدن غذا از عواملیه که در پیشگیری از چاقی موثره

– به کار گیری رژیمای غذای که از نظر میوه جات و سبزی جات تازه غنی هستن و هم اینکه نرمشای تکراری نه فقط از بروز چاقی جلوگیری می کنن، بلکه از دچار شدن به بیماریایی مثل سرطان و بیماریای قلبی- عروقی هم پیشگیری می کنن.

– دوری از خوردن غذاهاى چرب و پر نمک و غذاهای حاضرى و نوشابه های گاز دار

– حفظ آرامش و پیشگیری از تنشای روانی می تونه در کنترل وزن اثر داشته باشه بسیارى از مردم در جواب به احساسات منفى مانند ملال، اندوه یا خشم، شروع به خوردن مى کنن

– کم کردن مصرف مواد غذایی نشاسته ای ، موادی مانند برنج، آرد برنج و غذاهایی که از اون جفت و جور می شه، ذرت، غلات بو داده، ماکارونی، باقلا، سیب زمینی، عدس، نخود، لپه، لوبیا، بیسکویت و کیک.

چند تا نکته مهم در کنترل وزن

۱- چاقی یه مریضی مزمنه و مثل هر مریضی طولانی دیگری نیاز به زمان داره.

۲- هیچوقت در درمان چاقی خود از دارو استفاده نکنین، چون که دارو دارای عوارضی هستن.

۳- در درمان چاقی خود هیچ وقت عجله نداشته باشین، یادتون باشه که رژیم غذایی با کم شدن وزن کم کم علاوه بر اینکه قابل تحملتره، عوارضی نداشته، تقریباً غیر قابل برگشت هستش.

۴ – مصرف داروهای ضد اشتها واسه کوتاه مدت با نظر دکتر مشکل چندانی نداره . اما این نوع داروها کمک به تغییر عادت غذایی نمی کنه و داشتن عادات غذایی خوب واسه داشتن وزن مناسب خیلی مهمه .

چند پیشنهاد واسه تغییر عادت غذایی غلط :

۱٫ روزانه ۸ تا ۶ لیوان آب بخورین.

۲٫ دربین غذا از نوشیدن آب دوری کنین.

۳٫ قبل ازصرف غذا سالاد بخورین و از صرف نمک اضافه در غذا دوری کنین.

۴٫ تلاش کنین وعده های اصلی غذا ( صبحونه – نهار – شام ) حذف نگردد، چون در اینصورت ناچار به ریزه خواری میشین.

۵٫ مصرف چای کمرنگ ولی بدون قند وشکر ، دو ساعت بعد از غذا مانعی نداره.

۶٫ واسه خوردن غذا ازبشقابای کوچیک استفاده کنین.

۷٫ خوردن غذا باید در کمال آرامش و انجام بشه و از عجله خود داری کنین .

۸٫ درحالتای اضطراب و استرس غذا نخورین.

۹٫ وقت خود رو بجای ریزه خواری با فعالیت پر کنین.

درمان چاقی :

درمانای چاقی به چهار دسته دارویی، به کار گیری وسایل و روشای مخصوص مانند سونا و ماساژ درمانی ، جراحی و رژیم درمانی تقسیم می شن.

 

جمع آوری: آلامتو

 

جدول وزن براساس سن و قد محاسبه وزن از روی قد

مدیر کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نکاتی مهم در برق انداختن آشپزخانه

ج سپتامبر 20 , 2019
یکی از مهم ترین قسمت های خونه، آشپزخانه س، خانوم های خونه دار قسمت خیلی از وقت خود رو در اون می گذرونن و مهم ترین نگرانی خاطر اونا هم تمیز و بهداشتی بودن این بخش از خانه س. واسه تمیز و ضدعفونی کردن سطوح و وسایل خونه مانند اجاق […]