تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

0 By
تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

بازاریابی محتوا

تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

۲۱ شهریور ۱۳۹۵

سرفصلای آموزش بازاریابی محتوا واسه افراد تازه کار

تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

اگه هنوز نمی دونین قیف بازاریابی چیه و در مورد اون هیچ اطلاعی ندارین، امروز فرصت مناسبیه که اطلاعات خود رو دربارۀ اون بالا ببرین. در این مقاله به شما می گم که قیف بازاریابی چیه، چیجوری کار می کنه و چیجوری میشه با تولید محتوا اندازه بازدهی اونو بالا برد.

قیف بازاریابی، در واقع مفهومیه که نشون میده کاربران پس از آشنایی با یه برند تا خرید محصول از اون برند، چه مراحلی رو طی می کنن. هرچه مشتریان احتمالی به سمت مرحله خرید نزدیک تر می شن، از تعدادشون هم به مراتب کم میشه.

با اینکه تو یه جهان ایده آل، به جای قیف، از یه استوانه استفاده می شه (یعنی هر فردی که از اجناس و خدمات شرکت شما خبردار میشه، به سمت شما میاد و محصولاتتون رو خریداری می کنه)، اما بدیش اینه در دنیای واقعی اینجور اتفاقی نمی افتاد.

همونطور که اشاره کردیم، قیف بازاریابی نشون میده که مشتریان احتمالی شما، هرچه به روندِ خریدِ محصول نزدیک تر می شن، از تعدادشون کم میشه. در قسمت بالای قیف بازاریابی، افراد خیلی از وجود برند شما و محصولاتتون خبردار میشن (که بعضی وقتاً این قسمت به عنوان اولین مرحلۀ روند تبدیل کاربر به مشتری شناخته می شه).

در اواسط قیف، تعداد این افراد کمتر می شه و تنها آدمایی باقی می مانند که درباره اجناس شما کنجکاوند یا هنوز تصمیم به خرید نگرفتند. در انتهای قیف، این شرایط جدی تر می شه و تنها آدمایی به سمت شما میان که قصد خرید اجناس یا خدمات رو دارن (چون تعداد خیلی از آدمایی که در اواسط قیف بازاریابی شما وجود داشتن، تصمیم می گیرن که محصولاتتون رو خریداری نکنن).

، حالا ماموریت شما به عنوان یه بازاریاب اینه که قیف بازاریابی رو محکم تر و پایدارتر کنین و تا جای ممکن این قیف رو به یه استوانه تبدیل کنین. تبدیل شدن قیف به استوانه به این معنیه که تعداد بیشتری از مشتریان احتمالی به انتهای قیف هدایت می شن و در نتیجه اندازه تبدیل شما زیاد می شه.

نکتۀ جالبی که در مورد بازاریابی محتوا هست اینه که بیشتر افراد باور دارن بازاریابی محتوا تاکتیکی مربوط به مراحل ابتدایی قیفه، اما واقعا اینجور نیس. بازاریابی محتوا به شرکتا کمک می کنه کاربران خود رو در هر مرحله ای از بازاریابی به دست بیارن و اونا رو به سمت انتهای قیف بازاریابی هدایت کنن.

در واقع، بازاریابی محتوا کمک می کنه که گلوگاهِ این قیف تا انتهای اون پهن تر شه تا کاربر، راحت تر به مشتری تبدیل شه. از اونجایی که محتوا در برگیرنده متن و تصاویریه که در سایت شما قرار داره، اینطوری شما فرصتای زیادی در اختیار دارین تا پیام خود رو گوش مخاطبان برسونین.

چهار مرحله اصلی در بازاریابی محتوا هست که شباهت بسیاری به روند دم کردن قهوه س. در ادامه با این مراحل آشنا میشیم:

کشف: بالاترین نقطه قیف بازاریابی

اهداف: به دست آوردن غیر مستقیم مشتریان، باخبر شدن از برند

تاکتیکا: محتوای آموزشی، محتوای ویروسی

در اولین مرحله از بازاریابی محتوا، باید تلاش کنین مشتریان احتمالی تون (یا حتی کل بازار!) رو از برند خود آگاه کنین. در بعضی موارد که کاربرد محصولاتتون واسه افراد روشن نیس، باید تلاش کنین در اول بازار رو آموزش بدین و به اونا حالی کنین که محصولتان چه مشکلی رو رفع می کنه.

هم اینکه، در این مرحله تلاش کنین با به کار گیری بازاریابی محتوا مشتریان رو به اجناس خود علاقمند کنین. باید به دنبال این باشین که کنجکاوی افراد رو نه فقط نسبت به اجناس، بلکه نسبت به برند خود بیشتر کنین. باید کاری کنین که مخاطبان، نام برند شما رو همیشه به خاطر داشته باشن و از اون به عنوان یه برند قابل اعتماد یاد کنن.

بالای قیف بازاریابی، دقیقاً همون جاییه که بازاریابی رُبایشی یا جاذبه ای (Inbound Marketing) به بهترین شکل انجام می شه. ممکنه در این راه، هدفِ ما تنها تلنگر زدن به تعدادی مشتری بالقوه باشه، اما واسه این کار نباید فقط از برند خودمون صحبت کنیم. عوضش به جای اینکه از خودمون بگیم، باید نیازها و خواسته های مشتریان رو به درستی درک کنیم و واسه رفعشان، مشتریان رو آموزش بدیم.

اگه بتونین خوب مشتریان خود رو آموزش داده و نیازهاشون رو برطرف کنین نه فقط برندتون معتبر می شه، بلکه مشتریان هم از شما تشکر می کنن. مهم ترین وظیفه شما در این مرحله اینه که به مخاطبان تون ثابت کنین اجناس و خدمات تون به درد بخور و کاربردی هستن.

شکلای جور واجور محتوایی که در مرحله کشف استفاده می شن، موارد زیر هستن:

  • پُست وبلاگ
  • وبینارها
  • محتواهای بزرگ (مثل بازیا، وسیله ها، محتوای طولانی)
  • راهنمای کامل
  • فایلای ویدئویی
  • خبرنامه ایمیلی

نمونه واقعی: شکلات Theo

نمونه بسیار جالبی از این نوع محتوا در کارخانه شکلات سازی Theo (که در سیاتل آمریکا قرار داد) هست. این کارخانه، شکلاتای متنوعی می فروشه، اما بیشتر به خاطر برگزاری تورهای تفریحی در کارخانه خود شناخته شده. طیاین تور، مسئولان کارخانه به بازدیدکنندگان توضیح میدن که این شکلاتا از کجا به دست میان، چیجوری دانه های شکلات پرورش داده می شن و این دانه های شکلات چیجوری طوری که ما در فروشگاه ها می بینیم، در میان.

پس از برگزاری تور، بازدیدکنندگان احساس می کنن متخصص شکلات سازی هستن. بازدیدکنندگان از اون روز به بعد، نه فقط تصور می کنن از زیر و بم کارخانه Theo باخبر هستن، بلکه اونو به عنوان برندی می شناسن که در ارائه اطلاعات سخاوتمنده. اینجور فعالیتایی مشتریان رو نسبت به یه برند وفادار می کنه.

واسه اینکه از این معنی در کار و کاسبی خود بهره ببریم، ما هم از این نوع بازاریابی محتوا، در سایت نوین استفاده می کنیم. پستای وبلاگ نوین واسه مجبور کردن مشتری به خرید خدمات و اجناس ما منتشر نمی شن. ما این پستا رو منتشر می کنیم چون افراد دوست دارن مهارتای بازاریابی و سئو خود رو بهتر کنن.

ما با امید به اینکه با خوندن پستای وبلاگ نوین و مشارکت در بحثا، بتونین سطح علم خود رو پیشرفت بدین و اگه روزی به ابزارهایی واسه پیشرفت کار و کاسبی خود نیازمند بودین، این نام تجاری نوین باشه که به ذهن شما خطور می کنه. همونجوریکه واسه خیلی از مردم ساکن سیاتل (و هم اینکه شما) نام Theo برابر با شکلاته.

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

این مطلب را هم بخوانید :  تکنیک فروش: دو انتخاب، بیشتر از یک انتخاب می‌فروشد

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

جلب توجه مخاطب: میونه قیف بازاریابی

اهداف: دسترسی مستقیم به مشتریان

تاکتیک: راهکارهایی واسه چالشای موردی

در مرحله جلبِ توجهِ مخاطبان، مشتریان شما رو با راهکارهایی که ارائه می کنین، می شناسن. اینجا دقیقاً همون وقتیه که با تولید محتوا می تونین به مشتریان خود امکان بدین تا برندتون رو آزمایش کنن.

در این مرحله، ما مستقیما با آدمایی در ارتباطیم که کسب و کارمون بهش کمک می کنه. پس باید مطمئن شیم که اونا هم از این موضوع باخبر هستن و در مورد شرکت ما اطلاعات کافی دارن.

یادتون باشه، ممکنه در این مرحله مشتریان به شما اعتماد نکنن، پس لزومی نداره از فروش محصولاتتون صحبت کنین. عوضش، محتوایی تولید کنین که باعث جلب توجه شون شه. این کار فرصتی عالی رو در اختیار بازدیدکنندگان قرار میده تا همه اطلاعاتتون رو بررسی کنن و میان شما و رقبایتان فرق قائل شن.

در این مرحله، آدما به دنبال محتوایی به شکل زیر هستن:

  • تحقیقات موردی
  • محتوایی که چگونگی کار با محصولاتتون رو آموزش میده.
  • ویدئوهای نمونه
  • ارائه اطلاعات و ویژگیای اجناس

یکی از موثرترین روش ها واسه انجام این کار، به تصویر کشیدن تحقیقات موردیه که مشکلات بعضی از مشتریان رو حل می کنه. مثلا بعضی از سایتا دارای ویدئوهای آموزشی کوتاه هستن که به بازدیدکنندگان دربرطرف مشکلاتشون کمک می کنه.

نمونه واقعی: کلوچهای Toll House

نمونه های بسیار زیادی در این مورد هست. وقتی که Nestle دستور پخت کلوچهای مشهور خود رو در اختیار عموم قرار داد، همۀ مراحل پخت به درستی در پشت بسته بندی کلوچهای Toll House شون درج شد. این دستورِ پخت هرچند واسه فروش بیشتر در اختیار مردم نیستش بود، اما باعث شد که مشتریان به خرید اجناس نستله اشتیاق پیدا کنن (حتی اگه مردم فقطً واسه گرفتن دستور پخت کلوچه این محصول رو بخرن).

البته باید یادتون باشه معمولاً میونه قیف مستقیما روی چیزی که شما در حال فروش هستین تمرکز نمی کنه. مرحله میونه قیف، از محصول یا خدمتی که شما ارائه می کنین به عنوان یه وسیله واسه رسیدن به هدفی دیگه استفاده می کنه، حال این هدف می تونه رتبه بندی محتوا در موتورهای جستجو باشه یا یه بسته کلوچه خوشمزه!

تبدیل کاربر به مشتری: انتهای قیف بازاریابی

اهداف: معامله با مشتریان

تاکتیک: توضیح اجناس و ویژگیای مهم

، حالا در انتهای قیف بازاریابی قرار داریم. همه چیز خوب انجام شده و بازدید کنندگان آمادۀ تبدیل شدن به مشتری هستن. بسته به نوع تجارت شما، این مرحله می تونه آخرین مرحله واسه فروش باشه. باریک ترین بخش این قیف، مربوط به معاملات یا همون اندازه تبدیل است.

در این نقطه، ما خوب میدونیم آدمایی که در قیف بازاریابی ما باقی مونده ان به کالاهایی که پیشنهاد می دیم علاقه دارن و تنها کاری که باید انجام بدیم راضی کردن اونا واسه خرید محصوله.

قبل اینکه مشتریان بخوان در مورد اجناس شما تصمیم بگیرن، اونا رو حیرت زده کنین. واسه این کار می تونین موارد زیر رو در تولید محتوای خود رعایت کنین:

  • نقد و بررسی اجناس
  • پیشنهاد دیگه مشتریان
  • توضیح فروش محصول

این نوع تولید محتوا بسیار صریحه. در این مرحله، محتواتون باید روشن باشه و ارزش اجناس رو خوب به مشتریان منتقل کنه. هم اینکه، بهتره در این نوع تولید محتوا از نمودارهای مقایسه اجناس استفاده کنین. واقعا، محتوایی که در این مرحله تولید می شه، وسیله فروش بازاریابی محتوا حساب می شه.

نمونه واقعی: سایت آمازون

، مطمئناً سایت آمازون رو می شناسین. در گذشته، وقتی که از آمازون کتاب یا سی دی می خریدین، احساس خاص بودن می کردین. اما این روزا قضیه کمی فرق داره. امروزه اگه بتونین سفارش خود رو فقط با یه کلیک انجام بدین، تجربه خرید خوبی داشتین. همونطور که میدونید در زمان سفارش از سایت آمازون، محتوای زیادی در دسترس قرار نمی گیره و تنها توضیحات کاربران قابل خواندنه، اما با این حال تجربه خرید خوبی رو بهتون میده.

نگهداری مشتری: بالاتر از قیف

اهداف: حفظ و نگهداری مشتریان موجود، پشتیبانی و پشتیبانی از اونا

تاکتیک: کمک، پشتیبانی و نظم سازمانی

وقتی که مشتریان خود رو به دست آوردید، هدف شما باید نگهداری این مشتریان باشه. بازاریابی محتوا بخشی از این فرآینده. در این مرحله، ما روی نگهداری مشتریان تمرکز می کنیم و تلاش می کنیم مشتریان اولیه رو به مشتریان دائمی تبدیل کنیم (واسه شرکتایی که اشتراکی هستن، باید مطمئن شیم که مشتریان اشتراک خود رو تمدید می کنن).

، درباره تاثیر شکلای جور واجور محتوای زیر فکر کنین و تصور کنین بدون به کار گیری اونا، حفظ و نگهداری مشتری هاتون چقدر سخت هستش:

  • پشتیبانی از مشتریان
  • پیشنهادات خاص
  • آموزشای قدم به قدم
  • ایمیل مارکتینگ و پیگیری ایمیلا
  • تجربه کاربری موثر درباره استفاده محصول

نمونه واقعی: سایت Tumblr و Boden

یه نمونه عالی در حفظ و نگهداری مشتریان، سایت Tumblrه. این سایت یکی از پلتفرمای وبلاگ نویسی محبوب هستش و به خاطر تجربیات کاربری خوب، مشهور و شناخته شده.

یکی دیگه از نمونه های خوب در حفظ و نگهداری مشتریان شرکت پوشاک Bodenه که از ایمیلای تایید حمل و نقل و بسته بندی خوشحال واسه بالا بردن رضایت مشتریان استفاده می کنن (ایجاد وفاداری در مشتریان):

همونطور که مشاهده کردین هر مرحله ای از این روند، نیازمند راه و روش متفاوتیه. درست همونطور که باید نسخه های متفاوتی از پیام خود رو در توییتر و فیسبوک منتشر کنین (واسه رسیدن به مخاطبان محلی و فرهنگ خاص)، باید مطمئن شید که از شکل مناسب بازاریابی محتوا در هر مرحله از روند استفاده می کنین.

اینکه واسه چه مرحله ای از قیف بازاریابی، محتوا تولید می کنین مهم نیس، نکته کلیدی اینه که نیازای مشتریان رو بشناسین و بدونین درباره چی با اونا صحبت می کنین.

اگه در مورد آموزش بازاریابی محتوا، آموزش سئو یا آموزش بازاریابی دیجیتال سوالی براتون بوجود اومده، می تونین اونو از راه دیدگاه ها با ما در میان بذارین. کارشناسان نوین در کوتاه ترین زمان به سوالات شما جواب میدن.

منبع: Moz

موضوع در رابطه بازاریابی محتوا

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین