پایان نامه نهایی- قسمت ۱۴

پایان نامه نهایی- قسمت ۱۴

آوریل 8, 2021 0 By مدیر سایت

کشور چین با ۱۳۳٫۶۰۰ تن واردات از ایران در سال ۲۰۰۸ (۵۶٫۴۹درصد کل ) خریداران سنگ ایران و سپس ایتالیا ۳۰٫۵۰۰ تن (۲٫۹ درصد کل ) و هنگ کنگ با ۱۱٫۶۰۰ تن (۴٫۹ درصد کل ) در رتبه های بعدی هستند. بعد از این سه کشور ، تایوان ۱۰٫۸۰۰ تن ، ژاپن ۴٫۲۰۰ تن ، هند با ۴۰۰۰ تن رده های بعدی را اشغال کرده اند. یک نگاه اجمالی به این آمار و ارقام ، حضور گسترده کشور های آسیایی در ردیف های اول خریداران سنگ های خام ایرانی به همراه ایتالیا ، تنها پرچم دار اروپایی را بر روی اسکله های بارگیری ایران نشان می دهد . حضور ایتالیا دلیل دیگری بر رهبری نسبی این کشور در جهان سنگ های تزئینی است. آنچه که قابل توجه و تا اندازه ای نگران کننده است حضور به نسبت قدرتمند چین در مورد واردات سنگ های تزئینی ایرانی است که بر یک محور پر قدرت ایرانی- چینی دلالت دارد که با توجه به تولید محصولات چینی با هزینه ای پایین و اشتیاق بین المللی بر روی انواع سنگ های کرم و بژ ایرانی و همچنین کیفیت مطلوب سنگ های ایرانی ، این محور با قدرت به جلو می رود. این تشریک مساعی که کیفیت عالی با تولید ارزان را با یکدیگر ، تلفیق می نماید، می تواند توانایی چین را جهت پرواز در مزایده های بین المللی حال حاضر و آینده نزدیک ، بالا برد . این باعث ایجاد مشکلاتی برای رقبای بین المللی چین که در راس آن ها ایتالیا قرار دارد ، خواهد شد و به نظر می رسد در جایی که ایتالیا نقش عمده ای در صادرات ماشین ها و تجهیزات مربوط به سنگ به ایران را دارد. چین در حال تبدیل شدن به یک خریدار اصلی مواد خام ایرانی است .
حجم کل واردات سنگ خام توسط کشور های مختلف در سال ۲۰۰۸ بالغ بر ۱۴ میلیون تن بوده است.
کشور چین با ۵ میلیون و هشتصد و پانزده هزار تن ، ایتالیا با دو میلیون و دویست و شصت و سه هزار تن ، تایوان یک میلیون و چهارصدو پنجاه هزار تن ، اسپانیا نهصد و بیست و هفت هزار تن ، آمریکا پانصدو هفت هزارتن و یونان با سیصد و پنجاه و چهار هزار تن ضمن در اختیار داشتن رتبه اول تا ششم جهان ۸۱% از مجموع واردات سنگ خام جهان را به خود اختصاص داده اند . از مجموع ۲۴ میلیون تن واردات کل سنگ کار شده در سال ۲۰۰۸ آمریکا با خرید هشت میلیون و پانصد و پنجاه و سه هزار تن ، کره جنوبی با سه میلیون و نهصد و چهل هزار تن ، ژاپن با دو میلیون و پانصد و نود و چهار هزار تن ، آلمان یک میلیون و چهارصد و دوازده هزار تن ، ایتالیا هشتصد و سیزده هزار تن و بلژیک با هشتصد هزار تن مقام های اول تا ششم را در جذب صادرات سنگ های فرآوری شده را در اختیار دارند. آمریکا با این حجم خرید ، به تنهایی یک سوم بازار را به خود اختصاص داده است و به عبارت دیگر مقصد سی و پنج درصد از سنگ های فرآوری شده دنیا ، این کشور است. بازار بسیار بزرگی که ایران از دستیابی به آن محروم بوده و تنها بخش بسیار اندکی را به صورت غیر مستقیم و به نام کشور های دیگر به دست آورده بود . سهم ناچیزی که متاسفانه به دلیل افزایش بهای تمام شده داخلی ناشی از تورم و نیز ، رونق نسبی بازار داخلی ، آن را نیز از دست داد. یکی از دلایل اصلی رشد روزافزون صادرات ترکیه واردات انواع سنگ های ماربل ، خصوصا تراورتن توسط آمریکا از آن کشور می باشد به گونه ای که در چند سال اخیر مقام اول صادرات سنگهای ماربل به آمریکا را با پشت سر نهادن کشور ایتالیا بدست آورده است.هزینه حمل و نقل حدود یک سوم ایران و معافیت هزینه های گمرکی آمریکا تا سقفی مطلوب برای آن کشور به همراه حمایت های دولتی و همچنین سهولت ارتباط مستقیم با مشتریان و تسهیلات بانکی مناسب ، فضای رقابتی نابرابری ایجاد نمود تا در نهایت کشور ایران ، جدی ترین رقیب بالقوه آن کشور پس از ایتالیا بازنده این میدان باشد.از مجموع ۱۴ میلیون تن صادرات سنگ های خام و اسلب این کشور ها نقش عمده را ایفا نموده اند :

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رفتن به نوارابزار

بیرون رفتن