نکات مهم در مدیریت زمان

Notepad

وقت شما به چه صورت سپری میشه؟ مدیریتی روی اون دارین؟ در این مقاله می خوایم مهمترین نکات درباب مدیریت زمان رو بررسی کنیم.

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ کارا زیاده اما وقت کم؟ صدها ایمیل باز نشده دارین که هنوز وقت واسه بررسی اونا پیدا نکردین؟ اگه جواب تون مثبته نگران نباشین شما تنها نیستین. در این دنیای ارتباطات کمتر کسی وقت کافی واسه کاراش داره. هیچوقت کارایی که انجام می دیم کافی نیستن و هیچوقت زمان کافی واسه واسه انجام دادنشون نداریم.

فشار زمان و نبود تفکر

کار و مشغله زیاد باعث می شه فکرتون مشغول حل مشکلی که در پیش رو دارین بشه و دیگه وارد عمل یا مرحله اراده کردن نشید. حس محرومیت زمان یا انرژی باعث می شه به جای خوردن غذاهای سالم غذاهای فست فود بخورین، صورت حسابا رو به موقع پرداخت نکنین، به ایمیلا و تلفنای مهم مراجعه نکنین و اجازه بدین خونه شلوغ و به هم ریخته و دچار هرج و مرج شه. کمبود تفکر باعث می شه دیگه افراد مهمی که در زندگی تون هستن رو ندیده بگیرین و دیگه مراقب سلامتی و بهداشت خود نباشین.

زمان تون رو کنترل کنین

به جای این که اجازه بدین زمان شما رو کنترل کنه شما باید زمان رو کنترل کنین. تحقیقات نشون دادن کسائی که تحت فشار زمان هستن اما میتونن زمانشان رو کنترل کنن رضایت بیشتری از زندگی دارن و استرس کمتری نسبت به کسائی که همون اندازه مشغولیت دارن اما قادر به کنترل زمانشان نیستن دارن. اگه به دلیل مشغله زیاد نمی تونین زمان تون رو کنترل کنین که وقت آزاد بیشتری داشته باشین دست کم می تونین وقتی که دارین رو مدیریت کنین. راهکارها و نکات زیر رو واسه کنترل زمان به کار ببرین.

کارا رو اولویت بندی کنین

کمی به عقب برگردین و به اهداف بزرگ زندگی تون فکر کنین و ببینین کدوم یکی از اهداف واسه تون مهم تره. هدف تون ساخت یه رابطه، پیشرفت در کار، پدر یا مادر شدن، همکاری با خونواده یا همسایه ها، پول در آوردن یا سالم زندگی کردنه؟ وقتی که هدف تون رو تعیین کردین اونو پایه برنامه ریزیای وقتی تون بذارین.

واقع بین باشین

شاید شمام مثل بقیه، کارایی که انجام می دید رو زیادی دست بالا می گیرین. ممکنه از یاد ببرین که وقتی زیاد خسته میشین خلاقیت تون کمتر می شه و بیشتر دچار معطلی میشین و مشکلاتی سر راهتون قرار میگیره که حواستون رو پرت می کنه. تخمین بزنین که چقدر زمان می بره تا کاری رو به طور کامل انجام بدین. بعد ۲۵ درصد به اون زمان اضافه کنین و شروع کنین.

معطلیا رو محدود کنین

محدود کردن چیزایی که باعث معطلی تو کاراتون می شن در کنترل زمان مهم هستن. این نکته واسه کسائی که بچه دار هستن بسیار مشکله.چیزایی که باعث معطلی در کارتون می شن زیاد هستن مثلا: اگه دفتر کارتون سالنیه ممکنه سوالا و صحبت کردنای همکارانتون مزاحم کارتون شه. یا اخطار پیاما و ایمیلا حواستون رو پرت می کنه. اگه می تونین اخطار ایمیل روی موبایل و کامپیوتر رو وردارین. هنگام کار مطمئن شید که بچه ها مشغول هستن یا کسی رو بالای سرشون بذارین. اگه نمی تونین در خونه کار کنین به کتابخونه یا جای آرومی برید.

به تعهدات اضافی نه بگید

بیشتر ما معمولا به کسائی که برامون مهم هستن و باورشون داریم “بله” می گیم. اما اولویت بندی اهداف یعنی کنار گذاشتن بعضی از چیزایی که می خواین. به جای این که فکر کنین با نه گفتن چیزی از کفتون میره واسه زمان اضافی که دارین برنامه ریزی کنین. مهم ترین بخش مدیریت استرس تعیین حد و مرز واسه دیگرونه. قبل از این که تعهد بدین اول ببینین که این کار در کجای اولویتاتون قرار داره اگه در اولویتای تون جایی داشت به اون بله بگید.

تاخیر نکنین

حتی اگه وقت آزاد به اندازه کافی داشته باشین بازم ممکنه کاری رو به تاخیر بندازین چون اون کار کسل کننده س، یا چون زیادی پرکار هستین، یا چون فکر نمی کنین بتونین کار رو خوب انجام بدین. وقتی که دلیل تاخیرتان رو کشف کنین می تونین به راه حل برسین.

اگه کارتون کسل کننده س به این فکر کنین که چقدر این کار واسه شما و خونواده شما مهمه: مثلا بیرون گذاشتن زباله ها کاری کسل کننده س اما لازمه. پس یه زمان خاصی رو واسه اون تعیین می کنین و کم کم تبدیل به یه عادت می شه و به عنوان بخش نرمالی از زندگی تون شکل میگیره.

اگه کارتون کسل کننده س اما زیاد مهم نیس اونو انجام ندین: مثلا وقتی که خونه تکونی می کنین اول همه جا رو گردگیری و مرتب و تمیز می کنین و بعد اگه انرژی به اندازه کافی داشتین جای کمد دراور رو عوض می کنین. اگه این کار زیاد مهم نیس می تونین اونو از لیست کاراتون خط بزنین.

اگه زیادی کار کردین و خسته هستین به خودتون انگیزه بدین: بعضی وقتا دلتون می خواد استراحتی به خودتون بدین و برنامه مورد علاقه تون رو تماشا کنین یا ورزش موردعلاقه تون رو انجام بدین. نتیجه کاراتون رو تو ذهن مجسم کنین (مثلا احساس رضایتی که بعد از تمیز کردن خونه یا بعد از تکمیل کاراتون دارین) و به خودتون انگیزه بدین.

اگه احساس می کنین هیچوقت به اندازه کافی وقت ندارین کنترل اونو به دست بگیرین و ببینین چه وقتی کارا از کنترل شما خارج می شن و چه وقتی حق انتخاب در کارا دارین. بعد بدون اشتباه بهترین تصمیم رو بگیرین. واسه رسیدن به مهم ترین اهداف باید برنامه ریزی کنین، بعضی چیزها رو رها کنین، تاخیر تو کاراتون نداشته باشین، به خودتون انگیزه بدین و واسه تعهدات تون برنامه ریزی داشته باشین. با این کارا استرس کمتری دارین، ذهن آرومی دارین و به بهترین یافته های می رسید.

چیجوری برنامه ریزی کنیم؟

رمز و راز موفقیت آنتونی رابینز

بدونیم مدیریت