نکات مهم در طراحی مجدد لوگو

Google-Logo-Design

به روند تغییر لوگوی گوگل دقت کنین در هر مرحله از تغییر بهبود در طراحی رو احساس میکنین؟ باحال اینجاس که شکل کلی لوگوی گوگل تغییر چندانی نداشته و فقط جزئیات کار دچار تغییر شده.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ غیر از نام برند، لوگو شرکت شمام ازجمله مهم ترین مواردیه که مردم در بین روبرو شدن با شرکت شما واسه اولین بار به اون توجه می کنن – و البته چیزیه که از اون به بعد هر بار که در مورد شرکت شما قرار داشته بگیرن، بازم اونو می بینن و متوجه اون هستن. پس اینکه لوگو شما داستانی درست از شرکت شمارو بگه، موضوعی شدیدا حیاتیه. مطمئناً تمایل دارین که شخصیت برند شما به درستی به بقیه انتقال داده شه و مثل شرکت ظاهری منحصربه فرد و به طور کاملً قابل فرق داشته باشه.

اما هیچ لوگویی نمی تونه واسه همیشه مناسب استفاده واسه یه شرکت و کسب وکار باشه. زمان تغییر می کنه و هم اینکه این تغییر واسه حساسیتا و هنجارهای طراحی هم صادقه. شرکتا و سازمانا تغییر می کنن و لوگویی که در اول راه اندازی شرکت شما حرفایی واسه گفتن داشته، ممکنه واسه دوره الان قابل قبول نباشه، خصوصاً اینکه شرکت و کسب وکار شما تغییرات بسیار زیادی رو تجربه کرده باشه.

در ادامه به بعضی از موارد می پردازیم که باید در زمان طراحی دوباره یه لوگو به اونا توجه خاصی داشته باشین:

لوگو مربوطه خیلی قدیمی شده

حتی اگه در زمان راه اندازی شرکت، شما از لوگویی استفاده کردین که شدیدا اونو دوست داشتین، ممکنه به این نتیجه برسین که درزمان زمان این لوگو بو کهنگی و قدیمی به خود گرفته و دیگه اون اونقدر که شما تصور می کردین زیبایی و جذابیت خودشو نداره. احتیاجی به یادآوری نیس که یه لوگو قدیمی خیلی راحت از ظاهر اون قابل تشخیصه، حتی واسه مصرف کنندگانی متوسط که کمترین اطلاعات و دانشی در مورد طراحی ندارن که در این رابطه مثلاً میشه به بعضی شاخصای مهم در طراحی مانند به کار گیری فونتای ایتالیک، متون سایه دار و یا حبابی شکل اشاره کرد. اینکه لوگو شما چقدر ظاهری باشه، اصلاً مهم نیس، بلکه عناصر به کاررفته در طراحی اونا مانند روندها و استانداردهای زمان طراحی خوب قدیمی بودن اونو نشون میده، به این معنا که هر لوگویی در آخر روزی قدیم شده و کارایی خود رو از دست میده. به آخرین وقتی فکر کنین که تجدید ظاهری واسه لوگو خود انجام دادین و ببینین این نشونه ها الان در لوگو شما نمایان شده یا خیر.

لوگو مربوطه خیلی پیچیده س

لوگوهایی با جزئیات بسیار زیاد یا متون سایه دار بیشتر واسه تبدیل شدن به فرمت دیجیتال شکل و ظاهر خوبی به خود نمی گیرن. شرکتایی که مدتا قبل از عصر دیجیتال بوجود اومده ان، ممکنه تماشاگر این قضیه باشن که لوگو اونا روی کاغذ خیلی شیک و قشنگتر به نظر می رسه، اما وقتی که به یه تصویر دیجیتال تبدیل شده و قصد به کار گیری اون به عنوان تصویر نمایه رادارند یا میخوان از اون در تبلیغات دیجیتالی خود استفاده کنن، خیلی لوگو زیبایی نیس. طراحی مدرن در دوره الان به طور کل دور محور سادگی قرار داره و حالا خوبیش اینه لوگوهایی که پیچیدگی زیادی ندارن، بهترین شکل و ظاهر رو روی صفحات وب دارن. اگه به صفحاتی از وب که روی اونا حضور دارین، توجه کنین و ببینین که تشخیص جزئیات لوگو شما خیلی راحت آسون ممکن نیس، می تونه نشونه ای باشه مبنی بر اینکه لوگو شما نیاز به یه بازطراحی دوباره داره.

شرکت در حال تکامل یافتنه

وقتی که شرکت شما واسه اولین بار شروع به فعالیت کرد و یه لوگو واسه اون طراحی شد، شایدً این لوگو به طور کاملً به عنوان نمادی واسه چیزی در نظر گرفته می شده که نماینده اون در بازار و صنعت خودتون بودین. اما خوب میدونیم که شرکتا درزمان زمان شدیدا رشد می کنن و تکامل پیدا می کنن و هیچ کدوم به مدت طولانی به صورت ایستا و بدون تغییر باقی نمی مونه. خدمات، اجناس و تصاویر جدید واسه شرکت معرفی می شن. ترکیبا و خریدهای جدید شکل میگیره. این تغییرات در شرکتا بیشتر مواردی هستن که واسه اونا باید جشن و … تدارک دیده شه و بیشتر با رشد و پیشرفت همراه هستن. اما متأسفانه، این تغییرات مثبت ممکنه درآخر منتهی به کنار زده شدن لوگو اصلی یه شرکت و نامرتبط جلوه کردن اون با شرایط فعلی شرکت شه. پس طراحی یه لوگو جدید تنها چیزی می تونه باشه که نشون از قرار گرفتن یه شرکت در مسری جدید باشه.

مثلاً شرکت نفت انگلستان با عنوان بریتیش پترولیوم یه گل آفتابگردان لطیف شده رو با سایه هایی مدرن از رنگ زرد و سبز به خاطر هماهنگی بیشتر با تمرکز بیشتر اون بر محیط زیست نشون داد.

هر برند و یا کار و کاسبی ای پس از چند سال فعالیت در صنعت و یه بخش خاص نیاز به باز طراحی لوگو و برند خودش داره. اینکه واقعا یه برند دارای شرایط لازم واسه این باز طراحی هست یا نه بستگی به معیارهایی داره که در می خوام در مطلب کامل به اون بپردازم.

شرکت در حال رشد کردنه

بعضی از شرکتا از اندازه های کوچیک شروع می کنن و چندین و چند سال رو واسه بقاء خود مقابله می کنن. درزمان این مرحله از پیشرفت شرکت، تلاش و سرمایه گذاری واسه رسیدن به یه طراحی با کیفیت ممکنه در بالاترین جایگاه فهرست هزینه های لازم شرکت قرار نداشته باشه. ممکنه چیزی مثلاً واسه رفع نیاز طراحی شده و این سالای تلاش و واسه بقاء در بازار در کنار شرکت بمونه. بااین وجود، بازم که شرکت رشد می کنه و بیشتر و بیشتر شناخته می شه، اون لوگو تیکه تیکه و بدون محتوا ممکنه دیگه واسه هدف پیش رو مناسب نباشه. یه شرکت در حال رشد و پیشرفت اگه در مراحل اولیه تشکیل به هر دلیلی واسه طراحی یه طرح قابل قبول سرمایه گذاری لازم رو انجام نداده، در این مرحله حتماً باید به فکر طراحی دوباره واسه خودش بربیاد.

موارد مهمی که در طراحی دوباره لوگو باید مد نظرتون باشه:

وقتی که شرکت شما به این نتیجه و تصمیم می رسه که دیگه زمان طراحی دوباره لوگو فرارسیده س، با شروع این روند باید حتماً به بعضی نکات توجه خاصی داشته باشه:

لوگو شما تا چه حدی قابل شناساییه؟

شرکتایی که تاریخی طولانی و داستان وار دارن، بیشتر لوگوهایی دارن که با اولین نگاه قابل تشخیص هستن. این لوگو به تنهایی احساسات شدیدی رو در بیننده ای که اون لوگو رو با برند و برند رو با تجربیات و خاطرات مثبت گذشته به یاد می آورد، تازه می کنه. مثلاً کمونای طلایی رنگ بدون این دست اون دست کردن یادآور برند مک دونالد تو ذهن بیننده س. مثلاً صدای خش خش کردن ممکنه مخاطب رو به فکر ورزش و پشتکاری بندازه که برند نایک نماینده اون هستش. هرچقدر یه لوگو و عناصر به کاررفته در اون بیشتر و بیشتر قابل شناسایی باشه، در مرحله بازطراحی لوگو دقت و وسواس بیشتری رو باید به خرج دهد. واسه این کار شما هیچ احتیاجی به تغییرات اساسی از پایه واسه یه لوگو ندارین که انگار موجب شه لوگو اصالت و معنی ابتدایی خود رو از دست بده.

مثلاً پپسی یه نمونه و مثال خوب از یه برند قابل شناسایی دیگه س. درزمان سالای جور واجور از زمان شروع فعالیت، این برند تغییرات بسیار زیادی رو تجربه کرده، اما بازم ظاهر و احساس آشنا خود رو واسه مخاطب حفظ کرده.

چقدر می خواین به گذشته وفادار باشین؟

این سؤال که تا حدود زیادی مربوط به سؤال قبلیه، به مسئله احترام گذاشتن به گذشته و سابقه و وفادار موندن به طراحی اولیه و احساس به وجود اومده از طریق اون در مخاطب می پردازه. یه بازطراحی در لوگو می تونه بیانی جسورانه و بی پروا از جدایی و ترک گذشته و تاریخ برند باشه. باید توجه داشت که با این کار شما واقعاً خواهان رسوندن این پیام به بقیه و مخاطبین خودتون هستین؟ طراحیای جسورانه اگه به صورت ابزاری واسه حذف کردن نام و گذشته مطلوب و مورد پسند یه برند استفاده شه یا خیانت به اصولی باشه که برند بر مبنای اونا بوجود اومده، مطمئناً با شکست روبرو می شه.

درزمان زمان شرکت نمک مورتون Morton Salt بارها مبادرت به تغییر و بازطراحی تصویر دخترک محبوب استفاده شده در لوگو خودش کرده. جدیدترین نسخه از این لوگو شکل و ظاهری بسیار مدرن به خود گرفته، درحالی که بازم یه رابطه نوستالژیک رو با خاستگاه های این برند حفظ کرده.

لوگو شما تا چه حد قدیمی و کهنه و بی اعتبار شده؟

قبلا اشاره کردم، وقتی که یه لوگو احساس خستگی، کهنگی و یا شدیدا از رده خارج شدن داشته باشه، این حس و حال واسه مصرف کننده چقدر رو و به طور کامل مشخصه. اما واسه این از رده خارج بودن یه لوگو درجه بندی و سطح بندی هست. لوگویی که درزمان ۲۰ سال گذشته هیچ تغییری در اون ایجاد نشده، مطمئناً نیازمند یه بازطراحی کامل هستش، اما لوگویی که درزمان چند سال گذشته مورد بازطراحی قرارگرفته س هم به تغییر و تلطیف کمتری داره. اگه لوگو دلخواه فقط یکم قدیمی شده باشه، میشه اونو فقط به خاطر هماهنگی با معیارها و روندهای جدید طراحی کمی عوض کرد.

مثلاً گوگل براساس یه برنامه وقتی مرتب و منظم مبادرت به به روزرسانی لوگو خودش می کنه و در هر کدوم از این دفعات تغییرات اون چنانی روی لوگو خود پیاده نمی کنه. نتیجه این رفتار هم بهره مندی از لوگوییه که همیشه درحال پیشرفت و تکامله.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

آی بازاریابی برندسازی