نکات ساده اما مهم برای چاق‌ها و لاغرها

بعضی تصور می کنن هضم و جذب غذا کاری ساده س!؛ این درحالیست که بواسطه سیستم پیچیده ای تموم بخشای بدن با سیستم گوارشی همکاری دارن تا غذا آماده جذب شده و در اختیار تموم بخشای بدن قرار گیرد. خوردن و آشامیدن تحتِ کنترل مغزه. اینطوری مراکز اشتها و سیری در مغز قرار داره.

 

امواج عصبی به طور خودکار احساس سیری و گرسنگی رو دلیل می شن.

 

 

آدمایی هستن که تمایل دارن چاق شن و به جای اصلاح فرم غذا خوردنشون دست به مصرف خودسرانه بعضی داروها میزنن. لازمه این آدما به دکتر مراجعه کنن و مطمئن شن به مریضی خاصی گرفتار نیستن؛ چون که مریضیای هورمونی مانند تیروئید، مشکلات عفونی، مریضیای قلبی و کبدی، کلیوی، دلایل عصبی، اجتماعی، روانی و عواملی مثل این می تونن دلیل لاغری این افراد باشن اما اگه فرد سالم باشه، شاید با تحریک مرکز اشتها در مغز، مشکل شون خیلی راحت قابل حل باشه.

به افراد خوش اشتها و چاق هم پیشنهاد می شه غذا رو آروم بجوند تا کمتر بخورن و واسه میل غذا از راه هایی استفاده کنن که ذخیره چربی بدنشون استفاده شده و لاغر شن.

پیشنهادای بسیار ساده می تونه واسه هر سن و سالی به درد بخور باشه و با رعایت نکاتی میشه همیشه از زندگی سالم و سرحال بهره مند شد.

نکات مورد توجه واسه افراد لاغر:

– مصرف دست کم ۳ میان وعده غنی از پروتئین و انرژی مانند تخم مرغ آب پز، نون، خرما، میوه های تازه،خشک و پخته، شکلای جور واجور مغزها مانند بادام، پسته، گردو، فندق، لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی، حبوبات مانند عدس و… شیربرنج و فرنی

– به کار گیری شکلای جور واجور طعم دهنده ها مانند ادویه، چاشنی، آبلیمو و …

– مصرف روغنای مایع نباتی مانند روغن زیتون همراه سالاد، سبزی و غذا

– رعایت تنوع غذایی در برنامه غذایی روزانه (به کار گیری شکلای جور واجور گروه های غذایی)

– استفاده بیشتر از گروه نون و غلات مانند شکلای جور واجور برنج و ماکارونی و سیب زمینی از گروه سبزیجات به همراه مواد پروتئینی واسه تامین یه وعده غذایی کامل

– توجه بیشتر به وعده صبحونه و به کار گیری مواد مقوی و مغذی مانند گردو و پنیر در صبحونه

– اضافه کردن جوونه غلات و حبوبات به سالاد، آش و سوپ

– به کار گیری شکلای جور واجور حبوبات در خورش ، آش، خوراک و …

– به کار گیری چهار گروه غذایی (گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها)، شیر و لبنیات، میوه و سبزیجات ونان و غلات در برنامه غذایی روزنامه

– توجه به کم کم بودن زیاد شدن وزن

رفتار درمانی:

– کشیدن غذا در ظرف بزرگ تر

– میل کردن غذا در جمع دوستان، اقوام و یا خونواده

– میل نکردن آب قبل از غذا

– افزایش تعداد وعده غذایی

نکات مورد توجه واسه افراد چاق:

– مصرف غذاهای آب پز، بخارپز و تنوری به جای غذاهای سرخ شده و چرب

– دوری از مصرف مواد غذایی کنسرو شده، همبرگر، سوسیس و کالباس

– مصرف میوه به جای آبمیوه

– به کار گیری غلات کامل (سبوسدار) به جای شکلای جور واجور تصفیه شده

– دوری از مصرف نوشابه های گازدار شیرین

– مصرف شیر و لبنیات کم چربی

– به کار گیری ماهی و مرغ بدون پوست به جای گوشت قرمز واجتناب از مصرف گوشتای احشایی (دل، قلوه، کله پاچه و مغز)

– استفاده متعادل از غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی و سیب زمینی

– محدود کردن مصرف زرده تخم مرغ (بیشترین حد ۳ عدد در هفته)

– دوری از مصرف غذاهای پرانرژی شامل مقادیر زیاد چربی و مواد قندی مانند (سس مایونز، شکلای جور واجور شیرینیا و شکلات)

– به کار گیری میوه و سبزیجات در میان وعده ها

– به کار گیری روغن مایع به جای روغن جامد

– مصرف شکلای جور واجور سالاد بدون سس قبل یا همراه غذا

رفتار درمانی:

– کاهش سرعت غذا خوردن و افزایش مدت جویدن غذا

– کشیدن غذا در ظرف کوچیک تر

– دوری از جفت و جور مواد غذایی چاق کننده مانند چیپس، شیرینی و … و نوشابه های گازدار شیرین

– نوشیدن دست کم یه لیوان آب قبل از غذا

 

 

بازنشر : آلامتو

به نقل از : ایسنا

ایسنا