نکاتی که درباره ی مصرف شیر باید بدانید

نکاتی که درباره ی مصرف شیر باید بدانید

سپتامبر 20, 2019 0 By مدیر کل

سن دچار شدن به شکل های جور واجور مریضی ها کم شده و دلیل اصلی اونم مصرف پایین شیر و فرآورده های اون هستش. طبق تحقیقات انجام شده سرانه مصرف اجناس لبنی در ایران تقریبا یه چهارم سرانه مصرف اون در اروپاست. واسه همینه که بیشتر کودکان امروزی توان مقاومتی پایینی در برابر عوامل مریضی زا دارن اما باید بدونین و بدونین که مصرف شیر و فرآورده های اون، نیاز روزانه بدن ماست.

به گفته کارشناسان علوم غذایی، کودکان زیر هفت سال به ۱.۵ لیوان، نوجوانان بین هفت تا ۱۲ سال و افراد بالغ به دو لیوان، پسرها در سن بلوغ به سه لیوان، دخترها در همین سن به ۲.۵ لیوان و خانوم های شیرده و باردار به ۳.۵ لیوان شیر در روز نیاز دارن.

نگفته نمونه مصرف این مقدار شیر باید همراه با بقیه فرآورده های لبنی باشه. نوشیدن شیر به جای آب و درکنارآن مصرف زیاد ماست، دوغ، پنیر، خامه و کشک موجب دریافت بیش ازحد کلسیم و کمبود بعضی ریزمغذی ها می شه و این خود عامل برهم خوردن عکس العمل بین سلولی و در آخر گرفتگی عضلات و مشکلات دیگه می شه.

شیر پاستوریزه اولویت داره

بعضی افراد واسه مصرف روزانه خونواده مخصوصا کودکان شیره های استریلیزه (با موندگاری بیشتر) رو به شکل های جور واجور پاستوریزه بهتر می دونن؛ اما در مقابل عده ای هم با این تصور که واسه افزایش موندگاری این محصول از مواد نگه دارنده استفاده می شه از مصرف اون دوری می کنن، اما باید بدونین شیره های استریلیزه شامل مواد افزودنی نبوده و تنها پروسه گرما دهی بالا باعث افزایش موندگاری اون می شه.

البته این شیره ها در مقایسه با شکل های جور واجور پاستوریزه در بین گرما به اندازه زیادتری پروتئین های محلول و ویتامین های حساس به گرما مثل ویتامین های B و C خود رو از دست داده و گرم کردن و جوشانیدن دوباره اون در زمان مصرف می تونه از قدرت جذب کلسیم کم کنه.

نکته مهم تر اون که به محض بازکردن بسته بندی این شیره ها و رد و بدل کردن هوایی در اون، شرایط موندگاری اون مثل بقیه شیره های پاستوریزه شده و فقط به مدت دو تا سه روز اونم در داخل یخچال قابل نگهداریه. پس بهتر اون که واسه مصرف روزانه از شیره های پاستوریزه استفاده کنین.

شیر کم چرب، مغذی ترین نوشیدنی

به طور طبیعی چربی شیر ۳.۵ درصده. شیره هایی با چربی بالاتر از ۲.۵ درصد پرچرب و پایین تر از اون کم چرب حساب شده و اون دسته از شیره هایی که بین ۰.۵ ـ ۰.۱ درصد چربی داره رو در اصطلاح شیرخامه گرفته می گن.

شیره های با ۱.۵درصد چربی واسه آدمایی که جنب و جوش کافی دارن و چربی خون بالا و مریضی زمینه ای ندارن، مناسبه.

شیره های ۲.۵ درصد واسه کودکان، ورزشکاران و آدمایی که پرتحرکند و شغل های سنگین دارن پیشنهاد می شه و شیرخامه گرفته به دلیل چربی اشباع صفر، نداشتن کلسترول و دارا بودن کلسیم و فسفر بالا مغذی ترین شیر به حساب می رود و اندازه انرژی اون ۱۰ تا ۳۰ کالری از بقیه شیره های کم چرب پایین تره و مصرف روزانه اون پیشنهاد می شه.

بیشتر بخونین: جدول کالری لبنیات

در فصول سرد شیرغنی شده بخورین

درفصول سرد سال بیشتر هوا ابری و هنگام وارونگی هوا، عبور نور از ذرات ریزآلاینده ها کم و بعضی وقتا ناممکن می شه و امکان ایجاد ویتامین D واسه جذب کلسیم در بدن سخت می شه.

از طرف دیگه برودت هوا از جنب و جوش افراد کم کرده و قدرت جذب کلسیم از راه استخون ها کاهش می یابد پس به کار گیری شیره های غنی شده با آهن، کلسیم، ویتامین های B،A و مخصوصا ویتامین D تاثیرمطلوبی بر روند هورمونی گذاشته و به تقویت بدن و استخون سازی کمک می کنه.

شیر ساده طعم دار

طبق استاندارد، رنگ و مزه شیره های طعم دار باید طبیعی باشه، اما اگه ترکیبات طبیعی یافت نشه تولیدکنندگان می تونن در حد مجاز از افزودنی های سنتزی استفاده کنن.

این افزودنی ها هرچند به اندازه ترکیبات فنولی موجود در قهوه و کاکائو روی قدرت جذب کلسیم و پروتئین شیر تاثیر سوء نمی گذارد، اما مصرف روزانه و دائمی اون مخصوصا در کودکان می تونه عوارضی بسازه.

از طرف دیگه بنا به گفته کارشناسان علوم غذایی، بعضی شیره های طعم دار در مقایسه با شیره های ساده در درجه دوم کیفیت قرار داره و بیشتر واسه کاهش بار میکروبی، شیر دو تا سه بار پاستوریزه می شه و این خود از ارزش تغذیه ای محصول می کاهد.

اگه نفخ می کنین، شیر کم لاکتوز بخورین

بعضی افراد با مصرف شیر دچار نفخ و دردهای شکمی و اسهال می شن. این نشونه ها نیم ساعت تا دو ساعت پس از نوشیدن ظاهر می شه و انقدر رو مخه که افراد رو تا آخر عمر از مصرف این نوشیدنی پرخاصیت منصرف می کنه اما باید بدونین چند سالیه که شیره های کم لاکتوز یا بدون لاکتوز راهی بازار شده است.

این شیر هرچند یکم گرانه، اما به دلیل اندازه خیلی کم لاکتوز (قند اصلی شیر) نیاز به هضم نداشته و به اندازه خیلی از علائم فوق می کاهد.

شیره های جفت و جور شده با شیر خشک

بعضی کارخانجات واسه دردسر کمتر و به صرفه شدن قیمت پایانی محصول، شیرخشک رو با آب مخلوط و به جای شیرتازه عرضه می کنن.

این شیره ها هرچند طعم خوبی داره، اما در مقایسه با شیره های تازه ارزش تغذیه ای کمتری داره و این موضوع در مورد کالاهایی که با شیرخشک های خارجی غیربهداشتی و نامعتبر جفت و جور می شه بیشتر صدق می کنه، پس در زمان خرید به مندرجات روی بسته بندی شیره ها توجه کنین.

مصرف شیر و فرآورده های لبنی محلی ممنوع!

بعضی خونواده ها به دلیل اون که هیچ فرآیندی روی شیرخام محلی انجام نشده و یه محصول به طور کامل طبیعیه و از طرف دیگه به دلیل پرچرب بودن اون رو بر شیره های صنعتی بهتر می دونن و همیشه شیر مصرفی خود رو از مغازه های عرضه کننده فرآورده های لبنی فله ای یا اهالی داهات جفت و جور می کنن، اما باید بدونین کلی ترین مریضی هایی که از راه این شیره ها منتقل می شه تب مالت، سل و تب کیوه.

این شیره ها در صورت جوشیده شدن خونگی به دلیل پروسه گرمایی ناقص نه تنها ارزش تغذیه ای خود رو از دست می دهد، بلکه یه سری از میکروارگانیزم های مریضی زا در اون باقی می موند که واسه سلامت مصرف کننده خطر آمیزه.

نکته مهم تر اون که بیشتر این شیره ها با دست هایی آلوده درون ظروفی غیربهداشتی دوشیده می شه و مو، خون یا فضولات دام دست کم چیزهاییه که وارد اون می شه. از طرف دیگه در صورت فساد محصول، افراد غیرمتعهد با اضافه کردن جوش شیرین یا آب ژاول، مزه تند و طعم بد شیر رو مخفی می کنن.

خواص ماست واسه پوست و موی سر

پیشنهاد های تغذیه ای مناسب درمورد شیر

بازنشر جام جم آنلاین لبنیات