Posted on: سپتامبر 20, 2019 Posted by: nb0k3oFghn Comments: 0

نکاتی که باید هنگام کمردرد بدانید

back-pain

اگه یهو دچار گرفتگی کمر شده اید، مضطرب نشید. مطمئن باشین شما تنها مورد گرفتار به این آسیب نیستین و دنیا به آخر نرسیده. بیشتر از ۹۰ درصد از ما کمردرد و گرفتگی ماهیچه های ناحیه کمر رو دست کم یه بار در زندگی تجربه می کنیم.

**خشکی و گرفتگی و هم احساس درد صبحگاهی کمر ممکنه واسه خیلی از افراد درد خیلی نامتعارفی نباشه؛ دردی که قاعدتا طی یکی دو هفته بهتر می شه. واسه خلاص شدن از شر این درد بدون هیچ سختی ای می تونید از دوش آب گرم، کمپرس گرم یا حرکات کششی بسیار ملایم کمک بگیرین.

**شاید شمام بسیار شنیده باشین که واسه خلاص شدن از شر این مشکل باید چند هفته استراحت کنین و دست به مشکی و سفید هم نزنین وگرنه این کمر، دیگه براتون کمر بشو نیس. اما واقعیت چیز دیگه ایه. در مواردی که فقط به دلیل کارای عادی روزمره دچار گرفتگی عضلانی کمر می شید باید به مدت ۷۲ ساعت به کمرتون استراحت بدید.

**پس از اون می تونید آروم آروم فعالیت های سبک روزانه رو شروع کنین و البته در این حال باید با کمرتون مدارا کنین. پس از طی دوره نقاهت و رسیدن به شرایط مطلوب، دیگه باید راست و درست وایسید و بشینین. این اولین کاریه که می تونه از بروز دوباره اینجور کمردردهایی پیشگیری کنه.

**باید به ورزش هایی بپردازید که ماهیچه های ناحیه شکم و کمر رو تقویت می کنه. تا می تونید اینجور ورزش هایی رو در برنامه ورزشی خود بذارین. آسیب های ماهیچه ای کمر بیشتر وقتی رخ میدن که مخصوصا ماهیچه های شکمی ضعیف هستن و کمر شما باید واسه راست نگهداشتن بدنتون بار بیشتر از حدی رو تحمل کنه.

**واسه پیشگیری از بروز این دردها در آینده، به گذشته نگاهی بندازید. فعالیت های جورواجور جسمی تون، مخصوصا فعالیت های روزمره رو مورد بررسی قرار بدین و ببینین عموما کدوم یه از اونا دلیل بروز ناراحتی در ناحیه کمرتون شده. مثلا اگه با کامپیوتر سروکار دارین، حتما وضع نشستن خود رو پشت میز کامپیوتر بررسی کنین و در صورت ضرورت از امکانات ارگونومتری استفاده کنین یا شاید وضع بدنتون هنگام خواب نامناسبه.

**خوابیدن روی شکم بدترین حالت خوابیدنه و به کمر فشار بسیار زیادی وارد می کنه. عوضش می تونید عادت خوابیدن خود رو تغییر بدید. درسته که ترک عادت سخته اما در این مورد خاص موجب رفع مرض یا پیشگیری از اون هستش. بهتره به پشت بخوابین و بالشی هم زیر زانوهای خود بذارین یا به پهلو بخوابین و بالشی بین زانوهاتون بذارین.

**اگه این گرفتگی و درد به این راحتی ها دست از سرتون برنمی داره، ممکنه به وجود اومده بوسیله دیسک کمر باشه. یعنی ممکنه بالشتک های نرم بین مهره های استخوانی کمرتون به مرور منقبض و سفت شده باشن. این مشکل رو می توان با فیزیوتراپی زیر نظر متخصص رفع کرد. البته باید یادتون باشه بهبود سبک زندگی می تونه کمک حال مناسبی باشه.

**بعضی کمردردها می تونن نگران کننده باشن. اگه دردی در ناحیه کمر احساس می کنین که به پاهاتون سرایت می کنه یا اگه دلیل ضعف یا سستی و بی حسی می شه حتما باید به دکتر متخصص مراجعه کنین. این دردها رو هیچوقت به حال خود رها نکنین

کمردرد در دوران بارداری

دلیل اصلی قوز کمر و راه درمان اون

بازنشر باشگاه خبرنگاران درد کمر کمردرد

Categories:

Leave a Comment