نکاتی که باید در مورد چربی،نمک و ماهی بدانید

امگا 3

اگه از ماهی خوشتون نمی آید مکملهای غذایی شامل اسیدهای چرب امگا ۳ رو وارد برنامه غذاییتان کنین.

“کره یه میل غذایی جدیده”

“نمک انقدرها که فکر می کنیم بد نیس”

“بجای جلوگیری از خوردن ماهی باید دست کم مقدار کمی استفاده کنین”

پیامهای گیج کننده ای در رسانه ها وجود دارن که ما بارها اونا رو شنیده ایم. به نظر می رسد که هر روز داستان جدیدی سر هم می کنن و ادعاهای قبلی خود رو رد می کنن، این موضوع به خصوص وقتی که پای مواد مغذی به میان میاد آشکارتره.

من تازگیا در برنامه ای حاضر شدم و در مورد یه سری از پیامهای داغ و در عین حال گیج کننده رسانه که مصرف کننده گان بطور منظم با اون مواجه ان صحبت کردم.

اینجا چند مبحثی رو که شما باید قبل از چیدن برنامه غذاییتان بدونین به شما می بگیم:

۱. چربی

مجله تایم تازگیا روی جلد مجله این مطلب رو چاپ کرده بود” کره بخورین، محققان به کره عنوان دشمن آدم زده ان و به چه دلیل در این مورد اشتباه کردن”. اما این عنوان کره رو در ردیف غذاهای سالم قرار نمی ده.

در مقاله ای که تازگیا به چاپ رسیده عنوان شده که چربی اشباع شده- چربی حیوونی موجود در گوشت و لبنیات- باعث بروز مشکلات قلبی نمی شه. در نتیجه مجله تایم با نشون دادن کره روی جلد مجله این سوال رو مطرح می کنه که جنگ ما با چربی به پایان خود رسیده. در این مقاله هم اینکه گفته شده که باید چربی زیاد و شکر کمی مصرف کنیم. اما قبل اینکه به سراغ کره برید باید خاطر نشون کنیم که هنوز علم به طور کامل نمی گوید که همه شکل های جور واجور چربیهای اشباع شده واسه سلامتی به درد بخور هستن. سازمان قلب آمریکا هنوزم روی این پیشنهاد خود که مقدار مصرف چربی باید پایین باشه وایس تاده.

۲. ماهی

سازمان غذا و داروی آمریکا تازگیا رهنمودهای جدیدی واسه به کار گیری ماهی در بین زنان باردار و کودکان رو مطرح کرده. اما چند سال پیش همین سازمان در مورد به کار گیری ماهی بخاطر وجود آلودگی جیوه به مردم اخطار نداد؟ پیشنهاد جدید سازمان غذا و دارو به مادران باردار و کودکان اینه که باید هفته ای ۲ الی ۳ بار ماهی مصرف کنن. این پیشنهاد بیشتر به این خاطر بود که مطمئن شن امگا ۳ و اسیدهای چرب DHAو EPAماهی در برنامه غذایی مادران و کودکان قرار میگیره.

امگا ۳ با رشد مغز و افزایش قدرت شناختی در کودکان همراه س. شما می تونین این اسیدهای چرب رو با اطمینان از ماهی قزل آلا و ماهی ساردین دریافت کنین. اما اگه ماهی دوست ندارین باید حتما از یه مکمل غذایی شامل اسیدهای چرب امگا۳ در برنامه غذاییتان استفاده کنین.

ویژگی منحصر به فرد این راه حل و پیشنهاد جدید اینه که روی مصرف حداقلی ماهی در زنان باردار و کودکان تمرکز می کنه. مقاله ای که قبلا در سال ۲۰۰۴ به چاپ رسید روی اندازه حداکثری مصرف ماهی تاکید می کرد. نکته ای که در مقالات قبل و جدید تغییر نکرده اینه که این گروه از مصرف کننده گان ماهی باید از خوردن ماهیهایی مانند کوسه ماهی ، شمشیر ماهی و تونا دوری کنن.

۳. نمک

سازمان غذا و دارو اعلام کرد که روش سدیم به خاطر کاهش مصرف اون در صنایع غذایی مورد بحث فرار می گیره، ولی یافته های تحقیقات نشون دهنده اینه که مقدار خیلی کم سدیم هم می تونه واسه سلانتی بسیار مضر باشه.

بعضی از مردم نسبت به بقیه به نمک حساس ترن. هر چند آزمایشی واسه تعیین اندازه حساسیت به نمک در افراد وجود نداره، بعضی از افراد می تونن تاثیر نمک در بدنشون رو تعقیب کنن چون اونا بعد از خوردن یه کاسه سوپ شور نمی تونن انگشتر رو از انگشتشان خارج کنن.

نمک از روی اجبار واسه همه مضر نیس اما می دانیم که آدمایی که دارای فشار خون بالا هستن باید با دکتر خود مشورت کنن.