نوع بدن شما بر رژیم و تناسب اندام شما چه تأثیری دارد؟

نوع بدن شما بر رژیم و تناسب اندام شما چه تأثیری دارد؟

سپتامبر 20, 2019 0 By edame

Fitness

تا بحال دیدین که دو نفر و برنامه ورزشی مشابهی رو دنبال کنن، ولی به دو نتیجه به طور کامل متفاوت برسن؟دلیلش اینه که نوع بدن شخص شما و خصوصیات ژنتیکی تون می تونه روی یافته های تناسب اندامتون تاثیر بزاره. وقتی که نوعای جورواجور بدن رو در نظر بگیریم، متوجه میشیم که دیگه یه برنامه، واسه همه افراد مناسب نیس!

مردم به رژیمای جور واجور، بطور متفاوتی جواب میدن. چون متابولیسم بدن و اندازه مصرف کربوهیدرات براساس نوع بدن فرق داره. پس اگه در مورد اهداف تناسب اندامتون جدی هستین، مهمه که برنامه ای مناسب واسه نوع بدن خودتون پیدا کنین.

در دهه ۱۹۴۰ روانشناس ویلیام شلدون، معنی طبقه بندی بدن آدم رو در شکلای جور واجور مشخصی مطرح کرد. در ادامه با سه نوع بدن و تعاریف اونا آشنا میشین.

۱. اکتومورفا (Ectomorphs)

این افراد بطور طبیعی لاغر هستن، پس هدف تناسب اندام اونا، کاهش وزن نیس. بلکه افزایش اندازه و عضله س. اونا بخاطر سرعت متابولیسم و تحمل کربوهیدرات بالایی که دارن، می تونن سطوح بالایی از کربوهیدرات رو بدون هیچ نگرانی مصرف کنن.

۲. اندومورفا (Endomorphs)

این افراد مستعد چاق شدن هستن و بعضی وقتا دچار اضافه وزن می شن. عادی ترین هدف تناسب اندام اونا، کاهش چربیه. کسائی که دارای این نوع بدن هستن، باید بیشتر از بقیه تلاش کنن تا با وجود سوخت و ساز آهسته و تحمل کربوهیدرات پایینشان، بتونن وزن کم کنن.

این افراد، رژیم پر از کربوهیدرات رو، سخت تر هضم و جذب می کنن و انرژی دریافت شده از اونو دیرتر می سوزونن.

۳. مسومورفا (Mesomorphs)

این افراد معمولا عضلانی و تنومند هستن. معمولا اهداف تناسب اندام اونا، ایجاد یا حفظ توده عضلانی و درصد چربی بدن کمه. این نوع بدنا متابولیسم سریعتری دارن و تحمل کربوهیدرات اونا در حد متوسطه. بجای اینکه هر روز تمرینات کاردیو بکنن، چند بار در هفته به اون نیاز دارن.

محققان دیگه، کار دکتر شلدون رو گسترش دادن تا نشون بدن که نوع بدن می تونه در طول زمان، از راه ورزش و رژیم غذایی مناسب عوض شه. هم اینکه خیلی از مردم می تونن ترکیبی از این سه نوع بدن رو داشته باشن، که این موضوع دلیل دیگه ایه که به چه دلیل پیروی از برنامه های متناسب با بدن خودتون اینقدر مهمه.

من وقتی که در حال رشد بودم، بسیار لاغر بودم و بدن نوع اول رو داشتم. همونطور که بزرگتر می شدم، بلند کردن وزنه و عضله سازی رو شروع کردم. از اون زمان به بعد من یه مسومورف شدم و اون نوع بدن رو تا سالهای زیادی نگهداشتم.

فقط به خاطر اینکه با یه نوع بدن خاص متولد میشین، معنیش این نیس که نتونین به اهداف تناسب اندامتون برسین. فقط باید برنامه های مناسب رو دنبال کنین.

شما چه نوع بدنی دارین؟ همیشه یه نوع بدن داشتین یا بدنتون تغییر کرده؟ و اگه تغییر کرده بخاطر برنامه ورزشی خاصی بوده؟ جواب هاتون رو با ما در میان بذارین.