نوشابه زیرو یا رژیمی؟

نوشابه زیرو یا رژیمی؟

سپتامبر 20, 2019 0 By edame

diet-coke-and-coke-zero

اگه عاشق خوردن نوشابه هستین پس شایدً باید با نوشابه های زیرو و رژیم آشنا باشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ شاید شمام در نگاه اول فرقی بین نوشابه های رژیمی و نوشابه بدون کالری نبینید. در واقع هر دو این اجناس بدون شکر هستن اما نوشابه های رژیمی کم کالری و نوشابه زیرو بدون کالریه. از اونجایی که اندازه برابری آسپارتام (یه جور شیرین کننده مصنوعی بدون هر نوع قند) و آس سولفام پتاسیم در ترکیب اون ها واسه شیرین کردن استفاده می شه، اندازه شیرینی هر دو اون ها یه جوره.

نوشابه های رژیمی یه فرمول به طور کاملً متفاوت دارن و در طعم های جور واجور هم تولید می شن اما نوشابه بدون کالری به طور کاملً فرموله شده تا طعم و مزه ای مثل کوکا کولای معمولی داشته باشه. اما ۳ فرق بسیار ظریف در ترکیب این دو نوع نوشابه رژیمی هست. در این مطلب با ما همراه باشین تا دراین باره بیشتر بدونین.

۳ فرق نوشابه بدون کالری و رژیمی

فرق اول

وقتی که در سال ۱۹۸۲ نوشابه های رژیمی رونمایی شد، بین کسائی که تمایل به کاهش وزن داشتن، طرفداران بسیاری به خصوص میان خانوم ها پیدا کرد. این محصول شامل آسپارتام، پتاسیم، کافئین، آب تصفیه شده گازدار و عطر و طعمه. اما در سال ۲۰۰۵ کوکا کولا یه جور محصول مشابه رو وارد بازار کرد. این محصول نوشابه زیرو نام داشت با بسته بندی و ظاهری مردونه تر تا مردان هم به مصرف اون ها تمایل نشون بدن.

فرق دوم

 هر دو اون ها شامل کافئین با مقادیر متفاوت هستن.

نوشابه معمولی:   ۹.۷ میلی گرم در هر ۱۰۰ میلی لیتر

نوشابه رژیمی:    ۱۲.۸میلی گرم در هر ۱۰۰ میلی لیتر

نوشابه زیرو:     ۹.۶ میلی گرم در هر ۱۰۰ میلی لیتر

همانطورکه می بینیم اندازه کافئین در نوشابه زیرو با نوشابه معمولی تقریباً برابره. این اندازه مساوی از کافئین باعث می شه بسیاری افراد مزه ی نوشابه زیرو رو ترجیح بدن، چون که به دلیل آسپارتام و کافئین به ذائقه ی اون ها مزه ی نزدیک تر به نوشابه معمولی رو داره و دلپذیر تره.

نوشابه های رژیمی در طعم های جور واجور و با به کار گیری مواد طعم دهنده و آب گازدار مثل لیمویی، نارگیلی و تمشک تولید می شه. فرق بزرگ بین نوشابه رژیمی و نوشابه بدون کالری اینه که نوشابه زیرو بر خلاف نوشابه رژیمی بدون شکر، به طوری فرموله شده که با طعم و مزه ای مانند کوکا کولا به طور کاملً هیچ کالری به همراه نداشته باشه.

فرق سوم

اسید های خوراکی مصرف شده در اون ها فرق داره. نوشابه های معمولی شامل ۳۸۰ میلی گرم فسفوریک اسید، نوشابه رژیمی شامل ۳۸۰ میلی گرم فسفوریک اسید و ۳۳۰ میلی گرم سیتریک اسید، نوشابه زیروحاوی ۳۳۸ میلی گرم فسفوریک اسید و ۳۳۱ میلی گرم سیترات سدیمه.

با این حال آمار نشون داده نوشابه های معمولی بازم پرطرفدارترین نوشابه بین مردم هستن و بعد از اون نوشابه های زیرو، پپسی و نوشابه های رژیمی قرار دارن. اما این آمار دلیل بر سلامت این اجناس نیس. پیشنهاد متخصصین بر اینه که تا حد امکان مصرف نوشابه ها رو متوقف کنین.

بهترین و سالم ترین نوشیدنی آب آشامیدنیه. واسه ایجاد تنوع می تونید از لیمو و میوه ها واسه مزه دار شدن اون ها استفاده کنین. در واقع هیچ ماده ی تأیید شده ای در فرمول نوشابه ها استفاده نشده و در دراز مدت باعث بروز مشکلات گوارشی می شن. نوشابه های گازدار به دلیل داشتن گاز CO2 باعث مشکل در هضم و گوارش غذا می شن.

اثرات داغون کننده نوشابه

اسید فسفوریک و اسیدهای دیگه در پوکی استخون و کاهش کلسیم بدن نقش فوق العاده داغون کننده ای دارن، به  طوری که این نوشابه ها اجازه جذب کلسیم به بدن رو نمی دن. به نوشابه های گازدار، کافئین اضافه می شه تا در مصرف کنندگان اعتیاد و وابستگی بسازه. کافئین موجود در نوشابه های گازدار، با سرعت بیشتری در مقایسه با نوشیدنیای دیگه شامل کافئین مانند قهوه جذب بدن می شه. کافئین موجب به هم خوردن نظم خواب می شه، نشونه های قبل از قاعدگی رو شدید شدن می کنه و دلیل کم آبی بدن می شه.

اما اگه به هردلیلی تمایل به مصرف نوشابه های رژیمی دارین، نوشابه بدون کالری در بین نوشابه ها بهترین گزینه س و در واقع انتخابی بین بد و بدتر!!! طی تحقیقات گذشته ثابت شده نوشابه زیرو بدون کالری، چربی، کربوهیدرات، کلسترول و شکره. این

نوشابه عامل چاقی!

نوشابه ها در واقع فایده ای هم واسه بدن ندارن چون علاوه بر موارد گفته شده بدون پروتئین، فیبر، ویتامین ث ، ویتامین آ، کلسیم و آهن هم هستن. ازآنجایی که خیلی از ادما از نوشابه های رژیمی به عنوان برطرف کننده تشنگی در طول روز استفاده می کنن، آسپارتام موجود در اون ها اثر مستقیمی روی افزایش اشتها داره چون باعث افزایش چاقی بیش از اندازه می شن.

به تأیید سازمان بهداشت جهانی آسپارتام به جز افزایش اشتهای کاذب مشکل دیگری ایجاد نمی کنه.

 بالا رفتن و کاهش یهویی قند خون و تولید انسولین بیشتر،مهم ترین عامل ایجاد گرسنگی و میل بیشتر به غذاس. مصرف گاه به گاه و تفریحی نوشابه های رژیمی مشکلی ایجاد نمی کنه اما مصرف همیشگی باعث مریضی های گوارشی و مشکلات لثه ودندان می شه.

نوشابه های گازدار موجب بوجود اومدن محیطی اسیدی در معده می شه، طوری که در راه دستگاه گوارش، فقط معده توانPH مقاومت در برابر اینجور محیط اسیدی رو داره؛ اما در دیگر اعضای دستگاه گوارش بدن مثل دهن، گلو و مری، به دنبال مصرف نوشابه های گازدار، محیط اسیدی ناهنجاری ایجاد می شه. مخاط دهن، گلو و مری در برابر اسید، بسیار حساس و آسیب پذیره.

در جدول زیر با اندازه مواد تشکیل دهنده ی اون ها به تفکیک آشنا می شیم

difference-between-diet-coke-and-coke-zero

بهترین نوشیدنیای چربی سوز واسه آب کردن شکم

خواص و روش درست کردن نوشیدنی شیر زردچوبه

علم ورزش نوشیدنی