نمایشگاه الکامپ ؛ بهشت فریلنسرها

دوره بیست و چهارم نمایشگاه الکامپ روز شنبه ششم مرداد ماه شروع به کار می کنه؛ نمایشگاهی که در اون شکلای جور واجور و اقسام شرکتای ICT و کار و کاسبیا و فعال این بخش شرکت می کنن و ضمن نمایش آثار و اجناس خود، به گفتگو با بازدیدکنندگان می پردازن.

بازدیدکنندگان نمایشگاه های تخصصی چون الکامپ معمولا آدمایی هستن که یا فعال این بخش هستن و یا از مشتریان بالفعل بعضی از کار و کاسبیا. اما «سجاد زاهدی» کارشناس دیجیتال مارکتینگ باور داره که الکامپ می تونه بهشتی واسه فریلنسرها هم باشه و تاکید داره که این افراد نباید از پتانسیل نمایشگاه غافل بمونن.

دیجیتال

فریلنسرها به آدمایی می گن که معمولا به صورت دورکاری و یا پروژه ای با شرکتا و کار و کاسبی های جورواجور همکاری می کنن. این نوع از اشتغال با رشد و گسترش کار و کاسبیا زیاد شده و وب سایتای تخصصی هم واسه جمع آوری این افراد تاسیس شده و کلاسای مختلفی واسه تربیت فریلنسرهای موفق از طرف سازمانای جورواجور برگزار می شه.

فریلنسر یا به بیانی بهتر آزادکار واقعا شخصیه که بدون اینکه به یه سازمان یا کار و کاسبی و شرکت مشخص معتقد شه، فعالیت حرفه ای و تخصصی خود رو واسه مجموعه های جور واجور انجام میده و بسته به نیاز و پروژه های در دسترس، کارفرمای خود رو تغییر میده.

سجاد زاهدی باور داره که اصطلاحی به نام Freelancer Economy یا اقتصاد فریلنسرها در دنیای امروز جریان داره که بهشت اون می تونه نمایشگاه های فیزیکی مثل الکامپ باشه:

«جدا از اینکه امروزه کسب وکارهایی مختص فریلنسرها راه افتاده که معمولا تعدادی از اونا هرساله در نمایشگاه شرکت می کنن، عموم کار و کاسبیای تازه نفس و حتی شرکتای یکم که در این نمایشگاه ها شرکت می کنن، می تونه هدف خوبی واسه فریلسنرها باشن.

خیلی از غرفه که به صورت علنی فرمایی واسه همکاری به بازدیدکنندگان خود ارائه می کنن و بعضی غرفه دیگه رو هم باید وارد گفتگو شد.»

اون باور داره که همونطور که غرفه داران و مجموعه داران حاضر در الکامپ به نبض بازار و با به کار گیری نظرات بازدیدکنندگان می تونن تعریف جامعی از مارکت به دست بیارن، بازدیدکنندگان فریلنسر هم می تونن با نگاهی به غرفه و نوع فعالیت اونا، شمایی کلی از اکوسیستم استارتاپی در بیارن و با مجموعه های جدیدتر آشنا شن:

«فریلنسرهای تولیدکننده محتوا می تونن بفهمن که دور، دور چیکار و کاسبی هاییست و مردم از کدوم غرفه بیشتر استقبال می کنن، پس تمرکز کانتنت مارکتینگ خود رو روی اون بخش مخصوصا گسترش بدن.

فریلنسرهای دیگه مثل افراد فنی می تونن آخرین دستاورهای کار و کاسبیا و شرکتا رو ناظر باشن و بدونن که مارکت به چه سمتی پیش میره.»

این کارشناس عقیده داره که الکامپ هر ماهیتی که در ذات خود داره، می تونه تبدیل به یه بنگاه کاریابی بزرگ مخصوص بخش خودش هم باشه.

اون میگه که خودش و دوستانش از همین نمایشگاه ها کار حرفه ای رو شروع کردن و به آزادکاران تازه نفس و علاقه مندان پیشنهاد می کنه که با بازدید از این نمایشگاه، خود رو وارد گفتگو واسه کار تو یه کسب وکار نوپا کنن و سر هزینه های اونم سخت گیری نکنن: «افراد تازه کار می تونن دوره ای کوتاه رو واسه خود به عنوان کارآموزی قبول نکنن.»

اما الکامپ واسه فریلنسرهای تازه کار بهشته و واسه افراد حرفه ای و شناخته تر شده این بخش جایگاهی نداره؟ زاهدی ضمن رد این حرف میگه که افراد حرفه ای هم مارکتی رو که در اون دارن کار می کنن می تونن رصد کنن و هم اینکه قدمای بزرگتری در کارنامه حرفه ای خود بردارن.

اون مسائلی مثل شانس و بدشانسی و… رو در بخش کاری ICT قبول نداره و تاکید می کنه که این موارد شاید در هر بخش دیگری بی تاثیر نباشن، اما در بخش ICT استعداد و همت افراد حرف اول و آخر رو می زنه:

«ملاقات حضوری با فریلنسرها واسه بعضی صاحبان کسب وکار یه بخت و اقباله و پیشنهادم اینست که آدمایی که در شهرستانا هم فعالیت می کنن بتونن به روشی از نمایشگاه بازدید کنن.

نمایشگاه الکامپ هر ساله تبدیل به ویترین بزرگتری از اکوسیستم استارتاپی می شه و استفاده نکردن از این ویترین در قلب پایتخت دور از منطقه. پیشنهادم اینست که افراد با سابقه تر رزومه خود رو به صورت کاغذی و یا حتی روشای خلاقانه تری که کارفرمایان رو جذب کنه مثل یه QR CODE در اختیار داشته باشن.»

اون در آخر تاکید می کنه که فعالیتای گسترده تر و موثر تر در این اکوسیستم با همین فریلسنر بودن شروع می شه و این قدم کوچیک بعضی وقتا می تونه در آینده نه خیلی دور (با در نظر گرفتن پیشرفت رو به رشد و پیشرفت این پلتفرما در کشور) تضمین کننده حضور و آینده شغلی افراد باشه.

نمایشگاه الکامپ امسال از تاریخ ۶ تا ۹ مردادماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شه و ساعات بازدید این نمایشگاه از ۱۰ صبح لغایت ۱۸ اعلام شده.

منبع: digiato.com