نقش پروتئین در کاهش وزن

نقش پروتئین در کاهش وزن

0 By

پروتئین و کاهش وزن

اگه به دنبال لاغری و تناسب اندام هستین باید درمورد کارکرد بدن در مقابل شکل های جور واجور مواد مغذی اطلاعات بیشتری به دست بیارین تا بتونین با تغذیه مناسب به وزن دلخواه خود برسین.

به گزارش آلامتو و به نقل از فیتامین؛ پروتئین، از مواد مغذی مهم و موثر واسه کاهش وزنه؛ که می تونه متابولیسم رو زیاد کنه و اشتها رو کم کنه.

به احتمال زیاد تا حالا هیچوقت در مورد واژه فنیل آلانین چیزی نشنیده اید؛ اجازه بدین اول به واسه‎تون بگیم که فنیل آلانین دقیقاً چیه؟

فنیل آلانین یه اسید آمینه لازمه که باید اون رو از راه مصرف غذا به دست بیار؛ چون بدن، قدرتی واسه ساخت اون نداره.

محققان بر این باور هستن که همین فنیل آلانین نامعلوم، عامل اصلی توانایی فوق العاده پروتئین ها واسه کاهش وزنه.

فنیل آلانین واقعا محصولی شیمیاییه که وقتی که بدن تون مشغول تجزیه غذاهای شامل پروتئین مثل گوشت گاو، ماهی، شیر و تخم مرغه، تولید می شه.

این فنیل آلانینِ تولید شده، باعث تحریک هورمونای (لپتین و GLP-1) شده که در نتیجه، منتهی به کاهش وزن می شه.

همونجوریکه میدونید، در مقالات گذشته که در سایت فیتامین منتشر شده گفتیم که رژیمای غذایی پر از پروتئین، باعث احساس سیری بیشتر فرد شده و در نتیجه، منتهی به کاهش وزن فرد می شه.

تنها مشکل اینه که رعایت رژیمای غذایی پر از پروتئین، مثل رژیم غذایی Paleo یا رژیم غذایی پارینه سنگی، که تشکیل شده از دو گروه مواد غذایی داخل و خارجیه، سخته.

غذاهای داخلی شامل غذاهای حیوونی و قبل از ایجاد کشاورزی مثل گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیلای درختی و سبزیجات بوده و غذاهای خارجی یا غذاهای دوران نوسنگی حاصل کشاورزی اولیه و اهلی کردن حیوانات بوده.

در هرصورت، می تونین با اضافه کردن مقدار بیشتری پروتئین به رژیم غذایی روزانه تون، به کاهش وزن خود کمک کرده و دیگه احتیاجی به تغییر اساسی رژیم غذایی تون نداشته باشین.

تاثیر فنیل آلانین روی اشتها

در تحقیقات جدید انجام گرفته، محققان تستای متنوعی روی موشا انجام دادن تا اثر فنیل آلانین روی اشتها، هورمونا و مصرف کالری فرد رو بررسی کنن.

در اولین آزمایش انجام شده، تیم تحقیقاتی، به ۱۰ موش یه دوز فنیل آلانین خوروندن؛ در آزمایش دوم، از موشای دارای اضافه وزن (به عنوان مدلی از آدمای دارای اضافه وزن) استفاده شد و به این دسته از موشا، هفت روز پشت سرهم فنیل آلانین داده شد.

بعد یافته ها به دست اومده از هر دو گروه بررسی شد و با گروه کنترلی که هیچ گونه فنیل آلانین به اونا نداده بودن، آزمایش شد.

این مطلب را هم بخوانید :  نکات جالب و خواندنی درمورد دیوار چین

بعد از اینکه به هرگروه از موشا دوزی از فنیل آلانین دادن، مقدار غذای مصرفی شون کمتر شد و سطح هورمون GLP-1 این موشا زیاد کرده شد.

موشایی که اضافه وزن داشتن هم بعد از مدت کوتاهی کاهش وزن پیدا کردن؛ تزریق فنیل آلانین باعث شده بود تا این موشا فعالیت بیشتری داشته باشن.

واسه اطمینان از یافته ها به دست اومده هم آزمایش سومی انجام شد؛ محققان در داخل ظرف آزمایشگاهی، سلولای روده و فنیل آلانین رو در کنار هم قرار دادن؛ گیرنده مخصوصِ موجود در سلولای روده، باعث ترشح GLP-1 شده و در نتیجه موجب کاهش اشتها می شدن.

این یافته ها به دست اومده، به کار گیری فنیل آلانین یا دیگه مولکولا رو واسه جلوگیری یا درمان اضافه وزن تأیید می کنه.

پنج عامل موثر در اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی:

داشتن سطح فعالیت بالا

پروتئین، فقط واسه دوندگان ماراتن نیس؛ مواد غذایی قوی واسه هر بدنی خوبه؛ غذاهای غنی از پروتئین، نه فقط عضلات کم چربی ساخته و احساس سیری طولانی یه مدت به شما میده، بلکه سوخت و ساز بدن تون رو هم تقویت می کنه؛ چون بدن شما واسه شکستن پروتئین و عمل هضم، نسبت به کربوهیدرات انرژی بیشتری می خواد.

وزنه زدن

نیاز به تغذیه خاص، بستگی به برنامه ورزشی شما داره؛ تحقیقات نشون میده که بعد از تمرینات بدنی مثل تمرینای مقاومتی، آسیب جدی تری به ماهیچه وارد می شه؛ در نتیجه ممکنه تو روزهایی که وزنه می زنید ۲۰ تا ۲۵ گرم پروتئین بیشتر استفاده کنین تا عضلات تون رشد و بازسازی داشته باشن.

سن تون از ۵۰ سال بالاتره

مصرف پروتئین تون رو دو برابر کنین؛ بزرگسالان سنین بالاتر به دو برابر اندازه پروتئین نسبت به جوانان نیاز دارن، تا به طور مناسب، عضله سازی کرده و عضلات رو حفظ کنن.

پروتئین گیاهی می خورید

اگه گوشت دوست ندارین و نسبت به ترکیبات مصنوعی عجیب که معمولاً در شیکای پروتئینی که در فروشگاه ها پیدا می شه دودلی دارین، بهتره بدونین که جایگزینای حیرت انگیزی واسه تأمین پروتئین مورد نیازتون هست: ALOHA پروتئین گیاهی ارگانیکیه که از دانه های کدو حلوایی، نخود سبز و شاهدانه ساخته شده.

تمرینات هوازی رو ترجیح می بدید

فعالیتای استقامتی مثل پیاده‎روی، دویدن آهسته و شنا فشار و تنش زیادی به عضلات شخص وارد نمی کنه؛ پس، اضافه کردن ۱۰ تا ۱۵ گرم پروتئین کافیه؛ که می تونین با خوردن توت تازه یا درست کردن یه شیک با پودر پروتئین ALOHA خیلی راحت این مقدار پروتئین رو به دست بیارید.

خواص پروتئینا

بهترین منابع پروتئین گیاهی کدوما هستن؟

رژیم لاغری فیتامین پروتئین کاهش وزن