نقش خلاقیت در موفقیت چیست؟

دنیای کسب وکار دنیایی بسیار استدلالیه. برتری کارکرد، مهارت مالی و داشتن شم قوی در مورد تکنولوژی به پیش نیازهایی تبدیل شدن که نه فقط واسه برنده بودن، بلکه واسه شروع رقابت هم لازمن.

درحالی که داشتن هوش تجارت و واقع بینی واسه روبرو شدن با فشار رو به رشد رقابت جهانی واجبه، اما واقعا این خلاقیته که در کسوت نوآوری و توانایی اجرایی سریع به سرعت در حال تبدیل شدن به باارزش ترین سرمایه رقابتیه. شرکتا نیاز دارن با روش هایی در رابطه و سریع نوآوری کنن تا بتونن در دنیای امروز به حالت رقابتی باقی بمونن و تغییراتی در بازی بسازن که بتونن در آینده هم حالت رقابتی خود رو حفظ کنن.

به چه دلیل خلاقیت در دنیای فرارقابتی کسب وکار لازمه؟

طبق بررسیای گذشته آی بی ام (IBM)، مدیران عامل باور دارن که توانایی شرکت شون واسه حرکت موفقیت آمیز در این دنیای بسیار پیچیده به چیزی بالاتر از صلابت، نظم و ترتیب مدیریتی، استواری یا حتی بصیرت نیاز دارن. فرنک کرن (Frank Kern)، معاون ارشد شرکت سرویسای کسب وکار جهانی آی بی ام، اعلام کرد:

واقعا، مدیران عامل، عامل خلاقیت رو مهارت شماره یه مدیریت موفق کسب وکار در آینده می شناسن. خلاقیت کلید ایجاد و حفظ ارزشه.

مایکل داهلن (Micael Dahlén)، استاد دانشگاه اقتصاد استکهلم فهمیده داشتن خلاقیت در بازار و پیشرفت تولید مستقیما با موفقیت یه شرکت رابطه داره. ایشون در مصاحبه ای گفت که

خلاقیت در عرضه اجناس مربوطه به کیفیتی که مردم به اون محصول نسبت میدن و هم انتظارات اونا مبنی بر اینکه اجناس آینده اون شرکت دارای کیفیت بالا هستش و در نتیجه نیازای اونا رو برآورده می کنه. داشتن خلاقیت واسه برآوردن دائمی انتظارات لازمه.

نتیجه گیریای دهلن نشون میده که خلاقیت تنها یه واژه باب شده نیس بلکه راهی واسه بهبود کارکرد شرکتا هستش.

اگه داشتن خلاقیت واسه سازمانای مدرن بسیار لازم باشه، در این صورت خیلی با اهمیته که طرز فکر عاقلانه ای نسبت به تفکر خلاقانه در پیش بگیریم. شرکتا به نقشه جاه طلبانه ای واسه مدیریت خلاقیت، هم در درون سازمانا و هم در خارج از اون نیاز دارن. سازمان تحقیقات جهانی مدیریت پی دبلیو سی (PWC) توضیح میده «موفق ترین سازمانا خلاقیت و سیستمای اجرایی منظم رو طوری با هم ترکیب می کنن که بتونن تمرکز خود رو با در نظر گرفتن فرصتی که جویای اون هستن، تغییر بدن.»

شرکتا واسه تقویت اندوخته خلاقیت خود فوت وفنای زیادی رو در پیش گرفتن. معمولا به کار گماردن یه مسئول اصلی خلاقیت از جمله روشای اولیه و قویه، با اینکه تاثیر عملی اون هنوز مورد بحثه. تدریس تفکر خلاقانه به کارمندان به کمک کارگاه های آموزشی، دوره ها، مسابقات مربوطه و … هم باب شده.

این کار رضایت مشاوران خارجی رو جلب کرده و به نظر می رسه یافته های مثبتی در بر داره، خصوصا وقتی که ساختارها و پروسها هم واسه تشویق تفکر خلاقانه موثر هستن. مثلا، طبق توضیحات استفان لیندگارد (Stefan Lindegaard)، مشاور هدف دار، یه دوره آموزشی خلاقیت که در جنرال الکترونیک برگزار شد منتهی به ۶۰ درصد افزایش در مفاهیم موجود واسه امتیاز نامها شد. اما با این حال عادلانه س اگه بگیم ثابت شده که دهه ها تغییر در فرهنگ شرکتا، خطر پذیری و تعادل برقرار کردن در پیروی از قانون و تفکر آزادانه بیشتر مانع بزرگیه واسه بیشتر سازمانایی که هنوز تمایل شدیدی به رقابت در میدون خلاقیت دارن.

راه حل این موضوع شاید اتخاذ گرایشی آزادانه نسبت به نوآوری به عنوان معتبرترین راه حل واسه خلق و حفظ ارزشه و این به معنی به حرکت واداشتن خلاقیت کارمندان، عرضه کننده ها یا مصرف کنندگان از راه رقابتای آزاد و جست وجوی ایده های جدید از بین مردمه.

خلاقیت جمعی، دروازه ای به طرف تفکر خلاقانه

مصرف کنندگان همیشه منبعی از دیدگاه ها و الهامات در دنیای تجارت بودن. این دیدگاه در این حقیقت که شرکتا به چیزی که مصرف کنندگان میگن و انجام میدن گوش میدن پنهون نیس، بلکه در قبول کردن مصرف کنندگان به عنوان یه منبع خلاقانه هدف دار که میتونه راه نوآوری رو هدایت کنه، اشاره می کنه. این کار یعنی تبدیل کردن مصرف کننده یا کارمند از منبعی از دیدگاه ها به منبعی از نظرات و ایده ها. شرکتای معروف دنیا در حال انجام همین کار هستن.

برت گروبن (Bert Grobben)، رئیس بخش تحقیق و پیشرفت در شرکت پروکتر و گمبل در سنگاپور در این مورد این جوری توضیح میده: «با اینکه ما مردم رو آموزش می دیم تا در تشخیص و درک نیازای مصرف کننده مهارت پیدا کنن، اما با این حال متوجه هستیم که در خارج از شرکت ما قلمرو علم در حال رشد تکاملیه. ما واسه گسترده کردن نظرات کوتاه مدت به نظرات بلندمدت فوت وفنای خلاقانه زیادی رو واسه همکاری کردن با مصرف کنندگان به کار می بریم.»

تازگیا شرکت پروکتر و گمبل واسه عرضه جدید بسته بندی پوشک بچه واسه پدرها و مادرهای مدرن، مبادرت به تشویق خلاقیت مصرف کنندگان کردن. در همکاری با گروه خلاقیت جمعی ای یکا (eYeka)، این برند یه مسابقه جهانی رو شروع کرد که در اون از افراد خلاق دعوت شده بود نظرات و ایده هایی رو که واسه ایجاد تجربه بهتر در زمان خرید، حمل، ذخیره و به کار گیری این پوشکا میشه استفاده کرد، پیشنهاد کنن. فقط در عرض ۲۴ روز، این شرکت بیشتر از ۸۰ طرح و ایده از ۳۹ کشور رو گرفت و عزمشو جزم کرد به ۳ ایده بهتر از چین، فیلیپین و کلمبیا جوایزی اهدا کنه.

سو میلز(Sue Mills)، کارشناس بخش اجناس کودکان در شرکت پروکتر و گمبل میگه: «به دست آوردن ایده از مصرف کنندگان خلاق کار مهمیه چون نشون میده چیجوری باید نیازای مصرف کنندگان رو بدون محدودیت و سانسور برآورده کرد. در این صورت می تونیم بهترین راه واسه ممکن ساختن این رو پیدا کنیم و این یعنی نوآوری.»

یه شرکت دیگه که به طور روزافزونی از خلاقیت مصرف کنندگان استقبال می کنه شرکت کوکاکولا هستش. در سال ۲۰۱۱ میلادی، شعبه آلمانی شرکت کوکاکولا واسه طراحی بسته بندی جدید مبادرت به برگزاری یه مسابقه طراحی با شرکت مصرف کنندگان کرد. بیشتر از ۴۴۰ طرح پیشنهاد شد که جفت و جور کننده ایده های خلاقانه واسه طراحان این شرکت بود. دیوید باتلر (David Butler)، معاون جهانی طراحی شرکت کوکا کولا، در بیان نظر خود درباره این پروژه گفت: «این آینده س، چون ما در دنیایی زندگی می کنیم که دارای شفافیت بالاتر و ارتباطات بیشتری نسبت به گذشته س. کاری که ما در آلمان انجام می دیم نگاه به آینده س و این بخشی از کاریه که ما در حرکتمان به سمت جلو به اون عمل میکنین.»

شرکت کوکاکولا به همراه شرکت ای یکا پروژه خلاقیت جمعی دیگری رو راه اندازی کردن تا روی برند جهانی و برنامه تولید «نوشیدنیای انرژی زا» کار کنن. علاقه زیادی که این مسابقه درست کرد به شرکت کوکاکولا کمک کرد تا به تفاسیر جدیدی از موقعیت خود، خصوصا موقعیت خود در بین بازارهای آسیایی برسه. لئوناردو اُ. گریدی (Leonardo O’ Grady)، مدیر آسیایی تعاملات تجاری شرکت کوکا کولا، توضیح میده: «ما جواب خیلی از جوابای خلاقانه از سراسر دنیا گرفتیم که بسیار هیجان انگیز بودن و این جوابا به طوری اثرات زنجیرواری در درون سازمان ما ساختن که ما بتونیم به سمت ایده های تازه و خلاقانه نگاه کنیم.»

این شرکت توضیح میده که رسیدن به خلاقیت مشتری محور واسه خلق روش هدف دارای جذاب تعاملی کاری اساسیه.

اُ.گریدی اضافه می کنه؛ «داشتن هدف هدف دار یه موضوع س و دیدن طیف خیلی از چگونگی عملی کردن و وارد زندگی کردن روش هدف دارا از جنبه های فرهنگی متفاوت موضوع دیگه ایه. خلاقیت جمعی در مراحل اولیه به ما اجازه میده تا عمق این محدوده رو اندازه گیری کنیم و موقعیت قابل قبول و موجهی واسه رابطه برقرار کردن پیدا کنیم.»

خلاقیت مصرف کننده می تونه فاصله نوآوری رو پرکند؟

این عقیده که داشتن خلاقیت واسه نوآوری و داشتن کنترل روی شرایط در زمانای سخت لازمه عقیده رایجیه. شرکتا نه فقط واسه پیشرفت اجناس، بلکه واسه سریع تر وارد بازار کردن اونا و پیشرفت دادن شون در بین مخاطبان خود نیاز به آدمایی دارن که صاحب افکار خلاقانه باشن. شرکت یونی لولر از ای یکا واسه گرفتن ایده های خلاقانه واسه برند آرایشی پاند بهره برد. این مسابقه با استقبال زیادی در بین مصرف کنندگان مواجه شد و در بعضی موارد با ایده های عجیب هم روبه رو شد. حتی بعضی از ایده ها واسه کشورهایی بودن که این برند حتی در اونجا حضور نداشت.

شرکتای پروکتر و گمبل، کوکاکولا و یونی لول با جست وجوی ایده های خلاقانه تو یه اندازه جهانی و مستقیما از مصرف کنندگان، اسلحه مخفیانه ای واسه عرضه سریع تر و بهتر برندای خود بدون مواجه شدن با مشکل تبدیل کردن کل سازمان خود به یه نیروگاه تولید خلاقیت پیدا کردن.

این تمایل در حال ظهور که به کمک اون کسب وکارا به خلاقیتای مصرف کنندگان خود متکی می شن هنوز در اول راه س اما در عین حال هم با سرعت زیادی در حال رشده. با این کار نه فقط شرکتا ارزش خود رو شناسایی می کنن، بلکه حتی واسطه هایی متخصص هم راه حلایی واسه رسیدن آسون به این منبع رو هم در اختیارشون قرار میدن. شرکت« ای یکا»، واقع در پاریس، یکی از اوناس و فهرست خیلی از کارمندان رو دارا هستش.

فرانسیس پتاوی (François Pétavy)، مدیر عامل شرکت «ای یکا» توضیح میده؛ «شرکتای جهانی واسه عرضه برند خود در اندازه جهانی و هم محلی نیاز مبرمی به این نوع خلاقیت دارن. نقش ما نزدیک تر کردن هر چی بیشتر رابطه خلاقیت جمعی میان برندا و مصرف کنندگانه.»

هر عرضه کننده ای نمی تونه یه نخبه خلاق شه، اما با ایده گرفتن از جمعیتی از افراد، می تونه با صدها ارائه دهنده علاقه مند ایده های جدید گفت وگو کنه و بهترین و خلاقانه ترین ایده ها رو به دست بیاره.

شرکتا از راه تولید جمعی و جست وجوی ایده ها از مصرف کنندگان و کارمندان می تونن به دریایی از متفکران خلاق و راغب دسترسی پیدا کنه که می تونن راه حلایی واسه مشکلات خلاقیت در اجناس یا برند و عرضه پیشنهاد بدن. درحالی که بازم وظیفه تبدیل این ایده های تازه به فعالیتایی عملی و قابل اجرا واسه ارائه یا تبدیل اونا به اجناس آماده عرضه به بازار در دستان فروشندگان درون سازمانیه، این گرایش آزادانه واسه جست وجوی ایده های خلاقانه از بین انبوه مردم راه حلی قشنگتر و موثر واسه هر شرکتیه تا بتونه در بین دوری از مقاومت داخلی در مقابل تغییر، خلاق تر شه.

شرکتایی که امروزه تمایل به تجارت دارن اونایی هستن که به سرعت متوجه این می شن که تبدیل شدن به سرپرست ایده ها آسون تر از تبدیل شدن به خلق کننده ایده ها هستش. این یعنی آموختن اینکه چیجوری افکار خلاقانه بزرگی رو که نه از داخل چهاردیواری شرکت خود، بلکه از بین میلیاردها ذهن خلاق که دوستدار و خریدار اجناس هستن، به دست آورده و به اجرا در بیارن.

چیجوری خلاقیت مون رو پرورش بدیم؟

چیجوری ایده خود رو عملی کنیم؟

خلاقیت دنیای اقتصاد