Posted on: سپتامبر 20, 2019 Posted by: nb0k3oFghn Comments: 0

نقش توسعه محصول جدید در بقاء برند چیست؟

دلایلی که در ادامه میان، همه مبنی بر لازم بودن پیشرفت محصول جدید واسه بقاء یه برند در بازارهای امروزی است:

۱. جهت برآورده ساختن نیاز بخشای کوچیک و تخصصی بازار با عنوان نیچ مارکت

در حدود ۳ سال پیش که شرکت سامسونگ گوشیای نوت و S4 رو به بازار عرضه کرد، این گوشیا تقریباً از استقبال خوبی بهره مند شده بودن و بین مصرف کنندگان بسیار محبوب بودن، اما قیمت به نسبت بالایی داشتن. این موضوع باعث می شد تا بخشی از بازار دست نخورده بمونه که همون بخش میانی بازار بود که تمایلی به هزینه کردن مبلغی در حدود یه میلیون و هشت صد هزار تومن واسه یه گوشی تلفن رو نداشت، اما با هزینه کردن مبلغی در حدود ۹۰۰ هزار تومن مشکلی نداشت. ازاین رو، این شرکت شکل دیگری از همین گوشی رو با نام گلکسی S4 مینی به بازار عرضه کرد که ازلحاظ اندازه کوچیک تر بود و بعضی از دیگر ویژگیای اونم تغییر کرده بود و یعنی نسخه ای ارزون تر شده از گوشی اولیه بود. بااین وجود، خیلی راحت میشه گفت که این بخش از بازار هم خوب موردبررسی قرارگرفته و از طرف دیگه سامسونگ هم به طور کاملً اطمینان داره که در خونهای این بخش از بازار هم حضوری مؤثر داشته و اجازه نداده که این دسته از آدما به سمت یه برند شاید ارزون تر بازار میل پیدا کنن.

۲. خدمت رسانی بیشتر به مشتریان

ال جی یه شرکت عرضه کننده اجناس مصرفی بادوام شناخته می شه که به مرورزمان این دید و باور رو نسبت به خودش تغییر داده و شروع به فعالیت در میدون جنسای مصرفی کرده. این برند در کنار عرضه و فروش سیستما جریان متناوب، تلویزیون و ماشین ظرف شویی، خیلی از دیگر شکلای جور واجور و دستگاه مصرفی خونگی رو هم طراحی و به بازار عرضه کرده. مثلا ازجمله این جنسا میشه به مایکروویو، اجاق گاز و . . . اشاره کرد. عرضه این دسته از جنسا در عمل تضمینی بود واسه شروع به کار فروشگاه های عرضه اجناس لوازم تولیدی از راه شرکت ال جی که به صورت اختصاصی به عرضه اجناس این برند می پرداخت. به این شکل شرکتی که فقط به عرضه یه یا دو محصول مشغول بود، با پیشرفت محصول تبدیل به عرضه کننده مجموعه خیلی از اجناس در بازار شد. به عبارت دیگه با به کار گیری پیشرفت محصول می تونین شرکت خود رو تبدیل به مکانی واسه برآوردن همه نیازای مشتریان کنین.

۳. پیشرفت به شکل یه برند

امروزه برند نوکیا دیگه اون تصویر و تصور قبلی رو تو ذهن مشتری ازدست داده، چراکه هر محصول جدید رو که درزمان سالای گذشته به بازار عرضه کرده برابر با انتظارات مشتریان نبوده. نوکیا یکی از آسونترین سیستمای عامل رو مورداستفاده قرار می داد و هم اینکه کار کردن با این سیستم از هر سیستم دیگری آسون تر بوده. نوکیا در روزای درخشش خودش در بازار به طورمعمول هر دو ماه یه بار یه گوشی موبایل جدید رو به بازار عرضه می کرد که هر یک انگار پیشرفت ای نسبت به مدل قبلی در نظر گرفته می شه. چیزی که از این مثال می تونیم بیاموزیم اینه پیشرفت محصول جدید به روش درست و درست شدیدا موجب پیشرفت تصویر برند تو ذهن مردم و مخاطبین می شه. سونی، هیوندای و اپل از نمونه شرکتایی هستن که به دلیل معرفی منظم اجناس خوب به بازار رشد خیلی از جنبه تصور مخاطبین نسبت به برند خود پیداکرده ان.

۴. کسب درآمد بیشتر از مشتریان فعلی

بازم که از تجربیات قبلی آموخته ایم، به دست آوردن یه مشتری جدید ۵ برابر هزینه بیشتری نسبت به حفظ یه مشتری فعلی یا بازاریابی فروش اجناس دیگه در کنار محصول اصلی به یه مشتری فعلی می خواد. این روش درواقع روشی که خوب از راه بانکا مورداستفاده قرار میگیره. بانکا درواقع اجناس مالی بسیار زیاد و البته متنوعی رو طراحی می کنن و اونا رو اونقدر در کنار دیگه اجناس قبلی به مشتریان فعلی خود عرضه می کنن که جریان درآمدی خیلی بالایی رو واسه اونا بوجود میاره. به طور مشابه، به کار گیری دستگاه های کامپیوتر رومیزی تقریباً دیگه غیرمعموله و لپ تاپا در شکل و اندازه های جور واجور جای اونا رو گرفتن. پس به جرئت میشه گفت شخصی که پیش ازاین از دستگاه های کامپیوتر رومیزی استفاده می کرد، دیگه امروزه در حال به کار گیری لپ تاپه. پس با تغییر تو یه محصول، شانسی واسه فروش محصولی جدید به همون مشتری قبلی جفت و جور می شه.

۵. کاهش هزینه های عملیاتی

به دلیل وجود هزینه ثابت واسه تولید یه محصول، عموماً پس از یه مدت هزینه های عملیاتی کاهش پیدا می کنن. مثلاً یه شرکت تولید بستنی که به تولید و عرضه طعم وانیل مشغوله، با تغییر دادن این طعم به طعم انبه ممکنه توجه بخش بزرگی از بازار رو به سمت خودش جلب کنه. در این مورد مواد اولیه و کارخانه تولیدکننده ثابت هستن. بااین وجود، فقط از راه تغییر دادن طعم، مجموعه جدیدی از مشتریان رو به سمت خود کشیده. ازاین رو، از راه پیشرفت محصول جدید، قادر به ارائه خدمت و محصول خود به مجموعه بزرگ تری از مشتریان بدون زیاد شدن هزینه های عملیاتی خودتون هستین.

۶. کاهش خطرات و خطرا

قرار دادن تموم تخم مرغ هاتون تو یه سبد ریسکیه که یاد گرفتیم تا چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری و تجاری از اون دوری کنیم. با متمرکز کردن تموم تلاشای خودتون روی یه محصول، شما در عمل خطر نزدیک بینی (کوتاه نظر بودن) رو واسه خود قبول کردین و این جور دست از نگاه کردن به تصویری بزرگ تر و کامل تر کشیده اید. از راه معرفی اجناس جور واجور، شما خطر و خطر شکست خوردن یه محصول رو کنار گذاشته اید. شکست خوردن یه محصول تو یه سبد محصول تک محصولی، نسبت به شکست خوردن ۳ محصول تو یه سبد محصول شامل ۱۰ محصول جور واجور، ضربه خیلی سخت تری رو به شما می زنه. ازاین رو جور واجور ساختن خطر و خطر خودتون هم یکی دیگه از امتیازات پیشرفت محصول جدیده.

درمجموع، پیشرفت محصول جدید به اونقدر روندی تبدیل شده که براساس اون بازاریابان جور واجور در حال شناسایی ارزش تنوع در سبد اجناس خودشون هستن. بازاریابان حالا خوب می دونن که سلیقه و تمایل هر مشتری با مشتری دیگه فرق داره و اونا اگه قادر به شخصی سازی هر محصول به صورتی متفاوت از محصول دیگه واسه هر مشتری نباشن، دست کم قادر به پیشرفت یه محصول جدید واسه گروهی از مخاطبین با ویژگیای مشابه تو یه بازار جداگونه هستن. واسه همینه که امروزه پیشرفت محصول جدید واسه بقاء هر برندی در بازار لازمه.

Leave a Comment