مقاله (حقوق) ۱-۱-۱-۱ مهارت‌های موردنیاز یادگیرنده الکترونیکی

دانشجوی مجازی با عنوان شخصیت الکترونیکی باید دارای تواناییهای معینی چون توانایی رد و بدل کردن نظر درون گروه به خاطر تدوین جواب ها، حفظ مسائل پنهونی و رازداری در روند رابطه، بیان هیجانات به شکل نوشتاری به شخصی که با اون همکاری داشته و شخصی سازی ارتباطات در روند آموزش درون شبکه ای باشه. همکاری یکی از مشخصات روشن گروه های یادگیری در آموزش درون شبکه ایه. همکاری فرایندیه که به دانشجویان کمک می کنه از راه وجود اهداف، کشف و روند معنی پردازی مشترک به سطوح عمیق تری از تولید علم برسن. دانشجوی مجازی باید انعطاف پذیر باشه و تجارب و عقاید جدید رو با آغوش باز قبول کنه. در کلاس درون شبکه ای، علم و معرفت از راه مشارکت دو گروه یادگیری مربی و دانشجو به وجود میاد(اصنافی و حمیدی،۱۳۸۴).

بر اساس گفته سنچز از جمله عواملی که بر دانشجویان در یادگیری الکترونیکی مؤثره می توان؛ نگاه، سهولت استفاده و هدف به کار گیری وب رو مهم دونست(فرانکو،لوپزو ولیکا،۲۰۰۹).  پس بعضی از دانشگاه ها یا موسسه های ارائه کننده آموزش مجازی با در نظر گرفتن ویژگیهای محیط های مجازی و واسه کمک به یادگیرندگان مهارت های لازم یادگیرندگان رو فهرست می کنن.

دانشجو

محیط الکترونیکی از وسیله ها، امکانات و نرم افزارهای مختلفی تشکیل شده. طراحان و برنامه ریزان درسی با به کار گیری این وسیله ها و نرم افزارها می تونن مطالب و مفاهیم آموزشی رو به صورت چند رسانه ای جفت و جور کنن و با پیوندگذاری های جورواجور مطالب مربوط به موضوع درس رو در دسترس یادگیرندگان بذارن. با پیشرفت دسترسی به رایانه ها و اینترنت فرصتهای جدیدی واسه یادگیری به وجود آمده. این فن بیاری ها به مدرسان در کلاس درس  و  طراحان، جفت و جور کنندگان و مجریان شکل های جور واجور آموزش های رسمی و غیررسمی در سطوح جور واجور امکان می دهد تا با به کار گیری امکانات چند رسانه ای، تعاملی و شخصی سازی محیط یادگیری غنی و تاثیر واسه یادگیرندگان جفت و جور کنن(سراجی و عطاران،۵۶:۱۳۸۹).

درخصوص مهارتای لازم دانشجو در محیط مجازی می توان ویژگیهای زیر رو واسه این محیط در نظر گرفت:

 محیط یادگیری مجازی از فناوریها، وسیله ها و نرم افزارهای جورواجور شکل می گیرد؛ این محیط از ابزارهایی مانند رایانه، اینترنت و نرم افزارهای صوتی، متنی و گرافیکی و سیستم عامل تشکیل شده.

 انتقال اطلاعات و تعامل میان افراد در محیط یادگیری مجازی از راه وسیله ها و نرم افزارهای جورواجور انجام می شه.

– در محیط یادگیری مجازی، امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی جورواجور واسه دانشجو هست؛ در این محیط دانشجو به منابع متنی، صوتی و تصویری متنوعی مانند کتابخونه دیجیتال، گالری های تصاویر و فایل های صوتی دسترسی داره و می تونه اونا رو دستکاری و شخصی سازی کنه.

دیجیتال

 در محیط یادگیری مجازی، امکان رویارویی با نظرهای جورواجور در تالارها، وبلاگ ها و ویکی ها واسه دانشجو هست؛ در این محیط ، نظرها و دیدگاه هایی جور واجور در مورد موضوع های جورواجور در تالارها، وبلاگ ها، ویکی ها و شبکه های اجتماعی ارائه می شه.

– در محیط یادگیری مجازی، امکان رابطه هم زمان و ناهم زمان با افراد و منابع جورواجور واسه دانشجو هست. دانشجو در زمان دلخواه به بعضی از عناصر برنامه درسی مجازی مانند؛ محتوای درس، انجام فعالیت های یادگیری و مطالعه منابع جور واجور دسترسی داره.

 محتواهای آموزشی در محیط یادگیری مجازی به صورت خودآموز، چند رسانه ای و ابررسانه ای طراحی و تولید می شن.

 در محیط یادگیری مجازی، دانشجو با انتخاب هایی جور واجور مانند؛ انتخاب زمان مطالعه، انتخاب قالب های متنی، صوتی، تصویری یا ترکیبی ازآنها، انتخاب چگونگی به کار گیری امکان های پشتیبانی و حتی انتخاب روش انجام تکالیف درسی روبروس.

 در محیط یادگیری مجازی تعامل میان یادگیرنده و یاددهنده به صورت غیر حضوری انجام می شه. در محیط حضوری، تعامل میان ادما از فاصله نزدیک و از راه علائم کلامی و غیرکلامی انجام می شه ولی در محیط مجازی، هم زمان یاددهنده و یادگیرنده از فاصله دور با بهره گرفتن از علائم کلامی و غیرکلامی در شرایطی خاص با همدیگه رابطه برقرار می کنن(سراجی،۱۳۹۲).

با در نظر گرفتن مباحث گفته شده یادگیرنده واسه شرکت در دوره های مجازی به مجموعه ای از مهارت ها نیاز داره که از جمله اون ها می توان به مهارت به کار گیری رایانه، مهارت در به کار گیری وسایل اینترنتی و سامانه های مدیریت یادگیری، تجربه های اولیه، مدیریت زمان، مهارتهای زبانی، مهارتهای نوشتاری، مهارت حل موضوع، مهارت تفکر انتقادی، مهارت پرسشگری، مهارت به کار گیری راه های مطالعه و یادگیری، مهارت فراشناختی، مهارت خودرهیابی، مسئولیت پذیری ، خودارزیابی، مهارت ایجاد رابطه همزمان و ناهمزمان اشاره کرد.

۱-۱-۱-۱-۱     مهارت به کار گیری رایانه

در محیط یادگیری الکترونیکی یادگیرنده واسه دسترسی به محتوای آموزشی، انجام فعالیت های یادگیری، شرکت در بحث های همزمان و ناهمزمان به وسیله ها و نرم افزارهای جورواجور مانند؛ رایانه، اسکنر، چابگر، بلندگو، نرم افزارهای گرافیکی، متنی و صوتی نیاز داره و باید علاوه بر دسترسی به این وسیله ها، مهارت های کار با اونا رو داشته باشه. واسه نمونه یکی از مهارت های لازم واسه کار با این وسیله ها مهارت به کار گیری صفحه کلیده.

۱-۱-۱-۱-۲     مهارت در به کار گیری وسایل اینترنتی و سامانه های مدیریت یادگیری اا

یادگیرنده در محیط یادگیری الکترونیکی علاوه برمهارت در کاربرد رایانه، واسه جستجو در منابع، ایجاد رابطه با بقیه، نشر ایده ها و تولید محتوا به بعضی از وسیله ها و نرم افزارهای اینترنتی نیاز داره و باید مهارت به کار گیری اونا رو داشته باشه. یادگیرندگانی که از مهارت های پیشرفته بهره مند هستن، در محیط یادگیری الکترونیکی بهتر منابع یادگیری رو جستجو و مطالعه می کنن و کارآیی بیشتری دارن(سراجی و عطاران،۳۲۲:۱۳۹۰).

۱-۱-۱-۱-۳    مهارت در به کار گیری تجارب اولیه

در یادگیری الکترونیکی با در نظر گرفتن مراحلی که پشت سر گذاشته می شن یادگیرنده به کمک مدرس اطمینان حاصل می کنه که چیجوری از منابع موجود استفاده کنه. این باعث می شه که اعتماد به نفس لازم رو به دست بیاره و به محیط جدید عادت کنه. یادگیرنده با بقیه یادگیرندگان و مدرس رابطه برقرار می کنه و از پست الکترونیک، اتاق گفتگو استفاده می کنه. ایجاد رابطه بیشتر با بقیه باعث اعتماد به نفس بیشتری در یادگیرنده می شه. یادگیرنده از راه پرسیدن سؤال، بررسی محتوا، تأمل بر مواد درسی و بررسی جواب ها شناخت بیشتری از موضوع، محیط، مدرس و بقیه هم دوره ای های خود به دست می آورد.

اعتماد به نفس

۱-۱-۱-۱-۴     مدیریت زمان

یکی از امتیازات یادگیری الکترونیکی آزادی عمل در انتخاب زمان دلخواهه که در اون زمان یادگیری یادگیرنده انتخاب می شه. در دوره های سنتی یه برگه شامل برنامه دوره هایی که باید در اون ها شرکت کرد و تکالیفی که باید بکنن در اختیار یادگیرنده قرار می گیرد. در این دوره طول زمان درس خوندن رو یادگیرنده خود تعیین می کنه. در این دوره ها یادگیرنده ساختار دوره رو مورد توجه قرار می دهد و اهداف و برنامه زمان بندی خود رو بررسی می کنه(کلارک،۱۴۹:۱۳۹۱). براساس مدیریت زمان، پیشنهاد در هر زمینه ای بر اساس اهداف صورت می پذیرد. به محض این که اهداف و اولویت ها مشخص شدن، زمان لازم واسه اونا تخصیص می یابد. از این روش می توان واسه شرکت دانشجویان مجازی در آموزش برنامه ریزی کرده و از ایجاد اضطراب در اونا جلوگیری به عمل آورد(پالوف و پرات،۱۳۸:۱۳۸۴).

 

۱-۱-۱-۱-۵     مهارت های زبانی

مهارت های زبانی شامل شنیدن، سخن گفتن، خوندن و نوشتن می شه. آشنایی یادگیرنده با زبون های خارجی، خصوصاً زبون محیط الکترونیکی یادگیری و زبانی که منابع درسی و کمکی در روند یادگیری مهمه مهم می باشه. یادگیرنده به عنوان یه کاربر باید بتونه با محیط الکترونیکی کلاس مجازی و امکانات وابسته به اون رابطه مؤثر برقرار کنه و این جز با تسلط کامل به زبون محیط رابطه و نرم افزار دوره امکان پذیر نیس. به کار گیری منابع الکترونیکی کتابخانۀ مجازی هم لازمه آشنایی با زبون این جوری منابعه. اگه زبون محیط یادگیری با زبون منابع فرق داشته باشه، لازمه یادگیرنده در حد نیاز با اون زبون هم آشنایی داشته باشه.

۱-۱-۱-۱-۶     مهارت های نوشتاری

نوشتن محصول یا روند رابطه عنوان و موضوع، هدف خواننده س. همۀ این عناصر در شکل گیری نوشته اثر می گذارن. قدم اول واسه نوشتن تعیین موضوع، هدف و خوانندۀ مطالبه. در قدم بعدی جمع آوری اطلاعات و سازماندهی اونا و بعد ارائه اولین پیش نویس و تجدیدنظر در اون تا حصول به نتیجۀ مطلوبه. یادگیرنده باید بتونه از راه نوشتن در محیط الکترونیکی با بقیه رابطه برقرار کرده و به تعامل بپردازه. توانایی خلاصه کردن، بیان عقاید و نظرات به شکل واژه های مناسب، سازماندهی متن به بخش­ها، پارگراف­ها و جملات مناسب از جمله مهارت های نوشتنه(بابائی،۱۷۴:۱۳۸۹).

۱-۱-۱-۱-۷     مهارت حل موضوع

تشخیص و کاربرد علم و مهارت هایی که منتهی به جواب درست یادگیرنده به موقعیت یا رسیدن اون به هدف موردنظرش می شه، رو مهارت حل موضوع می گن. در محیط یادگیری الکترونیکی یادگیرنده به دلیل سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی جورواجور و توجه نظرات جور واجور در تالارها و بقیه وسایل اجتماعی با نظرات و ایده های جورواجور درباره یه موضوع یا موضوع روبرو می شه، اما بعضی از نظرات و دیدگاه هایی که در منابع جور واجور مطرح می شه، ممکنه با همدیگه همخوانی نداشته و در زمانی هم با هم تناقص آمیز باشن. از این رو یادگیرنده باید با در کنار هم قرار دادن اطلاعات جمع بیاری شده متناسب با موضوع راه حل یا راه حل ها رو ارائه کنه(سراجی و عطاران،۳۳۲:۱۳۹۰). در آموزش مجازی یادگیری مشارکتی و همکاری به عنوان یه کارکرد حیاتیه که بر اساس حل مسئله می باشه و از راه تأمل در تجارب دانشجویان ، فعل و انفعالاتی که در اون رخ می دهد به عنوان یه روشی ایده آل حساب می شه و یادگیرندگان واسه حل مسائل تو یه وضعیت خاص قرار می گیرند. درس با یه مسئله شروع می شه و دانشجویان مسئول بررسی مسئله، طراحی و پیدا کردن راه حل هستن. حل مسئله گسترده محوره و در اون فراگیران یه هدف مشترک دارن و از راه تعامل و تأمل در تجربه هاش واسه حل مسائل همکاری می کنن(چویه[۵]،۲۰۱۰).

۱-۱-۱-۱-۸     مهارت تفکر انتقادی

مهارت تفکر دارای دلیل و تیزبینانه درباره اینکه فرد چی رو باور کنه و چه اعمالی رو انجام بده، تفکر انتقادی می گن. تفکر انتقادی تواناییه واسه موفقیت تحصیلی در آموزش عالی. پس به عنوان مهارتی فعال می باشه واسه تفسیر و آزمایش مشاهدات ، ارتباطات و اطلاعات و دلیل آوردن اونا(کوجاکاریو و باتنارو[۶]،۲۰۱۴). تفکر در نتیجه ی فعالیت تیمی در پروسه یادگیری و یا محتوای برنامه درسی، از نشونه های آموزش درون شبکه ایه. دانشجوی مجازی از راه سئوالات مستقیم تشویق به تفکر می شه. هم اینکه فضای یادگیری باید به گونه ای آماده شه که اجازه ی تفکر در جنبه های جورواجور آموزش درون شبکه ای رو بده. واسه اینکه یادگیرندگان اندیشمندی منتقد شن باید به موارد زیر توجه کنن:

  • وضوح: یادگیرنده باید در مورد عقاید خود و چگونگی ی بیان اونا روشنی داشته باشه.
  • ثبات: باید در رفتار و تفکر خود ثبات داشته باشن.
  • روشنی: باید خود رو در اختیار پروسه یادگیری قرار داده و در جستجوی یادگیری در هر جا و زمان باشه.
  • ارزشیابی: باید بینشی بالاتر از سطحی نگری داشته، به ارزشیابی مواد درسی پرداخته و با بهره گرفتن از تجارب زندگی به عنوان راهنما، اونا رو موشکافی کنه.
  • رابطه: باید توانایی بیان ایده های خود رو داشته، به گونه ای که بقیه اونا رو بفهمن.
  • دارا بودن الگوی رفتاری خاص: باید روشن و مشخص عمل کرده و بر بازخورد و ارتباطات تأکید کنه.
  • در دسترس بودن: باید قابل دسترس بوده و افکار خود رو در برابر بحث بذاره، حتی اگه متفاوت از افکار بقیه باشه.
  • انعطاف پذیری: باید دیدی باز نسبت به عقاید جدید داشته باشه و در مورد راه های جدید انجام کار با تنگ نظری برخورد نکنه.
  • جربزه خطر پذیری: باید واسه بیان عقاید خود و ارائه ی بازخورد به بقیه جربزه داشته باشن. هم اینکه واسه تشویق مهارت های تفکر انتقادی در کلاسه های مجازی باید مواردی رو روش زوم کرد از جمله:
  • دانشجویان رو تشویق به پیدا کردن قیاس و شکل های جور واجور دیگه روابط بین اطلاعات جور واجور در بحث ها و مواد خواندنی درس کنن.
  • مسائلی یا مواردی ارائه شن که دانشجویان با اونا کار می کنن و اونا رو تشویق به پیدا کردن و ارزشیابی راه حل های جانشین واسه اون مسائل کنن.
  • تعامل رو ارتقا بخشن، بحث به دانشجویان کمک می کنه تا به موضوعات از نقطه نظرهای جور واجور نگاه کنن.
  • از پرسشهای باز جواب[۷] که باعث تشویق تفکر و تخیل می شه، بهره جویند.
  • از وجود غیر همزمان محیط مجازی واسه ارتقای تفکر و موشکافی استفاده کنن(پالوف و پرات،۲۵۷:۱۳۸۴).

در محیط یادگیری الکترونیکی یادگیرندگان با استفاده ازموتورهای جستجو به منابع و اطلاعات جورواجور دست می پیدا کنن. اما واسه بررسی اندازه اعتبار، صحت و سقم و سودمندی اون باید اطلاعات به دست اومده رو به دقت و تیزبینی مورد بررسی دوباره بذارن.

۱-۱-۱-۱-۹     مهارت پرسشگری

سوال­ها براساس عمق و اهداف نوعای جورواجور دارن. شکل های جور واجور سوال­ها رو می توان به شش دسته تقسیم کرد؛ سوال های روشن ساز و تصریح کننده، سوال های باز و وسیع، سوال های زنجیره ای، سوال های فرضیه ای، سوال های استنتاجی و سوال هایی که به ارائه دلایل و مدارک بیشتر نیاز دارن. براساس این تقسیم بندی بین چگونگی طرح سوال و جواب مورد انتظار تناسبی هست. در محیط یادگیری الکترونیکی یادگیرنده واسه شرکت در بحث های همزمان و ناهمزمان باید بتونه متناسب با نیازها و رقابت های ذهنی خود سوال های خود رو طرح کنه(سراجی و عطاران،۳۳۳:۱۳۹۰).

۱-۱-۱-۱-۱۰     مهارت به کار گیری راه های مطالعه و یادگیری

راهبردهای مطالعه و یادگیری به هر گونه رفتار، اندیشه یا تدبیری گفته می شه که یادگیرنده در بین یادگیری به خاطر سازماندهی، ذخیره و استفاده بهتر از اطلاعات اونا رو به کار می گیرد. بعضی از راه های موثر واسه مطالعه و یادگیری عبارتند از؛ به کار گیری واسطه ها، تصویرسازی ذهنی، تکرار مطالب یادگیری، آهنگ دار کردن یا قافیه­مند ساختن مطالب یادگیری، انتخاب چند تا نکته مهم و کلیدی، برجسته سازی مطالب مهم، حاشیه نویسی و علامتگذاری، سرواژه درست کردن، یادداشت ورداری، یادداشت سازی، دسته بندی مطالب متنی به شکل اطلاعات متنی دیگه و به روش جدید، تبدیل مطالب متنی، صوتی و تصویری به شکل ارائه های دیگه. در محیط یادگیری الکترونیکی محتوای آموزشی به صورت خودآموز و به شکل فایل های چند رسانه ای و پیوندهای در رابطه به یادگیرنده ارائه می شه.

سالیسبوری۱۹۹۶، پیشنهاد کرده به دانشجویان اجازه بدین تا از نقش ظروف غیرفعال دریافت کنندۀ اطلاعات به کارکنان فعال اطلاعات مبدل شن. یعنی یعنی دانشجویان می تونن به اطلاعات متناسب برسن و اون رو در گزارش های خود به کار برند، نتیجه گیری کنن و مسائل رو حل کنن. در تدریس سنتی، معلم رهبری یادگیری رو رو دوش داره و بر فرایندها تأکید می شه. در حالی که در تدریس برخط یادگیرنده بیشتر خود راهبری رو رو دوش داره و وقتی که با کمک معلم، یادگیرندگان خودراهبر می تونن ظرفیت یادگیری و چگونگی اون رو در خود گسترش بدن اون گاه جست و خیز یادگیری رو درک می کنن(بروور و استوت،۷۴:۱۳۸۲).

۱-۱-۱-۱-۱۱     مهارت فراشناختی

به فهم فرد درباره ضعف و قوت های شناختی و تلاش واسه رفع یا ارتقای اونا مهارت فراشناختی گفته می شه. از این رو مهارت هایی مانند برنامه ریزی و تعیین هدف مطالعه، پیش بینی و تعیین دقیق زمان مطالعه، خودکنترلی و نظارت بر اندازه پیشرفت و خودنظم دهی رو می توان به عنوان مهارت های فراشناختی در یادگیری در نظر گرفت. راهبردهای مطالعه و یادگیری «شناختی و فراشناختی» ، روشها و راهبردهای مناسب واسه مطالعه، چگونگی یادگیری، استفاده درست از فرایندهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان سنین و مقاطع تحصیلی جور واجور هستن که در برنامۀ درسی اونا گذاشته شده ان(کدیور،۱۸۶:۱۳۸۴).

۱-۱-۱-۱-۱۲     مهارت خودرهیابی

مجموعه مهارت هایی که فرد با بهره گرفتن از اون نیازای یادگیری خود رو تشخیص داده، مسئولیت روند یادگیری رو رو دوش می گیرد و با انگیزه داخلی خود اون رو پیگیری می کنه، مهارت خودرهیابی گفته می شه. پس مهارت خودرهیابی رو می توان شامل سه خرده مهارت تشخیص نیازای یادگیری، مسئولیت پذیری در یادگیری و خودانگیختگی دونست. آمادگی واسه خودراهبری در یادگیری به عنوان یه رفتاری در یادگیریه که به دانشجویان اجازه می دهد واسه ادامه یادگیری به ابتکارات خود متکی باشن. ما در عصر علم زندگی می کنیم، کارکرد مؤثر در اینجور جامعه ای نیازمند سرمایه کافی اجتماعی و مهارت های قرن بیست و یه می باشه که از جمله این مهارت­ها آمادگی یادگیری خود راهبره. امتیازات به کار گیری خود راهبری در یادگیری عبارتند از: افزایش انتخاب، اعتماد به نفس، انگیزه و پیشرفت مهارت های لازم واسه یادگیری مادام العمر. در روند یادگیری خود راهبر فراگیران باید به گسترش توانایی هاشون در آزمایش کمبودهای علم خود تشویق شن و بعد با جستجو در منابع در رابطه به کمبودهای علم خود رسیدگی کنن. اون ها ممکنه از علم خود، از منابع دردسترس و یا قضاوت آگاهانه واسه انتخاب راه حل های مشکل استفاده کنن. یادگیری خودراهبری به صورت درجه ای از برخورداری فرد از نگاه ها، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی که واسه یادگیری خودراهبر لازمه تعریف می شه(کارشکی، محمدزاده قصر، تقی زاده کرمان، گراوند، ۱۳۹۱).

یادگیری خودراهبر دارای چهار زیرمجموعه س که واسه کسب لیاقت های لازم در هدایت آموزشی خود باید شامل : مهارت در تشخیص نیازای یادگیری، تدوین اهداف آموزشی، شناسایی منابع انسانی و مادی واسه یادگیری و آزمایش یافته های آموزش باشن(بایلی و کارد، ۲۰۰۹). خودراهبری با توانایی های تحریک کننده تکنولوژی اطلاعات ، واسه همه زمینه خود آموزی رو جفت و جور می کنه که این پروسه واسه فراگیران هم جفت و جور می شه. در فرهنگ خودراهبری ، گسترده شخصاً زمان مناسب یادگیری رو انتخاب می کنه، هزینه ها و امتیازات روش های جور واجور رو آزمایش و با اهداف خود مقایسه می کنه(محمدی،۴۳۵:۱۳۸۶).

۱-۱-۱-۱-۱۳     مسئولیت پذیری

آموزش مجازی وسایلی رو در اختیار یادگیرنده می گذارد که به تقویت مسئولیت پذیری یادگیرنده کمک می کنه. مسئولیت پذیری شامل تعیین اهداف و معیارهای شخصی یادگیرنده می باشه. این از راه های جور واجور قابل حصوله، مانند عزمشونو جزم کردن واسه رسیدن به معیاری که یادگیرنده رو واسه انجام کاری خاص توانا می سازه. در مسئولیت پذیری ساختار و استانداردهای دوره(مانند جانشین ها)؛ شرایط دوره(کی و طی چه شرایطی می تونه مواعید مقرر رو تمدید کنه)؛ شرایط آزمایش(نمره قبولی، روش های آزمایش، ایجادتوازن میان آزمایش همیشگی و آزمون) و زمان های مقرر در نظر گرفته می شن(کلارک،۱۴۹:۱۳۹۱).

۱-۱-۱-۱-۱۴     خود آزمایش

راه های بسیاری واسه آزمایش پیشرفت یادگیرنده هست. بعضی از اون ها رسمی هستن(نمره ای که یادگیرنده کسب می کنه)، اما یه سری های دیگه به طور کاملً غیر رسمی(اندازه فهم یادگیرنده با بقیه یادگیرندگان مقایسه می شه) می باشن. در خود آزمایش باید به مواردی توجه شه از جمله:

 کارپوشه

روشی که در آزمایش یادگیرندگان کاربرد زیادی داره و شامل جمع آوری مستنداتیه که مهارت ها، درک و توانایی های یادگیرنده رو در مورد موضوعی خاص نشون می دهد.

 آزمایش های مجازی

توانایی ایجاد محیطی الکترونیکی واسه یادگیرندگان به خاطر تحقیق، آزمایش و انجام تکالیف، موقعیتیه که در دوره های یادگیری الکترونیکی از اون بهره مند می شیم. موارد کاربردی که یادگیرندگان بدون پرداخت هزینه های آزمایشگاهی و در شرایطی به طور کاملً ایمن می تونن به آزمون و خطا بپردازند و این توانمندی از راه یادگیری الکترونیکی در اختیارشون قرار گرفته.

  آزمایش رسمی

دانشگاه، کارفرما یا مجموعه تأیید صلاحیت کننده می تونن همه روش های رسمی خودارزیابی بررسی شده رو واسه آزمایش های رسمی تر هم به کار ببرن. هم اینکه روش­های آزمایش دیگری که یادگیرنده ممکنه با اون مواجه شه: کنفرانس های دیداری و شنیداری(یادگیرندگان ممکنه از دید مکانی از هم فاصله داشته باشن اما می تونن از راه یه کنفرانس ویدئویی با همدیگه در رابطه باشن)، کنترل یا نظارت از راه دور (بخشی از دوره های فنیه که از راه اون یادگیرنده در بین انجام تکالیف مورد مشاهده قرار می گیرد). این روش بر پیشرفت یادگیرندگان نظارت داره و یادگیرنده رو در انجام تکلیف کمک می دهد و راهنمایی­های لازم رو ارائه می دهد(همون،۱۵۸).

۱-۱-۱-۱-۱۵     مهارت ایجاد رابطه همزمان و ناهمزمان

محیط یادگیری الکترونیکی از دید جفت و جور سازی امکان رابطه همزمان و ناهمزمان فرصت های یادگیری بیشتری رو واسه یادگیرندگان جفت و جور می سازه. اما به دلایلی مثل؛ نبود زمان کافی و دوری دو طرف ارتباطی از همدیگه در رابطه های الکترونیکی همزمان، یادگیرندگان باید از مهارت های مختلفی مانند؛ ادای روشن کلمات و بیان روشن بهره مند باشن. هم اینکه در رابطه های الکترونیکی ناهمزمان یادگیرندگان به دلایلی مانند؛ نبود علائم ارتباطی غیرکلامی، ناشناسی و دوری دو طرف ارتباطی از همدیگه به مهارت های مختلفی مانند؛ مهارت نوشتاری، استفاده بهینه از فرصت تامل و شکیبایی نیاز دارن. با در نظر گرفتن این ویژگیها می توان برداشت کرد که یادگیرنده الکترونیکی واسه موفقیت در این محیط به مهارت هایی نیاز داره که ممکنه در محیط یادگیری حضوری خیلی مهم و موثر نباشن.

مجموعه این امکانات فرصت هایی رو واسه یادگیرنده جفت و جور می آورد که اون می تونه در هر زمان متناسب با تعهدات شغلی و خانوادگی خود به دوره آموزشی و برنامه درسی دسترسی پیدا کنه. امکان دسترسی به وسیله ها، هر وقتی بودن و وجود قالب های جور واجور محتوایی در این محیط، یادگیرنده رو در موقعیت انتخاب های جورواجور قرار می دهد. در این محیط یادگیرنده با بهره گرفتن از وسایل جور واجور می تونه به صورت همزمان و ناهمزمان با همکلاسان، معلم و افراد دیگه رابطه برقرار کنه.

 

۱-۲     رضایت تحصیلی

رضایت از یادگیری الکترونیکی سطحی از کارکرد سامانه یادگیری الکترونیکیه که کاربران پس از به کار گیری اون مشاهده می کنن. رضایت دانشجویان در محیط آموزش مجازی به عوامل ارتباطات و تعامل، بازخورد، آماده سازی و دسترسی به زمینه هایی واسه روشای تدریس و دانش اندوزی و تشویق رو شامل می شه. در محیط های آموزش مجازی واسه یه استاد خوب، داشتن لوازم قابل اعتماد خیلی با اهمیته و واسه دانشجویان هم باید شرایط و فرصت هایی جفت و جور شه تا در بحث ها و دوره های آنلاین همکاری کنن(اون، شین و لیم[۱۵]،۲۰۰۹). لچر و نوس در رضایت تحصیلی هشت عامل رو مؤثر می دونه : اعتماد به نفس، رضایت از برنامه های درسی، آموزشی و کلاس ها، رضایت از کیفیت تدریس و مواد درسی، رضایت از فعالیت های فوق برنامه و فرصت های شغلی، رضایت از کیفیت و ارائه بازخورد به وسیله استادان، رضایت از اندازه تسهیلات و رضایت از کیفیت و تعاملات و مشارکت دانشجویان. دو بعد رضایت از کیفیت محتوای درسی و مشارکت دانشجویان دارای کمترین اثر و اعتماد به نفس، فعالیت های فوق برنامه، فرصت های شغلی و کیفیت تدریس دارای بیشترین اثر بر رضایت تحصیلی دانشجویان می باشن(لچر،۲۰۱۰). رضایت باعث برانگیخته شدن علاقه و تمایل بیشتر به جستجو و کنجکاوی، کشف ایده های نوین و گسترش باور و اندیشه و عمل می شه. عواطفی مثل نفرت، افسردگی، ترس و خشم از شرایط بد، امکانات آموزشی و محیط بد باعث کاهش انگیزه و رضایت تحصیلی می شه(اکمن و فریسن،۱۹۸۶).

بررسی رضایت دانشجو در افزایش باخبر شدن از روند آموزشی و کیفیت اون به درد بخور بوده و نشون دهنده توجه و علاقه دانشجویان به یادگیری و آموزشه. عوامل فردی و محیطی می تونه رضایت از تحصیل و پیشرفت دانشجو رو تحت اثر بذاره. فرهنگ و جو مؤسسه از عوامل محیطیه که می تونه روی رضایت از تحصیل اثر بزاره. از طرف دیگه جو یادگیری و آموزش از جمله شامل دوره، روش و روش های تدریس، بازخورد، پشتیبانی ها و روش های ارزشیابی می تونه رضایت دانشجو رو متأثر سازه. علاوه بر این کل برنامه آموزشی، تیم آموزش و سیستم مدیریت دانشگاه از عواملیه که رضایت یادگیرنده رو تحت الشعاع قرار می دهد. ویژگیهای فردی مثل جنس، قومیت، ناتوانی، سن و اهداف و انتظارات فردی در ایجاد رضایتمندی دانشجو می تونه نقش مهمی داشته باشه(ادراکی ،رامبد و عبدلی ،۱۳۹۰). رضایتمندی دانشجویان از سیستم های آموزش الکترونیکی با عواملی مثل محتوای درسی، نوع و قالب محتوا، تعداد اعضای کلاس،  سودمندی درک شده، کیفیت ارتباطات، علم منتقل شده اتحاد بالایی داره و هم به نوبه خود از خودکارآمدی دانشجو، موفقیت های قبلی ایشون، بازخوردهای استادان،  علم و مهارت های کامپیوتری اثر زیادی می پذیرد(اخگر، ناصرزاده، طباطبایی،۱۳۹۰).

کلا می توان گفت رضایت دانشجویان از یه سامانه یادگیری الکترونیکی، عامل مهم در تعیین تمایل اونا به ادامه به کار گیری سامانه س که هشت عامل به نام های خودتوانی اینترنتی یادگیرنده، پاسخگویی به موقع مدرس، انعطاف پذیری و کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی، کیفیت فناوری، سودمندی سامانه، سهولت به کار گیری سامانه و تنوع در آزمایش مورد بحث قرار می گیرند.

[۱]. Nikolz

[۲]. E-learning Persistence Model(e-LPM)

[۳]. Franco, S.M. Z.F. Lopez , M. F. Velicia, M. F.

[۴]. Hypermedia

  1. ۱٫ Chuyeh

 

[۶] . V.Cojcariu & C. Butnaru

[۷]. Open ended questions

[۸]. Salisbury

[۹]. J.Livingston

[۱۰]. Z.Akyol &D. Garrison

[۱۱]. Self-regulated Learning(SRL)

[۱۲] .D.Kauffman ,R.Zhao & R.Yang

[۱۳]. H.P,Phan

[۱۴]. C. Bailey & K. Card

[۱۵] .H. An, S.Shin & K.Lim

[۱۶]. D. Letcher & J. Neves

[۱۷]. P. Ekman & W.Freisen