لینک بیلدینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

لینک بیلدینگ چیه و چه اهمیتی داره؟

رامین محمودی

۷۳

۵۱

۲۰ ۰۱۰۴

سرفصلای آموزش لینک بیلدینگ واسه افراد تازه کار

شکلای جور واجور لینک بیلدینگ: بک لینکای خوب و بک لینکای بد

بک لینک

چیجوری کمپین لینک بیلدینگ خود رو راه اندازی کنیم؟

روشای ساخت بک لینک

معیارهای ساخت لینک

ایجاد بک لینک: خوب، بد و بیریخت

لینک بیلدینگ پیشرفته

 

لینک بیلدینگ چیه و چه اهمیتی داره؟

فرقی نمی کنه که تازگیاً با لینک بیلدینگ آشنا شده باشین یا اینکه مدتیه که مشغول ساخت لینک واسه سایت خود باشین، مطمئن باشین با مطالعۀ این راهنما اطلاعاتی جدید به دست میارید. چشم انداز سئو و لینک بیلدینگ همیشه در حال تغییره و امروزه، ایجاد لینکای با کیفیت در بالاترین درجۀ اهمیت قرار دارن. اگه تجارت و فعالیت شما به اینترنت بستگی داره، باید معنی نیاز به لینکای با کیفیت رو درک کنین و از اونا در تجارت خود استفاده کنین. مطمئن باشین قانون داشتن لینکای با کیفیت به این زودیا تغییر نمیکنه.

این راهنما به شما کمک می کنه لینک بیلدینگ خود رو به درستی انجام بدین تا بتونین در کوتاه ترین زمان، بهترین نتیجه رو دریافت کنین. بهتره بدونین حجم اطلاعات این راهنمای آموزشی خیلی زیاده، اما ما تموم تلاش خود رو کردیم تا این مطالب رو به آسونترین شکل و با مثالایی دقیق توضیح بدیم تا درک اون براتون آسون باشه. با امید به اینکه از خوندن این راهنمای لینک سازی لذت ببرین!

تعریف لینک بیلدینگ

به روند دریافت “هایپرلینک” از یه سایت به سایت خودتون، لینک بیلدینگ می گن. هایپر لینک (hyperlink) که معمولاً به اون لینک می گن، راه مناسبی واسه جستجوی کاربران در وب سایتا و صفحات اینترنتیه. موتورهای جستجوگر از لینکا واسه تعقیب وب سایتا استفاده می کنن؛ اونا لینکای موجود در بین تک تک صفحات سایت تون رو دنبال می کنن و در تصویری بزرگتر، تموم لینکای موجود در بین وب سایتا رو زیر نظر دارن.

روشای بسیاری واسه لینک بیلدینگ هست که سختی و آسونی اونا فرق داره. با این حال کارشناسان سئو فکر می کنن لینک بیلدینگ یکی از سخت ترین قسمتای کار اوناس. خیلی از سئوکاران بیشتر زمان خود رو صرف لینک سازی دقیق و هدف دار می کنن. به خاطر همین، اگه بتونین واسه سایت خود لینکایی با کیفیت و معتبر دریافت کنین، در بهینه سازی سایت تون چندین قدم از رقبای خود فاصله می گیرین.

به چه دلیل ساخت لینک واسه سئو مهمه؟ (آناتومی یه هایپرلینک)

  • شروعِ تگ لینک: تگ لینک به anchor tag معروفه (همون “a” که در تصویر می بینین)، این کاراکتر تگ لینک رو شروع می کنه و به موتورهای جستجوگر اطلاع میده که لینکی به سایت دیگری در این جمله قرار داره.
  • مقصد لینک: واژۀ “href” به معنی hyperlink referralه و متنی که بین علامت نقل قول قرار داره، نمایشگر نشانی وب سایتی (URL) است که به اون اشاره شده. لزومی نداره این URL همیشه نشانی یه سایت باشه، میشه به نشانی یه تصویر یا یه فایل قابل دانلود اشاره کرد. بعضی وقتا شما با لینکایی مواجه میشین که با کاراکتر # شروع می شن. این نوع لینکا، لینکای داخلی هستن که شما رو به قسمتای جور واجور صفحه ای که در حال مطالعۀ اون هستین، هدایت می کنن.
  • متن قابل مشاهدۀ لینک: این قسمت، همون متن لینکه که کاربران اونو میبینن و اگه بخوان لینک رو باز کنن، روی این متن کلیک می کنن. این متن معمولاً به شکلی مشخص می شه که از متون بغل دستی اون قابل فرق باشه. این کار معمولاً با قرار دادن یه خط به زیر متن یا تغییر رنگ متن به رنگ آبی صورت میگیره. این تغییرات به کاربر حالی میکنه که این متن قابل کلیکه.
  • پایان تگ لینک: این کد، پایان تگ لینک رو به موتورهای جستجوگر اطلاع میده

لینکا واسه موتورهای جستجوگر چه معنایی دارن؟

میشه گفت، موتورهای جستجوگر به دو روش از لینکا استفاده می کنن:

    • واسه پیدا کردن وب سایتا و صفحات جدید
    • واسه اراده کردن دربارۀ رتبه بندی یه سایت
    • اراده کردن

وقتی که موتورهای جستجوگر وب سایتا رو شناسایی می کنن، می تونن محتوای اون صفحات رو استخراج و به ایندکس خود اضافه کنن. اینطوری، اونا می تونن تصمیم بگیرن یه صفحه کیفیت لازم واسه رتبه بندی در کلمات کلیدی در رابطه رو داره یا خیر؟ (گوگل یه ویدئوی کوتاه در مورد این موضوع جفت و جور کرده که روند کار رو در اون به طور کامل توضیح داده). وقتی که موتورهای جستجوگر در این باره تصمیم می گیرن، فقط به محتوای صفحه دقت نمی کنن، بلکه تعداد لینکایی که به سایت اشاره دارن و کیفیت اون لینکا براشون مهمه. در کل میشه گفت، هرچه تعداد لینکاتون در وب سایتای معتبر بیشتر باشه، رتبۀ سایت شما در یافته های جستجو بالاتر میشه.

لینکا به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت، همون عواملی هستن که به گوگل اجازه دادن بازار موتورهای جستجوگر رو در دهۀ ۹۰ محاصره کنه. لَری پِیج، یکی از موسسین شرکت گوگل، PageRank رو اختراع کرد که به گوگل اجازه می داد براساس تعداد بک لینکا ، کیفیت یه سایت رو اندازه گیری کنه. این روش اندازه گیری به عنوان یکی از وسیله ها در الگوریتم رتبه بندی کلی استفاده می شد و تونست محبوبیت بسیار زیادی به دست بیاره چون روش خیلی خوبی واسه تعیین کیفیت یه سایت بود.

روش PageRank فوق العاده موثر بود چون بر این پایه پایه گذاری شده بود که هر لینک به عنوان یه رای تایید واسه یه صفحه به حساب می اومد. به طور مثال اگه صفحه ای کیفیت لازم رو نداشت، هیچ لینکی دریافت نمی کرد. در واقع تئوری میگفت: وقتی که فردی به وب سایتی (غیر از سایت خودش) لینک میده به این معنیه که صفحه نامبرده منبع اطلاعاتی مفیدی هستش. وگرنه نمی بایست این صفحه لینک شه. همونجوری که شما یه رستوران بد رو به دوستتون معرفی نمی کنین.

با این حال، طولی نکشید که کارشناسان سئو روشی رو واسه دور زدن قوانین گوگل و دست کاری PageRank و یافته های جستجوی کلمات کلیدی پیدا کردن. بخاطر این، گوگل هم واسه پیدا کردن این وب سایتای اسپم گونه، فعالیت خود رو شروع کرد. فیلتر گذاریای زیاد و ارائه آپدیتای منظم از روشای گوگل واسه مقابله با وب سایتایی بود که شایسته رتبۀ یه یافته های جستجو نبودن.

اسپم

این دور زدنا گوگل رو مجبور کرد که بعضی از روشای لینک بیلدینگ خود رو که قبلاً معرفی کرده بود، بی اعتبار کنه. مثلا روش ثبت نشانی سایت در فهرستای راهنما و دریافت لینک به ازای اون، یکی از روشی بود که در برهۀ وقتی خاصی به وسیله گوگل پیشنهاد می شد، اما چون کارشناسان سئو از این روش سوء استفاده کردن، گوگل عزمشو جزم کرد که مانند قبلی به این روش لینک دهی اهمیت نده.

تازگیاً گوگل روشای تنبیهی رو واسه وب سایتایی که اینجور اقدامات اسپم گونه ای رو انجام میدن، در نظر گرفته: وب سایتایی که زیادتر از اندازه به دیگر وب سایتا لینک میدن. آپدیتای نسخۀ “پنگوئن” گوگل به خاطر همین ایجاد شدن. راهنمای پنگوئن به شما میگه باید از چه روشای لینک بیلدینگ دوری کنین تا بتونین بهترین کارکرد رو در چارچوب قوانین گوگل داشته باشین. راهنمای (قوانین) گوگل یکی از مباحث مهمیه که در آینده در مورد اون صحبت می کنیم.

ما با الگوریتمی که گوگل واسه رتبه بندی یافته های جستجوی خود استفاده می کنه، به طور کاملً آشنایی نداریم (این نکته از اسرار گوگل هستش). بر خلاف وجود این مسئله، کارشناسان سئو متفق القول باور دارن لینک بیلدینگ هنوزم یکی از مهم ترین عوامل موثر بر رتبه بندی سایت در یافته های جستجو هستش. دو قسمت از چارت زیر مربوط به لینک بیلدینگ واسه سایت می شه.

رپورتاژ آگهی یه روش عالی واسه بازاریابیه.

با درج رپورتاژ خبری، نه فقط محصول شما معرفی می شه، بلکه رتبه های گوگل شمام افزایش پیدا می کنه.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

رپورتاژ خبری

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

اندازه گیری خوشه ای عوامل موثر در رتبه بندی سایت

    • (کیفیت لینکای وصل به دامنه، کیفیت/اندازه اعتماد لینکای وصل به دامنه، سطح دامنه در PageRank)

( TF*IDF (زیادی وزنی تی اف-آی دی اف)، چگونگی قرار گرفتن محتوا، کمیت محتوا و رابطه موضوعی با سایت و … )

(استفادۀ آفلاین از دامنه/برند، اشاره به نام تجاری/دامنه در اخبار و رسانۀ سایت، انجمن نهاد و … )

(PageRank، TrustRank، کمیت لینکیِ لینکا، اندازه پخش متن لینکا، کیفیت منابع لینکا و … )

(طول محتوا، خوانا بودن محتوا، سرعت بارگیری، خاص بودن محتوا)

(یکی بودن دقیق کلمات کلیدی دامنه ها، یکی بودن نسبی کلمات کلیدی دامنه ها و …)

(ترافیک موجود از مرورگرها، نوارهای وسیله و …)

(طول نام دامنه، افزونها، زمان پاسخگویی دامنه بر HTTP و …)

معمولاً اگه همۀ عوامل رتبه بندی سایت به شکل برابر موثر باشن، اعتبار و کیفیت لینکای دریافتی صفحات، رتبه بندی سایت رو تعیین می کنن. اینطوری، با تغییرات گذشته گوگل به خصوص آپدیتای پنگوئن و ظهور Google+، به نظر می رسه تاثیر بک لینکا تا حدی کم شده و اثرات شبکه های اجتماعی جانشین اون شده.

بر خلاف اینا، مشخص نیس که داشتن لینکای با کیفیت در رتبه بندی و بالا رفتن ترافیک سایت به شما کمک می کنن (در فصل دوم این مقاله دربارۀ لینک بیلدینگ خوب و لینک بیلدینگ بد براتون توضیح میدیم). در این مقاله ما چندین بار از عبارت “با کیفیت” استفاده کردیم و واسه این کارمون دلیل داریم: دقیق شدن و فوکوس کردن روی کیفیت لینک روز به روز بیشتر می شه چون گوگل بیشتر از گذشته روی فیلتر کردن لینکای کم کیفیت اصرار داره. این پیچیدگیِ الگوریتمِ گوگل دلیل می شه کارشناسان سئو بیشتر از قبل روی کیفیت لینکا و روش به دست آوردنشان تمرکز کنن.

بک لینک نخرید، بک لینک بسازین!

تموم اون چیزی که باید دربارۀ لینکای nofollow بدونین

به کد rel=”nofollow” در زیر دقت کنین. این کد به گوگل حالی میکنه که این لینک رو نباید در PageRank استفاده کنه. در واقع، این کد به گوگل اطلاع میده که نباید به این لینک اعتماد کنه و اونو واسه رتبه بندی به حساب بیاره. در نتیجه، لینکای nofollow تاثیری در رتبه بندی گوگل ندارن.

<a href=”http://www.example.com” rel=”nofollow”>Example</a>

دلیل استفاده یه سایت از کد nofollow مربوط به موقعیتی می شه که در اون، مدیر سایت به دلیل تعدد لینکا در صفحه، کنترل و مدیریت اونا رو از دست میده. یعنی، اونا نمی خوان مهر تایید خود رو روی وب سایتی بزنن که هیچ اطلاعی از اعتبار اون ندارن. به کار گیری لینک nofollow عادی تر از آنچیزیه که شما تصور می کنین. در زیر می تونین مکانای عادی به کار گیری کد nofollow رو ببینین:

  • قسمت دیدگاه های وبلاگ
  • مطالب و پُستای فروما
  • قسمت نظرات کاربرانِ مهمون
  • صفحات قابل ویرایش ویکیپدیا
  • صفحۀ Yahoo! Answers
  • امضا موجود در مطالب کاربران مهمون

کاربران می تونن خیلی راحت لینکای خود رو در هر کدوم از این جاها استفاده کنن و به دلیل حجم زیاد لینکای ثبتی، بررسی تک تک لینکا عاقلانه به نظر نمی رسه. پس واسه اینکه اسپمرا نتونن از این موقعیت سوء استفاده کنن، مدیران وب سایتا بهتر می دونن ویژگی nofollow رو به لینکای ارسالی کاربران اعمال کنن.

یکی دیگه از کاربردای لینکای nofollow واسه اهداف تبلیغاتی (لینکایی که بایت قرار گرفتن شون تو یه سایت، پول دریافت شده) هستش. پس، اگه شما یه بنر تبلیغاتی تو یه سایت اجاره کردین که به سایت شما لینک شده، گوگل میگه که باید لینک اون بنر، nofollow باشه تا این لینک تبلیغاتی تاثیری در PageRank سایت تبلیغ شده، نداشته باشه. دلیل این کار اینه که گوگل میگه لینکای تبلیغاتیِ خریداری شده نباید تاثیری بر یافته های اُرگانیک یه سایت داشته باشن.

تازگیاً گوگل این قانون خود رو واسه لینکای موجود در پُستای اخبار، مقالات، فهرستای راهنما و پُستای ریپرتاژ گسترش داده. موارد گفته شده، مکانایی هستن که به کار گیری لینک nofollow در اونا پیشنهاد می شه.

شما باید بدونین لینکایی که به صورت nofollow به اشتراک گذاشته می شن مانند لینکای مستقیم در رتبه بندی و یافته های اُرگانیک وب سایتتون موثر نیستن. گفته های بالا به این معنی نیس که لینکای nofollow بی ارزش ان. به هر حال، کابران معمولی هیچ وقت متوجه nofollow بودن لینکای نمی شن و ممکنه واقعاً روی لینکتان کلیک کنن و به سایت شما مراجعه کنن. میشه گفت این ویژگی، نکتۀ مثبت تبلیغات اینترنتیه. با این وجود شما باید تموم تلاش خود رو بکنین تا بیشتر لینکای وب سایتتون nofollow نباشه تا به وسیله کاربران و گوگل دنبال شه.

لینک بیلدینگ چیجوری می تونه واسه تجارت من سود رسون باشه؟

هرچند دریافت لینک واسه سایت چیزی زمان بَره و در کوتاه مدت نمی تونه پاسخگوی نیازای تجاری شما باشه اما این کار فایده هایی رو واسه تجارتتان به دنبال داره.

ایده

ایجاد روابط

بعضی وقتا لینک سازی دلیل آشنایی با وب سایتا و وبلاگای مربوط به تجارت شما می شه. این آشنایی معمولاً از راه تبیلغ و معرفی چیزی که تازگیا ساختین بوجو میاد مانند یه مطلب یا یه اینفوگرافیک. هدف اول این آشنایی ایجاد لینکه، اما همین لینک بیلدینگ می تونه دلیل آشنایی شما با یکی از موثرترین وب سایتای موجود در مورد کاری تون شه. در نتیجۀ این آشنایی شما لینکی با کیفیت به دست میارید که مهر تاییدی بر تجارت شماس. حتی اگه این لینک واسه لحظه ای ایجاد شه، بازم ارزشمنده چون که شما تونسته اید واسه تجارت خود یه مُبَلِغ معتبر پیدا کنین.

ارسال ترافیک

ما دربارۀ تاثیر لینک بیلدینگ روی رتبۀ سایت صحبت کردیم، اما دربارۀ تاثیر لینک بیلدینگ روی ترافیک سایت چیجوری؟ یه لینک با کیفیت تو یه سایت معتبر می تونه آمار بازدیدکنندگانتان رو هم زیاد کنه. اگه وب سایتی که لینک شما رو در صفحه خود قرار میده در تجارت شما فعالیت داشته باشه، شانس اینکه مشتریان بیشتری هم به دست بیارین زیاد می شه. در این موقعیت، ارزش یه لینک وابسته به سئوی اون نیس، بلکه به مشتریان اون بستگی داره. یکی از مثالای روشن در این مورد، مطلبی از یه کاربر مهمون به اسم “مایکل السبرگ” در وبلاگ Tim Ferrissه. تیم فریس بعدا مطلبی رو دربارۀ همین پُست در مجلۀ فوربس منتشر کرد که در اون از مهم بودن این پُست می گفت. ایشون در مطلب خود نوشت:

بینِ داشتنِ مخاطبان بسیار و داشتن مخاطبان کمتری که علاقۀ بسیاری به تجارت شما دارن، فرقی هست. یعنی، کاربران یه وبلاگ همونقدر به مطالب شما توجه نشون میدن که مخاطبان شبکه CNN اون شبکه رو دنبال می کنن، حتی اگه تعداد مخاطبان گروه دوم بیشتر باشه.

برند سازی

لینک بیلدینگ خوب به شما کمک می کنه تا برند تجاری خود رو بسازین و اونو به عنوان یه نام معتبر در مورد فعالیت خود معرفی کنین. تکنیکای لینک بیلدینگ بسیاری مانند تولید محتوا هست که می تونه فعالیت تجاری شما رو واسه مخاطباتون تشریح کنه و این راه می تونه نشون تجاری شما رو معتبر سازه. واسه نمونه، اگه شما مطلبی رو با به کار گیری آمار حقیقی منتشر کنین، شانس معروف شدن در مورد تجاری خود رو دارین. وقتی که تلاش می کنین تا واسه محتوای خود لینک ایجاد کنین، در واقع دارین مهارت خود رو به نمایش می ذارین و از همکاران و فعالان زمینه تجاری خود می خواین که مطلب معتبر شما رو در اینترنت به اشتراک بذارن.

نکته ای مهم دربارۀ ایجاد لینک و به دست آوردن لینک

عنوان بالا می تونه به “اهمیت داشتن صفحاتی که ارزش لینک دادن داشته باشن“، تغییر یابد. قبل اینکه لینک سازی رو شروع کنین، به چیز با ارزشی نیاز دارین تا براساس اونا لینک سازی کنین. معمولاً این چیز با ارزش صفحۀ اول سایت شماس. بیشتر وقتا شما براساس منابع تخصصی و معتبر مانند مطالب وبلاگ یا یه دادۀ آماری، لینک بیلدینگ می کنین. بعضی وقتا این منابع قبل اینکه شما شروع به لینک سازی کنین وجود دارن. در دیگه اوقات، شما با هدف ایجاد لینک، این منابع رو به وجود میارید.

این کار، معنی به دست آوردن لینک و لیاقت واسه رتبه های بالاتر در موتورهای جستجو رو مطرح می کنه. تموم لینکا باید به منبع اطلاعاتی موثقی وصل شن. لینک سازی براساس وب سایتای کم ارزش بسیار سخته، اما وقتی که منبع اطلاعاتی معتبری در اختیارتون باشه، لینک بیلدینگ راحت می شه.

منبع: moz.com

 

 

 

مدیر کل

Next Post

دیکشنری سئو سایت – قسمت اول

ش مارس 14 , 2020
در این می خوایم از اصطلاحاتی واسه شما بگیم که در مبحث بهینه سازی سایت یا همون سئو کاربرد دارن. یعنی دیکشنری سئو سایت در این مطلب در خدمت شماس! واسه هر اصطلاح ، واژگان لاتین اون به همراه توضیح مختصری اومده. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین […]