روش های نجات استارتاپ از سقوط

نجات و باقی موندن کسب وکار لازمه اتخاذ تصمیما و انتخابای سخته، از طرفی علاقه به کسب وکار مورد نظر واسه نجات اون در اولویته. در این مطلب روشای نجات کار و کاسبی از سقوط رو میگیم.

بیل گیتس: موفقیت یه معلم کثیفه. به افراد باهوش القا می کنه که هیچوقت شکست نمی خورن.

باهوش

تحقیقای کاترین شاو از دانشگاه استانفورد و فرانسیس لافونتن از دانشگاه میشیگان نشون میدن احتمال رسیدن کارآفرینان شکست خورده به موفقیت در تلاش دوم بیشتره، از طرفی هرچقدر کسب وکار اولیه اونا به مدت طولانی تری فعال بوده باشه، فرصت رسیدن اونا به موفقیت در مرتبه دوم بیشتره؛ پس هر فعالیت اقتصادی شکست خورده یه جنبه مثبت هم داره.

اقتصادی

بااین حال شکست دردناکه. تموم کارآفرینا هم به دنبال ساخت کار و کاسبیایی هستن که هیچ وقت شکست نمی خورن.

به خصوص وقتی که کارآفرین زمان و پول زیادی رو صرف کار خود کرده باشه، این شکست واسه اون دردناک تره؛ اما میشه از هر شکست یه درس و تجربه مهم گرفت.

نکته: اگه تسلیم نشید، بالاتر از تصور خود به موفقیت می رسید؛ پس اگه کار و کاسبی شما وارد یه راه پیچیده شده، این روش ها رو بررسی کنین:

سرفصل محتوا

    • ۱. به کار و کاسبی علاقه داشته باشین
    • ۲. دلیل مشکل رو پیدا کنین
    • ۳. ایجاد فرصتایی واسه باقی موندن کسب وکار
    • ۴. تا وقتی که مشکلات حل شه، سرسختی خود رو حفظ کنین
    • مشکلات

۱. به کار و کاسبی علاقه داشته باشین

استیو جابز: تنها راه واسه انجام یه کار خوب، عاشقی کردن به کاریه که انجام می دین

بزرگ ترین اشتباهی که کارآفرینا مرتکب می شن ساخت محصولیه که نه به اون باور دارن و نه اونو دوست دارن.

بعضی کارآفرینا به خاطر رونق یه محصول خاص در بازار به دنبال اون می رن (نه به خاطر این که اون محصول رو دوست دارن). به طور خلاصه، عشق، باور و علاقه به خدماتی که ارائه می دین و محصولی که می کنین حتی در شرایط سخت هم به حفظ و باقی موندن شما کمک می کنه.

داستان فیل لیبین رو در نظر بگیرین: لیبین پس از فروش دو شرکتی که علاقه ای به اونا نداشت، عزمشو جزم کرد شرکت متفاوتی رو تأسیس کنه. اون و تیمش به جست وجوی مخاطب پرداختن، محصول موردعلاقه خود رو تولید کردن و تجارت دلخواه خود رو دنبال کردن. این محصول پلتفرم Evernote بود.

بااین حال لیبین به دلیل محدودیتای مالی عزمشو جزم کرد پس از یه مدت به کار خود پایان بده؛ اما در لحظات آخر ایمیلی از یه سرمایه دار سوئدی گرفت که طرفدار Evernote بود و مبلغ ۵۰۰ هزار دلار رو واسه ادامه کار شرکت به اون پیشنهاد داد. پس از یه مدت ارزش Evernote به بیشتر از یه میلیارد دلار رسید.

دلار

۲. دلیل مشکل رو پیدا کنین

فردریک دبلیو. اسمیت: رهبرها در مقابل مشکلات وای میستن و استانداردهای قضاوت و تمایل به قضاوت خود رو بالا می برن

در صورت بروز هر اتفاقی و جدا از عکس العمل آدما به خدمات شما، از بازخوردها و نظرات بقیه ناراحت نشید. عوضش تلاش کنین نسبت به پیدا کردن راه حل واسه مشکلات خود ذهنی باز و خلاق داشته باشین.

راه حل

غول ورزشی، آدیداس در کمپین بازاریابی ایمیلی خود با تیتر شادباش، شما از ماراتون بوستون جون سالم به در بردین مرتکب اشتباه بزرگی شد، بیننده ها این تیتر رو بی ربط با بمب گذاری تروریستی ماراتون بوستون در ۲۰۱۳ نمی دونستن که منتهی به کشته شدن سه نفر و آسیب رسیدن به ۲۶۰ نفر شد.

ورزش

اما آدیداس خیلی سریع عقب نشینی کرد و این آسیب به اعتبار خود رو با صادر کردن یه بیانیه معذرت خواهی عمومی رفع کرد. این حرکت آدیداس هوشمندانه بود چون به خاطر این ایمیل تنش زا به تیتر اول خیلی از مطبوعات تبدیل شده بود.

به گفته کامرون پوئتشر، معاون پیشرفت سازمانی شرکت اوبر که قبلا با مثل این مشکلات روبه رو شده بود: «شرکتا باید در مورد اشتباهات خود شفاف عمل کنن. هر خطایی می تونه فرصتی واسه پیشرفت به حساب بره.»

۳. ایجاد فرصتایی واسه باقی موندن کسب وکار

میلتون برل: اگه فرصت در پیش، در بسازین

بعضی وقتا ممکنه کار و کاسبی شما به مرز شکست برسه در این شرایط باید روشی خلاقانه رو واسه حل مشکلات خود در پیش بگیرین. اینجا، جدا از دیوونه وار بودن راه حل تا وقتی که اونو امتحان نکنین نمی دونین به چه نتیجه ای می رسین.

ایلان ماسک بر سر دوراهی نجات سازمان SpaceX و Tesla قرار گرفته بود. اون این دو راهی رو این جوری توصیف می کنه:

نمی تونستم بین SpaceX یا Tesla یکی از اونا رو انتخاب کنم، از طرفی هم نمی تونستم پول باقی مونده رو بین اونا تقسیم کنم.

موقعیت سخت ماسک یه راه حل کنشگر رو به اون ارائه داد. اون واسه نجات SpaceX قراردادی با ناسا امضا کرد. این قرارداد ۱.۶ میلیارد دلار منتهی به پیشرفت و موفقیت SpaceX شد.

بعد واسه نجات تسلا یه وام از SpaceX گرفت و ۵۰ میلیون دلار رو هم از سرمایه گذارهای خود گرفت در نتیجه شرکت تسلا چند ساعت قبل از ورشکستگی رسمی در کریسمس ۲۰۰۸ نجات پیدا کرد.

۴. تا وقتی که مشکلات حل شه، سرسختی خود رو حفظ کنین

هنری فورد: چه فکر کنین می تونین، چه فکر کنین نمی تونین، در هر دو صورت حق با شماس.

بعضی کارآفرینا شکست رو نشونه ای از توقف کار سازمان خود می بینن اما این تصور دور از واقعیته.

شاید اونا واسه بهبود بهره وری و کارایی خود در کسب وکار و اطمینان از درستی کارکرد کار و کاسبی خود همه راه ها رو به درستی طی کرده باشن؛ اما در اینجور موقعیتایی، باید پر طاقت و سمج باشن و باور به شکست رو از خود دور کنن.

آریانا هافینگتون در فضای نشر آنلاین به موفقیت رسید اما واسه رسیدن به این موفقیت رقابتا و مشکلات زیادی رو گذروند. اون واسه انتشار دومین کتاب خود به ۳۶ ناشر مراجعه کرد تا آخرسر جواب مثبت گرفت.

هافینگتون در قدم بعدی در سال ۲۰۰۵ هافینگتون پست رو تأسیس کرد. نشریه اون بازخورد کمی داشت اما و بازم تسلیم نشد با تلاش و همت دائمی در سال ۲۰۱۱، HuffPo به یه میلیارد بازدید صفحه رسید و با قیمت ۳۱۵ میلیون دلار به وسیله AOL خریداری شد.

قیمت

منبع:

مدیر کل

Next Post

هک رشد چیست و چه جایگاهی در بازاریابی دارد؟

ش مارس 14 , 2020
“ با به کار گیری راه هدف دارای براساس هک رشد (Growth Hacking) می تونین با دست کم هزینه، بیشترین بازده ممکن رو به دست بیارین. این مطلب چراغ راهنمای شما در این راه میشه. تابه حال عبارت «هک رشد» (Growth Hacking) به گوشتون خورده؟ با اینکه سال هاست که […]