راهنمای ساخت سایت؛ همه آنچه که درباره طراحی وب‌سایت باید بدانید

راهنمای ساخت سایت؛ همه آنچه که درباره طراحی وب‌سایت باید بدانید

Off By

با گسترش وب و جهانی شدن اینترنت، امروزه ساخت سایت و مدیریت اون، از حالت انحصاری در اومده و هر کسی می تونه سایت مخصوص به خود یا کسب و کارش رو داشته باشه. در این مقاله به معرفی  تموم اجزای سایت و چگونگی راه اندازی سایت با کمترین هزینه می پردازیم.

روزگاری نه خیلی دور ساخت سایت شخصی یا کاری، واسه هر کسی ممکن نبود. تنها سازمانای بزرگ و شرکتای فناوری، از وب سایتا بهره می بردن. اما تو یه دهه گذشته اینترنت جهان ما رو از این رو به اونو کرده و هیچ حد و مرزی نمی شناسه. هر نوع اطلاعاتی که می خواین رو، به کمک اینترنت و البته وب سایتا، می تونین به دست بیارین. از خوندن یه خبر گرفته تا خریدای اینترنتی که با چند کلیک انجام می شن، همه رو مدیون وب سایتا و شبکه جهانی اینترنت هستیم. در این نوشته تلاش شده تا به تموم سوالاتی که در مورد ساخت سایت، ذهن کاربران رو به خود مشغول داشته جواب داده شه.

سایت اینترنتی چیه؟

سایت اینترنتی یه محیط آنلاینه، که دامنه یا نشانی مخصوص به خود رو داره و اطلاعات، محتوا و خدمات خود رو به صورت آنلاین در اختیار کاربران وب قرار میده. هر سایت به عنوان یه واحد اطلاعاتی جداگونه شناخته می شه. واسه ساختن سایت نیاز به یه وب سرور، دامنه یا نشانی سایت و یه سیستم مدیریت محتوا هستش. محتوای هر سایت شامل متن، تصاویر، فایل صوتی، فایل ویدئویی، بقیه شکلای جور واجور داده یا ترکیبی از اوناس.
واسه هر منظوری میشه یه سایت اینترنتی طراحی کرد. هر شخص، سازمان و شرکت می تونه، سایت مخصوص به خود رو داشته باشه و محدودیتی واسه داشتن سایت وجود نداره.

وب با سایت چه فرقی داره؟

همونطور که در بندهای بالا گفته شد، هر سایت به تنهایی یه واحد مستقله و می تونه به کارش ادامه بده. اما وب به مجموعه سایتای موجود در فضای آنلاین می گن. وب می تونه یه سری از دو یا میلیاردها سایت باشه، هیچ محدودیتی وجود نداره. در واقع همه سایتای موجود به زبانای جور واجور، وب رو تشکیل میدن. با ساخت هر سایت گستردگی وب هم بیشتر می شه!
وب بستری بزرگ از به هم پیوستن شبکه های کامپیوتریه. در حالی که سایت یه واحد جداگونه و جدا از هم هستش. تو یه کلام می شه گفت؛ وب همون بستریه که، وب سایتا روی اون در حال فعالیت هستن.

به چه دلیل افراد و کسب و کارا به سایت نیاز دارن؟

تا یکی بیست سال قبل کسب و کارا و افراد، احتیاجی به داشتن سایت احساس نمی کردن. چون دسترسی به اینترنت واسه همه مردم امکانپذیر نبود، از طرفی بیشتر جامعه، لوازم دسترسی به اینترنت رو در اختیار نداشتن مگه کمی! از زمان ظهور گوشیای هوشمند و رشد فناوری اینترنت پر سرعت بی سیم، وبگردی از انحصار قشر خاص درآمد و به چیزی روزمره واسه همه افراد تبدیل شد. طوری که امروزه افراد واسه دریافت راهنمایی در مورد بی ارزش ترین مسائل هم، به سراغ اینترنت و سایتا می رن. اینترنت شکل تبلیغات رو تغییر داده و کار و کاسبیای بسیاری، در بستر اینترنت ایجاد شدن …
همونطور که افراد واسه حضور در اجتماع، باید هویت داشته باشن. در فضای مجازی هم واسه حضوری پر رنگ نیاز به سایت شخصی یا کاری دارن. کسب و کارا واسه حضوری موثر و رقابتی نیاز به ساخت سایت دارن، تا بتونن خدمات و محصولاتشون رو معرفی و به فروش برسانند. سایت، هویت مجازی هر فرد یا کسب و کاره.
خیلی از کسب و کارا بدون داشتن سایت، نمی تونن در میدون رقابت بمونن. به کمک وب سایتا میشه بدون حد و مرز با مشتریا رابطه داشت و خدمات ارائه داد. اطلاع رسانی، تبلیغات، خرید و فروش اجناس، پیدا کردن و رابطه با مشتری، پشتیبانی از خدمات یا اجناس و بسیاری مسائل دیگه به کمک سایت، واسه هر کار و کاسبی و فردی شدنیه.

بیشتر بدونین: کسب درآمد از اینترنت با ۱۴ راه پولساز و بدون نیاز به سرمایه

واسه ساخت سایت به چه چیزای نیازه؟

ساخت سایت نیازمند علم و زیرساخت خاص خوده. دامنه یا دامین و وب سرور، دو موردی هستن که بدون اونا سایت معنایی نداره. دامنه همون نام یا نشانی سایته که، در مرورگر وارد می کنین. وب سرور هم رایانه ایه که، محتوای سایت روی اون ذخیره شده و در زمان مراجعه کاربران، داده ها رو در اختیار اونا قرار میده. اما واسه اینکه سایت از دید چشمی کاربردی و جذاب باشه. نیاز به یه سیستم مدیریت محتوا و یه قالب جذاب داره. که طراحان سایت بنابه نیاز مشتری اونو طراحی می کنن.

دامنه: دامنه سایتا، گستردگی زیادی داره و افراد می تونن، هر کدوم از اونا رو واسه خود یا کسب و کارشون انتخاب کنن. معروف ترین دامنه های جهانی سه دامنه: Com, net ,org هستن که Com از کلمه Commerical که به معنی تجاریه، گرفته شده. Net از کلمه Network به معنی شبکه و org از کلمه organization به معنی سازمان گرفته شده. بهتره از هر دامنه در مورد مخصوص به خودش استفاده شه.
امروزه با گسترش وب، دامنه های بسیاری معرفی و در دسترس قرار گرفتن. بعضی از اونا عبارتند از: Biz٬ Info٬ Pro٬ Aero٬ Coop٬ GOV٬ EDU٬ WS٬ TV٬ BZ٬ ir و …

وب سرور: همونطور که گفته شد وب سرور، رایانه ایه که داده های سایت، در اونجا نگهداری می شن. از کامپیوترای خونگی هم می شه، به عنوان وب سرور استفاده کرد. اما کمتر کسی این کار رو می کنه، چراکه هزینه نگهداری بالا و ایمنی کمتری دارن. وب سرورها ابر رایانه هایی هستن که، فضای ذخیره سازی خیلی بالایی دارن و قدرت پردازش اونا تقریبا می شه گفت بی اندازه و مرزه. وب سروها به صورت شبانه روزی روشن هستن و مشغول پردازش! در صورت خاموشی این ابر رایانه ها همه سایتایی که اطلاعاتشون در اونجا ذخیره س، از دسترس خارج می شن.
طرز کار وب سرور به این صورته که، هر بار کاربری وارد سایتی می شه و صفحه ای رو درخواست میده. این درخواست به وب سرور انتقال میابد و در جواب به درخواست کاربر، اطلاعات صفحه مورد نظر بارگزاری می شه. هر چی وب سرور از نظر قدرت پردازش قویتر باشه، سرعت بارگزاری سایت بیشتر می شه.
همونطور که گفته شد، واسه ساخت سایت به جز دامنه و وب سرور، نیاز به طراحی و کد نویسیه که در ادامه در این باره توضیحاتی ارائه می شه.

روشای طراحی سایت: وب سایتا از دید طراحی به دو دسته استاتیک و دینامیک تقسیم می شن. سایتای استاتیک به شکلی هستن، که محتوای اون به وسیله برنامه نویس یا طراح سایت جفت و جور می شه و به وسیله مدیر سایت قابل تغییر نیستن. وب سایتای استاتیک واسه هر گونه تغییرات، نیازمند طراح سایت هستن. سایتای استاتیک از دید فنی به دو روش HTML و فول فلش طراحی می شن.
سایتای فول فلش معمولا از دید چشمی از سایتای HTML زیباترند، اما دو ایراد اساسی دارن. یکی پر حجم بودن سایته، که باعث می شه دیر لود شن! دیگری اینکه موتورای جستجو محتویات فلش رو نمی تونن بخونن، از این دید این سایتا واسه کسب رتبه های بالاتر نمی تونن رقابت کنن.
سایتای دینامیک بر خلاف سایتای استاتیک در خیلی از بخشا قابل تغییر هستن و مدیر سایت بدون داشتن علم عمیق برنامه نویسی، می تونه سایت رو مدیریت کنه، یا اینکه تغییرات دلخواه رو اعمال کنه، محتوا به سایت اضافه کنین یا صفحات جدید بسازه.
وب سایتای دینامیک یا پویا هم از دید فنی به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شن. وب سایتای فلش دینامیک و وب سایتای براساس برنامه نویسی.

سیستم مدیریت محتوا: CMS که مخفف Content Management Systemه. همون نرم افزاریه، که به کمک اون محتوای سایت مدیریت می شه. به CMSا نرم افزار سایت ساز هم می گن. چون که به کمک اونا چهار چوب اصلی سایت آماده می شه و خیلی راحت افراد قادر به مدیریت بخشای جور واجور سایت هسند. وردپرس یکی از محبوب ترین و آسونترین سیستمای مدیریت محتوا هستش. با کمک وردپرس در مدت زمان کوتاهی، بدون هیچ کد نویسی میشه یه سایت دینامیک طراحی کرد.

آشنایی با سه نسل جور واجور سایت

از وقتی که وب فعالیتش رو شروع کرده تا کنون سه نسل از سایت رو به خود دیده. نسل اول از وب سایتا یا وب ۱، به صورت یه طرفه بوده و فقط اطلاعاتی رو به نمایش میذاره که، به وسیله سازنده سایت در اون قرار داده شدن. در وب ۱ بازدید کنندگان نقش تماشاچی رو داشته و هیچ مشارکتی در اون ندارن. مثل خوندن یه مجله خبری!
نسل دوم از وب سایتا یا وب ۲، تعاملی دو طرفه داشته و بازدیدکنندگان در تولید محتوای سایت مشارکت داشته و تنها تماشاگر نبوده بلکه در جفت و جور محتوای سایت مشارکت دارن.
نسل سوم از وب سایتا رو وب ۳ یا وب معنایی می گن. این نوع سایتا از دو نسل قبلی خود هوشمندتر هستن. وب سایتایی که در دسته وب ۳ قرار می گیرن، از هوش مصنوعی بهره برده و محتوا و مخاطبین خود رو شناسایی کرده و با کمک بررسی داده، محتوای خود رو به صورت هوشمندانه و متناسب با نیاز هرکی واسه کاربران نمایش میده. از اونجایی که این نوع وب سایتا پیچیدگی فنی زیادی دارن، الان تعداد این جوری سایتا محدوده.

دسته جور واجور سایت از دید کارایی

تقریبا در هر زمینه ای وب سایتا می تونن فعالیت داشته باشن. مثلا میشه به این موارد اشاره داشت؛ سایتای فروشگاهی، سایتای خبری، اطلاع رسانی، تجارت الکترونیک، خدماتی، مسافرتی، سرگرمی، علمی، فناوری، شبکه های اجتماعی، حمل و نقل، هتلداری، دکوراسیون و …

مراحل راه اندازی یه سایت

واسه ساخت سایت باید سه مرحله کلی طی شه. در مرحله اول باید نام یا دامنه ای واسه سایت ثبت شه. دامنه سایت بهتره متناسب با نوع خدمات سایت انتخاب شه.
مرحله دوم طراحی سایته که به وسیله طراح یا برنامه نویس صورت میگیره.
مرحله سوم، پس از اینکه طراحی سایت انجام شد. واسه اینکه در بستر وب و در دسترس کاربران قرار گیرد، نیاز به  یه وب سرور داره، که در اصطلاح به این مرحله هاستینگ هم می گن. در آخر رابطه بین دامنه و هاست از راه این سرور انجام میشه و از راه اینترنت واسه کاربران قابل مشاهده میشه.

پهنای باند هاست چیه؟

پهنای باند هاست «Bandwidth» همون ترافیک ماهیانه ایه، که به سایت شما اختصاص داده می شه. همونطور که قبلا توضیح داده شد، تموم اطلاعات سایت در وب سرور یا هاست ذخیره هستن. هر بار که کاربری وارد سایت شما شده و صفحات جور واجور براش بارگزاری می شن. مقداری اینترنت مصرف می شه، تا داده ها از سمت هاست به کاربر ارسال شن. به حجم اینترنتی که واسه این بارگزاری از سمت وب سرور مصرف می شه، پهنای باند می گن.
در واقع هر چی تعداد بازدیدکنندگان یه سایت بیشتر باشن به پهنای باند بیشتری نیازه. هم اینکه هر چی محتوای صفحات سایت پر حجم تر باشن، پهنای باند بیشتری مصرف می شه.
پهنای باند با فضای هاست فرق داره و دو بحث جدا هستن. فضای هاست حجم اختصاص داده شده به سایت، واسه ذخیره اطلاعاته.

آشنایی با سیستم مدیریت محتوا و شکلای جور واجور اون

سیستم مدیریت محتوا، یا همون CMS، کوتاه شده عبارت “Content management system” هستش. CMS یه برنامه رایانه ایه، که امکان انتشار محتوا، ویرایش، مدیریت، حذف و … رو واسه یه سایت جفت و جور می سازه.
مدیریت سایت به کمک وسیله موجود در CMS بسیار ساده س!. طوری که نویسنده یا مدیر سایت می تونه، بدون هیچ کدنویسی یا علم برنامه نویسی، محتوا به سایت اضافه کنین یا اینکه اونو تغییر داده و حذف کنن.
سیستم مدیریت محتوا رو روی فضای هاست یا همون وب سرور نصب می کنن و پس از اون تغییر شکل ظاهری سایت، مدیریت محتوا، رابطه با کاربران و هر عملی که در سایت صورت میگیره، از راه همین CMS اجرا می شه. زمان ساخت سایت میشه از هر کدوم از شکلای جور واجور CMS استفاده کرد.
همونطور که میدونید نوعای جورواجور از CMSای رایگان، پولی، عمومی و اختصاصی هست، که هر کدوم کارایی و امتیازات و معایبی دارن. مثلا میشه به CMSای متن باز وردپرس، جوملا، دروپال و پرستاشاپ اشاره کرد.
هیچ محدودیتی وجود نداره که، واسه ساخت سایت از CMS متن باز استفاده کنین یا اینکه CMS اختصاصی خودتون رو طراحی و اجرا کنین. فعلا سیستم مدیریت محتوای WordPress محبوب ترین در بین CMSای متن باز و مجانیه.
معمولا همه سایتای پویا (داینامیک) از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنن. وگرنه واسه کوچیکترین تغییرات در محتوا یا قالب سایت، نیاز به برنامه نویسی میشه.

معرفی چند سیستم مدیریت محتوای متن باز و رایگان

WordPress

مطمئنا وردپرس یکی از قوی ترین و انعطاف پذیرترین CMSا هستش. کاربران ایرونی می تونن از نسخه فارسی وردپرس استفاده کنن و از تموم امتیازات اون بهرمند شن.
نصب و راه اندازی وردپرس فرایندی اونقدر سریع و ساده س!، که به نصب پنج دقیقه ای اش مشهوره. با به کار گیری وردپرس و بدون داشتن هیچ علم برنامه نویسی، می تونین با کمک آموزش نصب وردپرس، مبادرت به ساخت سایت خود کنین. البته باید به اندازه کافی علم به کار گیری کامپیوتر رو داشته باشین، چون که مدیریت پنل وب سرور کمی پیچیده س.
کلا واسه نصب و راه اندازی وردپرس باید آخرین نسخه فارسی اونو از نشانی www.wp-persian.com دریافت کنین. بعد فایلی که دانلود کردین رو برروی هاست مربوط به سایت خود آپلود کنین. بعد مبادرت به نصب و پیکربندی اون کنین.
با کمک وردپرس می تونین شکلای جور واجور سایتای وبلاگی، خبری، آموزشی، گردشگری، دانلود فایل، و … رو راه اندازی کنین. این CMS افزونه های بسیاری در مخزن خود داره که بیشتر اونا رایگان هستن و جهت اضافه کردن قابلیتای بیشتر به سایت کاربرد دارن. مثلا میشه به افزونه ووکامرث اشاره کرد که، واسه بخش خرید سایتای فروشگاهی کاربرد داره.
گردشگری
از امتیازات وردپرس میشه به بروزرسانیای دائمی و رایگان، انعطاف پذیری، نصب سریع و آسون، وسیله پیشرفته و کامل مدیریت محتوا، پشتیبانی از قالبای جور واجور و پشتیبانی از هزاران افزونه اشاره کرد.

Joomla

مثل وردپرس، جوملا هم مجانیه و از زبون فارسی پشتیبانی می کنه. واسه دریافت فایل فارسی اون می تونین به نشانی www.joomlafarsi.com مراجعه کنین.
جوملا یکی از قدیمی ترین نرم افزارای سایت سازه. به کمک این CMS، به مدیریت محتوا در سایت بپردازید. جوملا رو میشه بدون هیچ علم برنامه نویسی پیاده و مدیریت کرد. شاید گرافیکی بودن، محیط کاربری قشنگتر و قوی جوملا بیشتر از هر چیزی مورد توجه کاربران این پلتفرم باشه.
اپن سورس بودن جوملا این امکان رو به کاربران میده، تا به کمک برنامه نویسان، تغییرات دلخواه رو در سیستم مدیریت محتوا، بسازن و اونو به هر صورت که میخوان شخصی سازی کنن.
کلا اگه بخوایم مزیتای جوملا رو بگیم، باید به این موارد اشاره کرد: ایجاد صفحات گرافیکی، انعطاف پذیری، نصب ساده و سریع، توانایی نصب قالب، پیشرفت رایگان، وسیله پیشرفته مدیریتی، پشتیبانی از افزونها و …

Drupal

دروپال هم همه ویژگیای دو CMS قبلی رو داره. رایگان بودن، پشتیبانی از زبون فارسی و اوپن سورس بودن فقط بخشی از امتیازات سیستم مدیریت محتوای دروپاله. با مراجعه به نشانی www.drupalcms.ir می تونین نسخه فارسی دروپال رو دانلود و با کمک اون مبادرت به ساخت سایت خود کنین.
دروپال سادگی رو در کنار امکانات نامحدود جفت و جور کرده، تا کاربران بدون نیاز به صرف وقت و برنامه نویسی خاص، به همه امکانات مورد انتظارشون برسن.
مدیریت سریع و کامل محتوا، بروزرسانیای رایگان، کاربری ساده از جمله فایده هایی هستن که دروپال داره.

ایده

قالب سایت چیه و چیجوری طراحی می شه؟

قبلا توضیح دادیم که قالب سایت (Template)، همه اون چیزی که کاربران سایت میبینن رو، شامل می شه. در واقع وقتی صحبت از طراحی سایت می شه، بخش بزرگی از اون مربوط به همین طراحی قالب سایت و اجرا اون می شه.
قالب سایت از رنگ بندی بخشای جور واجور تا چگونگی نمایش محتوا رو، در بر میگیره. تعداد ستونا، لوگوی سایت، اندازه و نوع فونت نوشته ها، ریسپانسیو بودن، مکان قرار گرفتن هر المان و صدها مورد دیگه، به وسیله قالب سایت مشخص می شن.
هر سیستم مدیریت محتوا در کنار قالب سایت کامل می شه و هر کدوم از این دو بدون دیگری کامل نیستن. اگه می خواین سایتی قشنگتر و کاربر پسند داشته باشین باید قالبی بهینه و حرفه ای واسه سایت طراحی کنین.
به صورت پیشفرض وقتی که از CMSای رایگان مثلا وردپرس استفاده می کنین، یه قالب رایگان روی سایت شما اعمال می شه. پس از اون با مراجعه به بخش مدیریت سایت می تونین هر نوع قالبی که می خواین رو، آپلود و اعمال کنین. اگه از اون دسته از آدمایی هستین که مخصوصا بودن قالب سایت تاکید دارین، باید گفت که ناچار به استخدام برنامه نویس و طراح سایت هستین. اما اگه تنها کاربردی بودن سایت براتون مهمه، می تونین از شکلای جور واجور قالبای آماده رایگان و پولی استفاده کنین.
واسه طراحی قالب سایت نیاز به علم برنامه نویسی به زبانای html ،java ،css، Php و … است که، با در نظر گرفتن امکانات لازم هر کدوم از زبانای برنامه نویسی به کار می رن.
با جستجویی در وب هزاران قالب متناسب با سایت خود رو پیدا می کنین. هر کدوم از این قالبا رو میشه به صورت دلخواه، شخصی سازی کرد و از امکانات اون بهره برد.
حواستون باشه که، قالب سایت واسه CMSای جور واجور، فرق داره و باید متناسب با همون سیستم مدیریت محتوا، طراحی شده باشه. مثلا نمیشه قالب سایت وردپرسی رو واسه سایتی که با جوملا راه اندازی شده استفاده کرد.

این مطلب را هم بخوانید :  نقش خواب در کاهش وزن و لاغری

چند تا نکته مهم در انتخاب قالب سایت

کاربردی بودن سایت یه طرف ماجراست اما زیبایی و بهینه بودن طرف دیگه ماجرا! یکی از موارد مهم در انتخاب قالب سایت، توجه به موضوع اون هستش. مثلا قالب سایتای خبری، فناوری، گردشگری و … با هم فرق داره.
ــ سازگاری با افزونها از موارد بسیار مهم در انتخاب قالب سایته. با اینکه گفته شد که CMSا همه نوع امکاناتی دارن، اما لازمه تا قالب سایت هم با اونا سازگاری داشته باشه. فرض کنین می خواین افزونه ای واسه رابطه با مشتریان رو تو یه سایت وردپرسی نصب کنین. اگه قالب سایت طوری طراحی شده باشه که با اون سازگاری نداشته باشه، نمی تونین از این امکانات استفاده کنین.
ــ توانایی صفحه ساز گرافیکی به کاربر این امکان رو میده که، بدون برنامه نویسی صفحات جور واجور گرافیکی و قشنگتر واسه سایت بسازه. تلاش کنین قالبی که انتخاب می کنین این ویژگی رو داشته باشه.
ــ قالبایی که انتخاب می کنین نیاز به بروزرسانی دارن، تا امکانات و امنیت اونا همیشه پیشرفت پیدا کنن. تلاش کنین قالبی رو انتخاب کنین که به وسیله سازنده اش بروزرسانی شه.
ــ پشتیانی در صورت بروز مشکلات، از دیگر مواردیه که، شرکت سازنده قالب، باید به اون رسیدگی کنه. معمولا قالبایی که گارانتی ندارن، از اینجور فایده هایی محرومند.

مشکلات

ــ بهینه سازی قالب که مربوط به سئوی سایته، هم از موارد زیادی با اهمیته. یه قالب بهینه و سئو شده می تونه به افزایش رتبه سایت کمک زیادی بکنه.
ــ کم حجم بودن و کاربری ساده از دیگر نکاتیه که، در زمان انتخاب قالب سایت باید به اون توجه شه.
آخرین و مورد مهمی که دربارش صحبت می کنیم اینه که، قالب سایت با مرورگرهای جور واجور سازگاری داشته باشه. کاربران از شکلای جور واجور مرورگرها واسه وبگردی استفاده می کنن لازمه تا با همه اونا سازگاری داشته باشه. به این توانایی browser compatibility می گن.

چیجوری یه سایت مهم داشته باشیم؟

ساخت سایت به تنهایی کاری از پیش نمی بره و شما یا کار و کاسبی تون رو در مرکز توجهات قرار نمی ده. اون چیزی که پس از ساختن سایت مهمه و سایتی رو با ارزش می کنه، بهینه بودن و محتوای ارزشمندیه، که درون سایت قرار میگیره. فرقی نمی کنه که، سایت فروشگاهی داشته باشین یا خبری! در آخر شما باید با تعداد خیلی از رقبا که در بخش کاری شما فعالیت دارن، رقابت کنین. اینجاس که اهمیت بهینه سازی و محتوای مهم مشخص می شه.
هر بار که کاربری کلمه یا جمله ای رو در کادر جستجوی مرورگرش وارد می کنه، هزاران نتیجه پیش رویش لیست می شن، که معمولا در صفحات زیاد و در هر صفحه ده مورد لیست می شن. اما چیجوری موتورای جستجو تصمیم می گیرن که، کدوم سایتا رو در صفحه اول نمایش بدن؟
هر موتور جستجو الگوریتمای بسیاری واسه رتبه بندی سایتا داره. گوگل رو مثال می زنیم؛ این غول دنیای جستجو واسه خوندن سایتا و طبقه بندی اونا، الگوریتما و معیارهایی داره. به کمک روباتا و روشای جور واجور صفحات یه سایت رو می خواند و با در نظر گرفتن محتوای موجود تصمیم میگیره که، چه رتبه ای به سایت بده.
سئو “SEO” هنریه که، رفتار موتورهای جستجو رو، مطالعه و محتوای وب سایتا رو براساس اون بهینه سازی می کنه. مواردی مثل محتوای مهم و غیر کپی، کلمات کلیدی متناسب، تصاویر بهینه شده، سرعت بارگزاری سایت، عکس العمل گرا یا ریسپانسیو بودن سایت، تعداد بازدیدکنندگان، اندازه رضایت کاربران و مواردی مثل این، موجب می شن که، سایت شما ارزش پیدا کنه و در یافته های بهتر ظاهر شه.

سایت ریسپانسیو (Responsive) چه سایتیه؟

از اونجایی که امروزه افراد با دستگاه های مختلفی به وبگردی می پردازن نیازه تا سایتا واسه همه دستگاه ها بهینه سازی شن. یعنی واسه گوشی، تبلت، لپ تاپ و کامپیوترای رو میزی به صورت تموم صفحه و به طور کامل بهینه نشون داده شه. به سایتایی که متناسب با هر صفحه نمایش، تغییر اندازه میدن Responsive می گن. عکس العمل گرا بودن سایت، یکی از عواملیه که، رابط کاربری اونو آسون می کنه و در آخر به کسب رتبه بهتر کمک می کنه.
مثلا؛ در سایتی که عکس العمل گرا نباشه، واسه کاربران موبایل کلمات متن زیادتر از اندازه ریز دیده می شن. حتی کاربر اگه صفحه گوشی رو زوم کنه هم، لازمه، دائم به چپ و راست اسکرول کنه، که این کار اصلا خوب نیس. طبیعیه که اینجور سایتی، کاربرهای موبایلی خود رو که امروزه کم هم نیستن، از دست میده و این کار از چشمون تیز بین گوگل دور نخواد موند. در نتیجه باید منتظر افت رتبه باشه!

موبایل

در گذشته اونایی که کاربران موبایلی براشون مهم بود، مبادرت به ساخت سایت واسه دو نسخه موبایل و کامپیوتر می کردن. که این کار هم هزینه بر بود و هم وقت گیر! اما حالا با پیشرفته تر شدن علم برنامه نویسی، سایتا طوری طراحی می شن که، واکنشگرا باشن و تقریبا با هر صفحه نمایشی سازگارند و بدون زوم کردن و اسکرول چپ و راست محتوای اون قابل خواندنه.
سئو روی ریسپانسیو بودن سایت بسیار حساسه و یکی از اقدامای اولیه ای که باید واسه بهینه سازی سایت انجام داد، به کار گیری قالب بهینه شده واسه سایته.

سئو

مقاله در رابطه: AMP چیه و چه تاثیری در سئوی سایت شما داره؟

چیجوری سایتمون رو واسه موتورهای جستجو بهینه کنیم؟

مبحث سئو و بهینه سازی سایتا واسه موتورهای جستجو، گسترده تر از آنیه که، تو یه نوشته بشه اونو آموزش داد. اما به صورت کلی به مهمترین مباحث سئو اشاره ای داریم.
منظور از یه سایت بهینه، یعنی کاربران با کمترین زحمتی به محتوای مورد نیازشون برسن. سئو به مجموعه تکنیکایی می گن که به سایتا کمک می کنه تا واسه استفاده کاربران به بهترین شکل در آیند. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimizationه. معمولا وب مسترا واسه بهتر کردن سایت به دو روش عمل میکنن، که به اونا سئوی داخلی «On-Site SEO» و سئوی خارجی «Off-Site SEO» می گن.
به تکنیکایی که روی قالب، کدهای HTML و محتوای سایت انجام می شه، سئوی داخلی و به بهینه سازیایی که خارج از سایت صورت می گیرن، سئوی خارجی می گن.
در سئوی داخلی به مواردی چون ریسپانسیو بودن سایت، سرعت سایت، بهینه سازی کدهای HTML، متاتگا، کلمات کلیدی و مهمتر از همه محتوای مهم، پرداخته می شه. اما سئوی خارجی بر مواردی چون، لینک سازی و اشتراک گذاری محتوای سایت تمرکز داره.
متخصصین سئو با در نظر گرفتن الگوریتمای گوگل و بررسی دائمی داده ها، روشای هدف دار متفاوتی واسه بهینه سازی، اتخاذ می کنن. بدون داشتن وب سایتی بهینه، حضور در صفحه اول، یافته های چیزی بعید به نظر می رسه!

فرق  UX و UI سایت چیه؟

وقتی که واسه ساخت سایت به متخصصین این کار مراجعه کنین، با دو کلمه  UX(تجربه کاربری) و UI(رابط کاربری) سایت مواجه میشین. در واقع بعضی از طراحان سایت UX Designer و بعضی UI Designer هستن.
به صورت ساده که توضیح بدیم UI مخفف User Interface design همون جنبه چشمی سایته، که کاربران هنگام بازدید از سایت، اونو می بینن و مربوط به ظاهر سایت می شه.
اما  UX که مخفف عبارت User Experience designه. به تجربه کاربری سایت می گن. که مربوط به حالات و احساسات کاربر، پس از مشاهده سایت و به کار گیری اون می شه. UX بر راحتی کاربر و بهتر شدن روابط بین آدم و کامپیوتر تاکید داره.
یه سایت خوب، به هر دوی این موارد توجه داره و از نظر موتورای جستجو هم این موضوع مهمه.

هزینه طراحی سایت چقدره و چیجوری تعیین می شه؟

ساخت سایت بدون هزینه نیس و معمولا هم هر چی سایت حرفه ای تر طراحی شه، هزینه بیشتری دربر داره. نمیشه واسه سایتا هزینه مشخصی تعیین کرد. چراکه هر سایت بسته به کاربردی که داره، از آیتمای مختلفی استفاده میکرد و هر کدوم تعرفه ای جدا از هم داره. با این وجود میشه هر کدوم از قسمتای جور واجور رو جداگونه بررسی کرد تا در آخر قیمت ساخت سایت رو دریافت.

قیمت

ثبت دامنه: ثبت دامنه های جور واجور هر کدوم قیمت خاص خود رو داره، همیشه میشه اونو استعلام کرد.
هاست: فضای میزبانی یا هاست با در نظر گرفتن پهنای باند و مقدار فضایی که داره، فرق داره. هر چی پهنای باند و مقدار فضا بیشتر باشه، هزینه ها بالاتر می رن.
طراحی: طراحی سایت شامل، طراحی قالب سایت یا طراحی گرافیکی اون می شه و بسته به کیفیت و گستردگی آیتما متغیره. سایتایی که از CMS  اختصاصی و قالب خاص استفاده میکردن، پر هزینه تر از سایتایی هستن که، از CMSای عمومی مثل وردپرس، استفاده می کنن. واسه ساخت یه سایت وردپرسی، میشه از قالبای آماده استفاده کرد که، گرافیکی و بهینه سازی شدن.
اضافه کردن محتوای سایت: این مرحله از کار معمولا، پس از راه اندازی سایت و به وسیله نویسنده ها یا مدیریت سایت انجام می شه. واسه اضافه کردن محتوا به سایتای دینامیک، نیاز به علم برنامه نویسی نیس و هر کسی علم به کار گیری کامپیوتر رو داشته باشه، با کمی آموزش می تونه، این کار رو بکنه. اما بحث تخصصی تولید محتوا هستش که خیلی مهمه. واسه این منظور لازمه از متخصصین تولید محتوا کمک گرفت.
امنیت و پشتیبانی سایت: سایتا معمولا نیاز به یه متخصص واسه پشتیبانی دارن. کسی که بتونه امنیت اونو تعیین کنه و هم اینکه در صورت بروز مشکل، بتونه در کوتاه ترین زمان اونو تشخیص بده و بر طرف کنه. شرکتای زیاد وجود دارن که این کار رو انجام میدن و تعرفه هاشون مشخصه.
بهینه سازی سایت: بحث بهینه سازی سایت خیلی مهمه و با در نظر گرفتن اندازه کاری که قراره، انجام بشه هزینه این کار فرق داره. استخدام یه متخصص سئو، واسه سایتایی که میخوان در سطح عالی به رقابت بپردازند، نیاز به نظر می رسه.

چه مقدار فضای هاست واسه سایت من کافیه؟

انتخاب فضای مناسب هاست واسه هر سایت، بستگی حجم سایت داره. فایلا و داده های موجود در سایت هر چی بیشتر باشن. لازمه، حجم بیشتری از هاست، به اون اختصاص داده شه. هم اینکه واسه اختصاص پهنای باند هاست، لازمه تا به تعداد بازدید کنندگان سایت توجه شه. هر چی بازدید کنندگان بیشتر باشن، لازمه، پهنای باند بیشتری به سایت اختصاص داده شه. اگه طرحایی واسه افزایش بازدید سایت دارین، باید در قدم اول به فکر هاستینگ و افزایش پهنای باند باشین.
بازدید سایت
معمولا وب سایتای تازه ساخت، نیاز به پهنای باند و هاست بالایی ندارن. چون که بازدید کنندگان و حجم سایت کمه و واسه سال اول احتیاجی به هزینه های اضافی نیس. اما با افزایش اطلاعات سایت و بیشتر شدن تعداد بازدید کنندگان، لازمه تا پهنای باند و مقدار هاست زیاد شه.
اگه از سرعت هاست خود ناراضی هستین، خیلی راحت می تونین اونو تغییر بدین و هیچ محدودیتی واسه این کار وجود نداره. کافیه DNSای دامین خود رو با وب سرور جدید بروزرسانی کنین. اگه از روند انجام این کار اطلاعی ندارین، می تونین از بخش پشتیبانی وب سرور کمک بگیرین.

امتیازات و مشکلات هاست رایگان

اگه واسه ساخت سایت نمی خواین، بودجه زیادی اختصاص بدین. می تونین واسه شروع از خدمات هاستینگ رایگان استفاده کنین. اینطوری واسه اجرای سایت تون در بستر وب، لازم نیس هزینه ای بپردازید. هم اینکه به کار گیری CMSای رایگان مثل وردپرس، می تونه هزینه های سایت رو به کمترین حد ممکن برسونه. حتی قالبای رایگان وردپرس هم موجود هستن. که با چند کلیک می شه، روی سایت اعمال کرد و از هزینه های برنامه نویسی رهایی یافت. این نوع سایتا رو هم می شه، بهینه سازی کرد و تموم تکنیکای سئو رو به اجرا در آورد.
در مقابل امتیازات رایگان بودن هاست، معایبی هم هست که، از جمله اونا میشه به حجم و پهنای باند محدود و وجود تبلیعات اشاره کرد. هر چی باشه، واسه تست هم شده، می تونین سایتی رو با کمترین هزینه، روی این پلتفرمای رایگان طراحی کنین.
به کار گیری هاست رایگان واسه برنامه نویسا گزینه مناسبیه. تا بدون هیچ هزینه اضافی برنامه های خود رو بر بستر وب به اجرا در بیارن و نتیجه کارشون رو ببینن. معمولا محیط کاربری هاستای رایگان، بسیار ساده و روان طراحی می شه. چون که بیشتر کاربران این جوری هاستا، تازه کار هستن و به قصد یادگیری سراغ این هاستا رفته ان. اگه قصد یادگیری اجرای سایت رو دارین می تونین به یکی از سرویسای ارائه دهنده هاست رایگان، مراجعه کنین و از امتیازات اون بهره ببرین.

اینجا چند مورد از سرویسای هاست رایگان ایرونی رو نام می بریم:
ــ هاست رایگان Gigfa که ۵٫۵ گیگ فضای میزبانی رایگان در اختیار کاربرانش میذاره و ۲۰۰ گیگ پهنای باند واسه هر کاربر در نظر گرفته. کاربران می تونن تا ۵۰ دامنه رو روی پنل هاست مربوط به خود تنظیم کنن.
ــ هاست رایگان XZN یکی دیگه از سرویسای رایگان ایرونی واسه میزبانی سایته. این سرویس به کاربرانش ۱۰ گیگ فضای هاست، به همراه ۱۰۰ گیگ پهنای باند ارائه میده. کاربران این سرویس می تونن در پنل خود ۱۰ دامنه رو تنظیم کنن و به اجرا در بیارن.
ــ سرویس هاست رایگان Cpanel گزینه دیگه ایه که، میشه واسه دامنه های ملی ایران که با پسوند ir هستن ازش استفاده کرد. این سرویس تنها ۱۰۰ مگابایت فضا و یه گیگ پهنای باند، واسه کاربرانش تدارک دیده.
هاستای رایگان دیگری هم وجود دارن که غیر ایرونی هستن. این جوری سایتا معمولا، هزینه های خود رو از تبلیغات رایگانی که در سایتای کاربران اعمال می کنن، در میارن.

مقاله در رابطه: ۱۰ هاست برتر ایران در سال ۹۷

خرید و فروش سایت

سایتا هم، مانند هر چیز دیگری در دنیا قابل خرید و فروش هستن. خرید فروش سایتا و دامنه ها، بنا به اهمیت سایت، سابقه، محتوایی که داره، تعداد بازدیدای روزانه، بک لینکایی که داره و … قیمت گذاری می شن. خیلی از افراد پس از ساخت سایت، مبادرت به بهینه سازی و کسب رتبه واسه اون می کنن و در آخر اونو به فروش می رسونن. که از این روش در اومد خوبی به . البته این کار بی زحمتی نیس و نیاز به وقت زیاد و علم کافی داره، تا سایتی رو به رتبه بالا رساند.

بک لینک

سخن پایانی

با در نظر گرفتن گسترش روز افزون فضای مجازی و گسترده شدن به کار گیری اینترنت، داشتن سایت، واسه هر کار و کاسبی یا سازمان، به چیزی لازم بدل شده. اینک وقتیه که رقابتا به فضای مجازی کشیده شده و واسه بهتر دیده شدن نیازه تا سایت مهم و بهینه شده ای داشته باشین.
ساختن سایت به تنهایی نمی تونه، کار و کاسبی ای رو به معروفیت جهانی برسونه. محتوای یه سایت و اینکه چقدر در ساخت سایت معیارهای مورد توجه گوگل رعایت شده، تعیین می کنه که سایتا چه رتبه ای می تونن داشته باشن.
با اینکه ساخت و مدیریت سایت، هزینه بره. اما گزینه هایی واسه افراد تازه کار وجود دارن که با کمترین هزینه ها می تونن سایت خود رو داشته باشن.
شما تا کنون سایت شخصی یا کاری خود رو ستختین؟ چه چالشایی رو پشت سر گذاشته، تا به موفقیت رسیدین؟ در بخش نطرات می تونین تجربیات خود رو با ما و کاربران مدیروب در میان بذارین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: راهنمای ساخت سایت؛ همه اون چیزی که درباره طراحی  یه سایت باید بدونین