دیکشنری سئو سایت – قسمت اول

دیکشنری سئو سایت – قسمت اول

Off By

در این می خوایم از اصطلاحاتی واسه شما بگیم که در مبحث بهینه سازی سایت یا همون سئو کاربرد دارن. یعنی دیکشنری سئو سایت در این مطلب در خدمت شماس!

سئو

واسه هر اصطلاح ، واژگان لاتین اون به همراه توضیح مختصری اومده. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هر اصطلاح می تونه مبحثی بزرگ در خود داشته باشه .اگه تازگیا در حال یادگیری مباحث سئو هستین، حتما این اصطلاحات رو به طور کامل بخونین چون که ممکنه به مرور در بخش سئو با اون برخورد داشته باشین.

سرفصل محتوا

  • SEO
  • HEO
  • SEM
  • SMO
  • SMM
  • PPC
  • SERP
  • Personalized SERP
  • UI
  • UX
  • Keyword
  • Keyword Density
  • keyword stuffing
  • Long Tail Keywords
  • On Page SEO
  • Off Page SEO
  • Responsive Design
  • Backlink
  • Blog comment backlink
  • Reffering Domain
  • OBL
  • Internal Links
  • Outbound Links
  • Linkbait
  • Link farm
  • broken link
  • Hidden link
  • Paid Link
  • Forum Link
  • Image Link
  • Anchor Text
  • Meta Tag
  • Heading Tag
  • Link Building
  • Content Marketing
  • Wiki
  • Web 2
  • HTTPS
  • FTP
  • Server Side
  • Client Side
  • Javascript
  • AJAX
  • CSS
  • Title
  • Meta Description
  • Meta keyword
  • نسبت کد به متن
  • Over Optimization
  • Crawler – Spider
  • Robot.txt
  • Crawler Error
  • Follow Links
  • NoFollow links
  • doFollow links

SEO

Search Engine Optimization
بهینه سازی واسه موتورای جستجو

HEO

Human Experience Optimization
بهینه سازی و آسون سازی رابط کاربری و طراحی ظاهری، واسه کاربر

SEM

Search Engine Marketing
بازاریابی از راه موتورهای جستجو.به کار گیری موتورهای جستجو واسه کسب بازار و مشتری.SEM به دو قسمت تقسیم شده: (پرداخت به ازای کلیک که مربوط به تبلیغات کلیکیه) SEO & PPC . این کلمه رو بیشتر در سایتای ارائه دهنده خدمات بازاریابی مشاهده می کنین.

SMO

Social Media Optimization
بهینه سازی سایت به واسطه رسانه ها و شبکه های اجتماعی

SMM

Social Media Marketing
بازاریابی از راه شبکه های اجتماعی

PPC

Pay Per Click
پرداخت به ازای کلیک. یه جور تبلیغاته که به ازای کلیکی که روی تبلیغ می شه، هزینه دریافت می شه.بر خلاف بقیه تبلیغاتی که هزینه اونا براساس زمونه.

SERP

Search Engine Result Page
به صفحه یافته های موتور جستجو می گن.

Personalized SERP

موتورای جستجو به خصوص گوگل ، یافته ها رو شخصی سازی می کنن.مثلا شما چندین بار از سایتی بازدید کردین و در گذشته و cache مرورگر شما اطلاعاتی از اون سایت ذخیره شده.

گوگل میفهمه شما به اون سایت علاقه دارین.پس ممکنه اون سایت رو در بالاترین جایگاه یافته های خود با عبارتی در رابطه واسه شما نشون بده.اگه از سیستم دیگری جستجو کنین یافته های تغییر می کنه.

login بودن شما در گوگل هم در این موضوع تاثیر گذاره ؛ هم اینکه ip کشور جستجو کننده. اگه فیلتر شکن روشن کنین یافته های متفاوتی می بینین.چون ip کشور جستجو کننده تغییر کرده.

UI

User Interface
به معنی ظاهر و شکل دیداری سایت یا Application هست.

UX

User Experience
به معنی راحت سازی و ایجاد رضایت کاربر در کار کردن با سایت با در نظر گرفتن تجربه کاربر. UX با عکس العمل و رفتار کاربر سر و کار داره. اما UI فقط ظاهر سایت یا Application هست و عکس العمل و تجربه کاربر در اون موثر نیس.

Keyword

کلید واژه
کلید واژه مورد توجه که حتما یه کلمه نیس.یه عبارت هم می تونه کلید واژه نامیده می شه. مثلا شخصی می خواد با کلید واژه x سایتش به صفحه اول راه پیدا کنه.

Keyword Density

این کلمه به معنی چگالی کلمات تو یه صفحه هستن. چگالی صفحه یعنی تعداد کلمات کلیدی شما نسبت به تموم کلمات در صفحه که اگه این مقدار زیادتر از اندازه ممکن شه به وسیله گوگل جریمه میشین. افزونه Yoast SEO چگالی کلمات رو زیر ۲/۵% قبول میکنه اما در کل صفحه سایت میتونه تا ۵% باشه.

keyword stuffing

تکرار کلمات کلیدی تو یه متن به شکلی مصنوعی نامیده می شه.در سالای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ بسیار بر بالا بردن رتبه شما در گوگل موثر بود اما با روی اومدن الگوریتم پاندای گوگل و جدیتر شدن چگالی کلمات این روش کهنه و بی اعتبار شد و جزء روشای کلاه سیاه گوگل بشمار میره.

مثلا نمونه بسیار زیاد اون که در ایران رایجه نوشتن حجم بسیار زیادی کلید واژه در متاتگا هستش.

Long Tail Keywords

کلمات کلیدی طولانی

On Page SEO

بهینه سازی ساختاری و داخلی یه سایت واسه موتور جستجو .
هر کاری واسه بهینه سازی موتور جستجو که در داخل سایت انجام می شه.

Off Page SEO

بهینه سازی خارجی و reputation یه سایت واسه موتورای جستجو.
هر کار بهینه سازی که خارج از سایت انجام می شه؛ مانند شبکه های اجتماعی و link building

Responsive Design

طراحی عکس العمل گرا
سایتی که طراحی اون به گونه ایه که با کوچیک و بزرگ کردن پنجره مرورگر و نمایش در ابعاد و صفحه نمایشای جور واجور و دستگاه های جور واجور مثل تبلت و موبایل تغییر می کنه و از نظر ظاهری یا همه دستگاه ها سازگاره که در این حالت به اون Full Responsive می گن.

موبایل

امروزه سازگاری سایت با مرورگرای موبایل ، یکی از فاکتورای سئو در گوگل حساب می شه.

Backlink

لینکایی که از سایتی به سایت شما داده می شن رو backlink میگن یعنی ؛ بک لینکا لینکایی در صفحات اینرتنتی استند که به سایت شما ربط دارن یعنی لینک سایت شما در صفحه ای با مشخصات خاص مانند PA & DA & Pr قرار داره که بستگی به خصوصیاتشان میتونن به درد بخور یا مضر باشن .

بک لینک

داشتن بک لینک مناسب از دید سئو بسیار ارزشمنده. وقتی تعداد زیاد بک لینک میتونست عامل موثری در بهبود جایگاه سایت در یافته های موتورهای جستجو باشه، اما حالا کیفیت بالای بک لینک خیلی با اهمیته.

Blog comment backlink

بک لینکایی که در کامنت وبلاگا و سایتا وجود دارن و درست می شن.

Reffering Domain

هر لینکی که به ازای هر دامنه به سایت داده شده یه ref domain حساب می شه.

OBL

Out Bound Link
تعداد و اندازه لینکای خروجی یه صفحه یا یه سایت به دامنه های دیگه.

Internal Links

لینکای داخلی یه سایت که صفحات دیگه همون سایت داده شده یعنی لینک دادن از یه صفحه به صفحه دیگه همون سایت

Outbound Links

لینک خروجی یه صفحه یا یه سایت به سایتی دیگه

Linkbait

لینک بیت یا لینک طعمه امکانیه که واسه قشر مخاطبنان شما جذاب باشن، این لینکا معمولا در بازاریابی ویروسی استفاده می شن و اگه درست اعمال شن میتونن سکوی بسیار خوبی واسه پرتاب شما باشن و معمولا مقاله، عکس یا یه ویدیو هستن. مت کاتز مدیر بخش اسپم گوگل درباره Linkbaitا میگه:

یه چیز اونقدر جذاب که توجه بازدیدکنندگان رو جلب کنه

Link farm

گروه دسته جمعی از لینکا تو یه سایت که به خاطر افزایش مصنوعی PageRank تولید می شن. قبلا اینجور لینکا باعث افزایش سریع رتبه می شن اما حال با وجود هوشمند تر شدن رباتای گوگل این اتفاق دیر یا حتی اصلا نمی افته و واقعا این لینکها و این روش جز روشای کلاه سیاه سئو هستش.

broken link

لینک شکسته در واقع لینکایی هستن که به صفحه مشخصی ختم نمی شن. لینکای خراب یا شکسته بشدت واسه سئو ضرر دارن. لینکای شکسته در سایت باید شناسایی شن و از راه کدهای سایت یا وسیله وبمستر تولز گوگل حذف گردند.

Hidden link

لینکای مخفی ؛ به کار گیری لینکای مخفی در روشای کلاه سیاه کاربرد داره (داشت).

لینکای پولی.لینکایی هستن که شما واسه دریافت اونا پول پرداخت می کنین.واقعا لینک می خرید یا اجاره می کنین.

Forum Link

لینکایی که در سایتای انجمن و تالار گفتگو هست.

Image Link

لینکایی که متنی ندارن و داخل اونا تصویره.تبلیغات بنری لینکای عکس حساب می شن.

Anchor Text

انکر تکست یه متنه که شما رو به صفحه ای هدایت میکنه، به بیان دیگه همون عنوان هر لینکه که به وسیله کاربر قابل مشاهده و کلیک (Hyperlink) است.
اگه Anchor text خوب استفاده شه و درست نوشته شه میتونه تاثیر بسیاری زیادی روی سایت شما داشته باشه.

انکر تکست قدرت بسیار زیادی داره و میتونه سایت تون رو در کلماتی حتی غیر مربوط به موضوع سایت شما، در یافته های موتور جستجو نمایش بده. استفاده بیشتر از اندازه از انکر تکست میتونه سایت شما در خطر جریمه بذاره.

Meta Tag

تگایی هستن که در صفحات سایت قرار می گیرن و به وسیله کاربر نمیشه دیدشون واقعا دقیقا مثل Title Tagا هستن فرقش اینه که تایتل تگا اطلاعات مورد نیار و اجباری رو به ربات جستجو میدن و متا تگای اطلاعات اضافه و واقعا تکمیلی رو در اختیار اونا میدن، متا تگای مختلفی وجود دارن و هر کدوم کاربرده های متفاوتی دارن. متا تگا در Head هر صفحه قرار می گیرن.

این مطلب را هم بخوانید :  نوشیدنی مناسب قبل و بعد ورزش

Heading Tag

تگ عنوان داخل محتوا . این تگا ۶ عدد هستن : h1 , h2 , h3 , h4 , h5 , h6
تگ h1 مهمترین اوناس و h6 کم اهمیت ترین. با این تگا تا حدود کمی در شرایط جور واجور، میشه به موتور جستجو فهماند که هر قسمت صفحه چقدر مهمه.

Link Building

به روند لینک سازی می گن که زیر مجموعه بهینه سازی خارجی (Off Page SEO) هستش.

Content Marketing

به روند بازاریابی از راه محتوا می گن. فنونی که از راه محتوا بشه جلب بازدید و مشتری کرد.

Wiki

سایتای ویکی، سایتای دانشنامه و راهنما هستن که محتوای اونا بیشتر به وسیله کاربران تکمیل می شه.ویکی پدیا اولین سایت (یا جزء اولینای) سایتای ویکیه.

به جز ویکی پدیا سایتای ویکی معتبر زیادی هست.هر سایتی که وجود آموزشی، منبع و راهنما داشته باشین جدا از اینکه چه کسائی اونو مدیریت می کنن، سایت ویکی نامیده می شه.

Web 2

سایتای وب ۲ سایتایی هستن که نقش اصلی تولید و مدیریت محتوای اونو کاربران اونو دوش دارن (نه مدیر یا صاحبان اونا) .

مثلا سایتای ویکی مثل ویکی پدیا، تالارای گفتگو، سایتایی که در اونا به وسیله کاربران مقاله ثبت می شه، سیستمای وبلاگ دهی، سایتای نیازمندی ، شبکه های اجتماعی و … همه سایتای وب ۲ هستن.

HTTPS

مخفف HTTP Secureه.همون HTTPه اما به صورت رمز شده و ایمن شده.HTTPS یه قرارداد ارتباطی و انتقال داده و دارای استاندارد امنیتی SSL هستن.

محتوایی که در بستر این قرارداد منتقل می شه، قابل شناسایی و هک نیس.چون اطلاعات به صورت رمز شده منتقل می شن.

یادتون نره فقط به خاطر SSL ، یه سایت، به طور کامل امن و قوی در برابر Hack شدن نمی شه. امروزه دارا بودن گواهی SSL ، یکی از فاکتورای سئو حساب می شه.

FTP

File Transfer Protocol
به معنی قرارداد انتقال فایله. انتقال فایل با FTP که به وسیله نرم افزارای مختلفی مثل Cute FTP یا FileZila شدنیه، موجب آسون کردن و افزایش سرعت کار با فایلای موجود روی سرور سایت شما می شه.

Server Side

سمت سرور عبارتیه که در میان برنامه نویسان و طراحان سایت شدیدا استفاده میشن.کلیه اطلاعاتی که در مورد سرور رد و تبدیل میشه، فرایندای سمت سرور تلقی می شه.

مثلا، واسه رسیدن به محتوای سایت شما، یه درخواست به بانک اطلاعات سرور داده می شه، و اطلاعات از سمت سرور روی مرورگر شما منتقل می شه.این عمل ، یه عمل سمت سروره.

Client Side

سمت مشتری، هم شدیدا استفاده میشن.درخواستایی روی سیستم کاربر(مشتری یا client) انجام می شن، عملیات سمت مشتری نامیده می شن.

مثلا، تغییر بیان کننده موس کاربر، روی مرورگر انجام می شه و ارتباطی به سرور نداره.تغییر عکسای اسلایدر تصاویر که روی صفحه اول خیلی از سایت هاست، یه عمل سمت مشتریه.چون عکسا روی سیستم و مرورگر شما نشسته ان و حالا با کلیک شما یا به صورت خودکار جابجا می شن.

پس یه عملیات سمت مشتری داره انجام میشه. از اونجا که عملیاتای سمت مشتری در حال انجام هستن و اطلاعات قبلا بارگذاری شده، کارا خیلی سریع و بدون تاخیر و بدون هیچ درخواستی سمت سرور(رفت و برگشت یا postback) انجام می شه.کارای براساس سئو هم، نباید از سمت مشتری انجام شه.

Javascript

جاوا اسکریپت یه زبون سمت مشتری (client side) هستش . بهترین و محبوب ترین و موافق ترین و امن ترین زبون اسکریپت سمت مشتری جاوااسکریپته.

شما به کمک جاوااسکریپت می تونین، سایت خود رو عکس العمل گرا و موافق با تبلتا و موبایلا به نمایش بذارین.جاوااسکیپت هیچ ربطی به Java نداره.

جاوا زبون برنامه نویسی سمت سروره که به دلایلی بیشتر روی سایتایی که نیاز به امنیت بالا دارن(مثل بانکا یا مراکز نظامی) استفاده می شه. یکی کردن java و javascript اشتباه رایجیه که بیشتر آدمایی که آشنایی با زبانای برنامه نویسی ندارن مرتکب می شن.

AJAX

مخفف asynchronous JavaScript and XMLه.
به وسیله این فناوری ، به کمک جاوااسکریپت و xml ، صفحات بدون post back کامل (بدون رفت و برگشت صفحه) بازگذاری می شن.مثلا، وقتی روی کلید ثبت نظر کلیک می کنین، یه علامت چرخان (loaading) نشون داده می شه، و بدون اینکه صفحه عوض شه و کوچیکترین تکونی بخوره، تنها یه کادر ظاهر می شه و پیام “نظر شما ثبت شد” نشون داده می شه.

در حالت عادی، هر گونه ارسالی سمت سرور(request) منتهی به postback کامل (رفت و برگشت و سفید شدن صفحه و برگشت صفحه) می شه که با به کار گیری Ajax ، فقط قسمتی که لازمه، در صفحه تغییر می کنه و کل صفحه، تغییر نمی کنه.

CSS

cascade style sheet
به معنی برگه های تغییر ظاهری آبشاریه. CSSبه زبون ساده همون مشخصات و دستورایی در کدهاست، که بتونین رنگ و اندازه و ابعاد و حالت نمایش اجزا صفحات وب خود رو تغییر بدین.

Title

تگای عنوان مثلً اسم سایت شمان، و این یکی از مهمترین عناصر در الگوریتم جستجو گوگله. عنوان هر صفحه از سایت واسه کاربر فقط در تب یا عنوان پنجره مرورگر نمایان می شه.

مهمترین بخش مربوط به On Page SEOه.انتخاب نام واقعا مانند انتخاب شخصیت خودتونه، Title Tag سایت شما باید شامل کلمات کلیدی که در اون فعالیت میکنین باشه.

مثلا سایتای که در مورد بازاریابی فعالیت می کنن معمولا از اسمای با اسمای آژانس بازاریابی، خدمات بازاریابی و … استفاده میکنن.

Meta Description

یکی از مهمترین متا تگ هاست. متنی کوتاه که در یافته های جستجو نشون داده می شه .

Meta keyword

این متاتگ مدتهاس بسیار بی اهمیته که در اون کلمات کلیدی که با کاما جدا شدن درج می شه.

نسبت کد به متن

نسبت کد html یه صفحه به متن و محتوا. مثلا صفحه ای که ۱۰۰ کاراکتر کد html داره و ۳۰۰ کاراکتر متن و محتوا داره، نسبت کد به متن اون یه به سه س.

Over Optimization

بهینه سازی زیادتر از اندازه یه سایت. هر گونه کاری که منتهی به مصنوعی شدن سئو و بهینه سازی و دستکاری زیاد شه.

Crawler – Spider

خزندها و رباتا.
خزندگان وب، یا همون رباتایی که در وبسایتا و صفحات جور واجور می خزند و اطلاعات رو جمع آوری می کنن و به موتور جستجو تحویل میدن.

مثلا خزنده گوگل وارد سایت شما می شه و هر چی که بتونه بخونه رو ثبت و به دیتاسنترای گوگل میفرستند تا اونجا اطلاعات هضم شه و به صورت همون یافته های جستجوی گوگل به شما نشون داده شه که به این فرایندی که توضیح دادیم روند ایندکس کردن میگن. در دنیای وب خزنده و ربات کاربرده های مختلفی دارن.

Robot.txt

یه فایل متنی در پوشه هاست (سرور) وب سایته که در اون مشخص می شه که کدوم صفحات رو موتورای جستجو بررسی نکنن .یعنی موتورای جستجو نتونن صفحات رو بررسی کنن و در فهرست خود جا بدن.این فایل کاربردای دیگری هم داره که در این مقاله نیاز به معرفی اونا نیس.
داشتن این فایل بسیار پر اهمیته و در داشتن رتبه خوب بسیار تاثیر داره.

Crawler Error

رباتای موتورای جستجو وقتی نتونن صفحات رو مرور کنن یه ارور تلقی می شه که مربوط به ربات هاست.یعنی رباتا (خزندها) در بررسی یه صفحه یا سایت با خطا و مشکل مواجه شدن.

Follow Links

لینکای معمولی هستن.این لینکا اعتبار رو منتقل می کنن.اگه سایت الف به سایت ب لینک دهد اعتبار سایت الف به سایت ب منتقل می شه.انتقال اعتبار به این سادگیا هم نیس که در مباحث پیشرفته مفصل به اون پرداخت شده.

NoFollow links

به کار گیری لینک Nofollow به موتورهای جستجوگر دستور میده که این لینک رو دنبال نکنن با به کار گیری این کار لینکی که از سایت دیگری به سایت ما داده می شه مورد تایید ما نیس یعنی وقتی یه لینک رو nofollow می کنیم یعنی به موتور جستجو می بگیم که این لینک رو دنبال نکنه و در واقع اونو معرفی می کنیم ولی اونو تأیید نمی کنیم ، پس از اعتبار خودمون کم نمی شه .

نوفالو لینکایی هستن که داخل اونا با rel=”nofollow” نشونه گذاری شده.به معنی اینه که سایت یا صفحه مقصد، مورد تایید کامل نیس (این معنی نبود تایید و امتیاز منفی نیس).
نوفالو
این لینکا وقتی به کار می رن که لینکا به وسیله کاربران یا اسپانسران و تبلیغ دهندگان شما ساخته و تنظیم شده باشه. وقتی گوگل با لینکای نوفالو رو به رو می شه، اونو در افزایش رتبه و پیج رنک تاثیر نمی ده.
اینم بگیم که در الگوریتم جدید گوگل لینک دادن از سایتایی که موضوع مرتبطی با هم ندارن باعث کاهش امتیاز در گوگل می شه .

doFollow links

لینکهای dofollow به لینکهایی میگن که موتورهای جستجو هنگام برخورد به اونا به دنبال کردن لینک دلخواه میپرازن . کارشناسان سئو پیشنهاد میکنن تعداد کمی از این جوری لینکها باید در سایتها قرار بگیره چون با افزایش تعداد این لینکها درجه و رتبه سئوی سایت کم میشه .