تکنیک فروش: به مشتریان خود حق انتخاب بدهید

افزایش مشتری و فروش، بازاریابی اینترنتی

فوت وفن فروش: به مشتریان خود حق انتخاب بدین

۱۱ شهریور ۱۳۹۵

فوت وفنای بسیار متفاوتی واسه راضی کردن مشتریان به خرید هست. ما هم در یکی از مطالب قبلی خود به بررسی تعدادی از این راهکارها پرداختیم (ده روش موثر واسه قبولوندن مشتری به خرید). اما شاید آسونترین و موثرترین تکنیکی که واسه گرفتن مشتریان بیشتره، تکنیکی به نام "اما شما آزاد هستین" باشه. یافته های ۴۲ تحقیق جور واجور روانشناسی (روی ۲۲,۰۰۰ نفر) نشون میده که این فوت وفن می تونه شانس اینکه از مشتری خود جواب مثبت بشنوین رو دو برابر کنه. کافیه به خوندن ادامه بدین تا بفهمین این فوت وفن دقیقاً چیجوری کار می کنه. البته فقط اگه تمایل دارین.

فهمیدین که الان چه کاری کردم؟ بله، از فوت وفن "اما شما آزاد هستین" روی شما استفاده کردم. اگه بخوایم این فوت وفن رو خیلی ساده توضیح بدیم: اول شما درخواستی می کنین، بعد حق انتخاب داشتن مخاطب خود رو به رسمیّت می شناسین. اینطوری آزادی عمل داشتن مخاطب شما باری دیگه تائید می شه و شما به صورت غیر مستقیم به مخاطب خود می گین که اصلا حق اون واسه جواب منفی دادن رو تهدید نمی کنین. حتماً فیلم ماتریکس رو دیدین. اگه یادتون باشه، این فیلم هم دربارۀ مفهومی مشابه صحبت می کرد. کافیه به آدما حق انتخاب (یا شاید بگیم توهم حق انتخاب) بدین تا کاری که شما می خواین رو بکنن. یعنی به اونا بگید که چه تصمیمی به نفعشونه، اما بازم تصمیم رو به عهدۀ خود اونا بذارین.

choice

کلماتی که واسه رسوندن آزادی مخاطب استفاده می کنین خیلی مهم نیستن. براساس یه تحلیل روانشناسی که امسال توسط کریستوفر کارپنتر چاپ شد، شما می تونین به انتهای درخواست خود هر کدوم از دو عبارت "اما به روشنی لزومی به اینکار نیس" یا "اما شما آزاد هستین" رو اضافه کنین و هر دو به یه اندازه موثر هستن – به خصوص وقتی که اینکار رو به صورت روبرو و کلامی انجام بدین.

البته فکر می کنم روشن باشه که نباید همیشه از این فوت وفن استفاده کنین، چون که ممکنه اینطور به نظر برسه که شما دچار مشکل روانی شدین (هی عزیزم، می تونی آشغالهارو بیرون ببری؟ البته تو آزاد هستی که بگی نه!) اما وقتی بحث بر سر تصمیمای مهم باشه، به رسمیت شناختن توانایی فرد مقابل در اراده کردن می تونه حس قدرت بیشتری به اون بده (و در آخر اون در جهتی که شما می خواین حرکت می کنه). من شخصاً فهمیدم که این کار حتی بروی بچه های سرتق هم جواب میده. پس قدرت اونو دست کم نگیرید.

در آخر اگه دوست دارین بیشتر در مورد انتخاب و تاثیر اون بروی مشتریان بدونین، پیشنهاد می کنم مطلب دیگه ما در این مورد (انتخابای کاربران رو محدود کنین!) رو بخونین. منتظر نظرات شما در مورد حق انتخاب کاربر و تاثیر اون بروی بازاریابی دیجیتال یه برند هستیم.

موضوعات در رابطه افزایش مشتری و فروشبازاریابی اینترنتیبازاریابی + روانشناسیتحقیقات بازاریابی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

مدیر کل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مشاور املاک تورنتو و ونکوور (کانادا)

ج دسامبر 27 , 2019
تهیه مسکن یکی از اصلی ترین نیاز های بشر است و امروزه به یکی از بزرگ ترین دغدغه های ما تبدیل شده، چراکه هزینه های رهن و اجاره و یا خرید واحد های مسکونی بسیار سرسام آور شده است. از سویی دیگر پیدا کردن واحد متناسب با سلیقه و بودجه […]