تکرار، نگهداری و رشد محتوا

بازاریابی محتوا

تکرار، نگهداری و رشد محتوا

۹ آبان ۱۳۹۶

سرفصلای آموزش بازاریابی محتوا واسه افراد تازه کار

تکرار، نگهداری و رشد محتوا

بعد از اینکه محتوا رو تولید و منتشر کردین، کار تمامه؟ درسته که نه! اما قرار هم نیس که به خونه اول برگردین. در واقع، اگه راستش رو بخواین سه راه واسه زنده کردن محتوای قدیمی شما هست: هدف گذاری دوباره واسه محتواها، نگهداری و بازنشر محتوای همیشه سبز (محتوایی که تاریخ مصرف نداشته و همیشه واسه جذب مخاطب سودمنده) و بررسی نظرات و گفتگوهای کاربران در شبکه‎ های اجتماعی واسه برندسازی و در آخر، خیز برداشتن جهتِ به دست آوردن سهم بیشتری از بازار.

قبل از هر چیز باید بگیم که …

در فصلای پیش دربارۀ ترسیم چهارچوب مناسب واسه تولید محتوا صحبت کردیم، و در اون زمان شایدً واسه شروع کار تولید محتوا از هدفی قدم به قدم و با احتیاط استفاده کردین. حالا که کارا روی رِوال افتاده است، وقت اون هستش که این چهارچوبا رو بازنگری کنین. وسیله ها و توان اونو در اختیار دارین که بتونین محتوای خود رو یه مرحله به جلو ببرین؟

هدف گذاری دوباره محتوا

هدفگذاری دوباره محتوا (یا همون به کار گیری یه ایده یا محتوا در بیشتر از چند جهت) می تونه حرکتی بسیار هوشمندانه باشه، مخصوصاً اگه به مخاطبان متفاوت در کانالای جور واجور دسترسی دارین یا سرمایه گذاری شما در تولید محتوا اونقدر زیاد بوده که نیازه محتواتون توسط مخاطبان بیشتری دیده شه.

قرار نیس پُست وبلاگی تون رو کپی کرده و روی لینکدین، پینترست یا اسلایدشر بذارین. این کار، هیچ ارزش افزوده کردی ایجاد نمی کنه. بهتر اون هستش که محتوای شما براساسِ کانال مورد نظر، دوباره تنظیم و بهینه سازی شن.

به خاطر همین (و چند دلیل دیگه) متوجه میشین که هدف گذاری دوباره محتوا اگه از قبل و با برنامه ریزی انجام شه، بسیار مفیدتر هستش. اگه در جلسات طوفان فکری، ایده ای به ذهنتون رسید که تصور می کنین اونقدر خوبه که تو یه کانال جا نمی گیره یا اونقدر عمیقه که قراره در آینده به عنوان منبعی در اینترنت به حساب رود، حتماً قبل از اقدام موارد زیر رو در نظر بگیرین:

  • تحقیقاتی انجام دادین که می تونه به صورت یه پرزنتیشن باارزش دربیاد؟ یافته ها رو نوشته شده کنین، اونو از راه گرافیکای مناسب تزئین کرده و نکات کلیدی اونو در اسلایدشر به صورت یه پرزنتیشن درآرین. این فرمای جور واجور محتوایی رو به هم لینک کنین.
  • اینفوگرافیکی جفت و جور کردین که لازمه با بقیه به اشتراک گذاشته شه؟ در همون مرحلۀ طراحی به فرم مناسب اینفوگرافیک واسه شبکه های اجتماعی هم فکر کرده و گلچینی از مطالب اونو با اندازه مناسب جهت این کار کنار بذارین. اینفوگرافیک کامل رو در سایت یا وبلاگتان قرار داده و نسخه خلاصه شده رو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین.
  • یه راهنمای تصویری خوب ساختین؟ در همون لحظۀ عکاسی یا خلق گرافیک فقط به این فکر نکنین که این تصاویر در سایت شما چیجوری به چشم میان، بلکه احتمال قرار گرفتن اونا تو یه بروشور یا کاتالوگ رو هم در نظر بگیرین.
  • تا حالا مشتری ای داشتین که از کار با اون بسیار لذت برده و اونم از نتیجه راضی بوده باشه؟ روند کار خود رو مستند کرده و در وبلاگ خود بذارین تا مشتریان بعدی بدونن کار کردن با شما چیجوریه.

این احتمالات فراوون هستن. معمولاً یه ایده محتوا می تونه به شکلای مختلفی نوشته و منتشر شه. اگه تخصیص دوباره هدف به محتوا شدنیه، می تونیم نتیجه بگیریم که این محتوا دوباره می تونه به فرمای جدید منتشر شده و شایدً مشتریان جدیدی جذب کنه. از اونجا که شاید برگشت به کل محتوای قدیمی و بررسی امکان این کار خیلی سخته، بهتره در همون مرحله ارائه ایده محتوا از خود سوال کنین " در آینده امکان هدفگذاری دوباره این محتوا هست؟"

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

محتوای همیشه سبز

اگه محتوایی تولید کردین که در قید و بند زمان نبوده و همیشه واسه مخاطب جذابه، شادباش می بگیم! شما "محتوای همیشه سبز" (یا همون Evergreen Content) تولید کردین. این جور محتواها بعضی وقتا با برنامه قبلی تولید می شن، اما در بسیاری موارد محتوای همیشه سبز به صورت تصادفی تولید می شه.

نکته دیگه اینه که محتوای شما در طول زمان به کمی دستکاری و ویرایش نیاز داره. مثلا، بهتره یه نفر همیشه مشغول بررسی محتوای قدیمی بوده تا واژه ها و جملات تاریخ مصرف گذشته رو شناسایی و در صورت ضرورت با موارد به روزتر جانشین کنه.

یکی از وسایل قدرتمندی که واسه این کار هست، گوگل ترندزه. با در نظر گرفتن اینکه این وسیله می تونه تغییر حجم جستجوی عبارات جور واجور رو بررسی و با هم مقایسه کنه، به شما کمک می کنه که بدونین در صورت ضرورت باید چه کلمات کلیدی رو جانشین عبارات و کلمات کلیدی دیگه کنین.

مثلا، در ادامه دو کلید واژه "طراحی سایت" و "سئو" رو با هم مقایسه کردیم. درسته که اندازه محبوبیت و جستجوی کلمات کلیدی به مراتب بیشتره، اما همونطور که مشاهده می کنین محبوبیت کلید واژه "سئو" با گذشت زمان بیشتر شده شده. گوگل ترندز به شما امکان میده تا از آخرین ترندهای موجود در صنعت خود و اندازه محبوبیت شون باخبر شید.

بررسی بازخورد مخاطبان در شبکه‎ های اجتماعی

اگه تیم محتوا و تیم شبکه های اجتماعی شما با هم همکاری نمی کنن، در حال از دست دادن یه فرصت بزرگ هستین!

شبکه های اجتماعی و محتوا در واقع بخشی از یه سیستم پویا هستن که در اون گوش کردن به مخاطبان در شبکه های اجتماعی باعث خلق ایده هایی می شه که می تونه محتوای شما رو پیش ببره. در مرحله بعد، تیم محتوا به تیم شبکه های اجتماعی میگه که باید چی به مخاطب بگن، و همه این کارا در آخر به درک بهتری از مخاطب منجر می شه.

بررسی بازخورد مخاطبان در شبکه های اجتماعی

در خیلی از سازمانا، این دو تیم در واقع یکی هستن. اگه در سازمان شما این جوری نیس، فرصتی رو جفت و جور کنین که دو تیم بتونن بیشترین حد تعامل و همکاری رو با همدیگه داشته باشن. مطمئن شین که این تعامل همیشه در سازمان شما وجود داشته باشه تا بتونین بیشترین ترافیک، لایکا و به اشتراک گذاریا رو در شبکه های اجتماعی به دست بیارین.

نکته دیگری که باید اینجا به اون اشاره کنیم اینه که کل ترافیک سایت شما از شبکه های اجتماعی نمیاد. بخاطر این، همه محتوای شما قرار نیس واسه مخاطبان در شبکه های اجتماعی تولید شه. مثلا، اگه یه فروشگاه آنلاین لباس و کفش دارین، شایدً در جستجوی گوگل روی عباراتی چون "خرید اینترنتی کفش" تمرکز دارین، اگه در صفحات اجتماعی خود ممکنه از برنده ها و مُد روز سخن بگید.

افزایش حجم در بازاریابی محتوا

حالا که می دونین چه کاری جواب میده و چه کاری خیر و می تونین اندازه برگشت سرمایه در محتوا رو محاسبه کنین، شایدً آمادۀ اعمال تغییراتی در حجم کارین. نگران نباشین، قرار نیس یهو از منتشر کردن هفته ای پنج پست در وبلاگ به سمت انتشار بیست پست در هفته کوچ کنین!

تغییر اندازه یعنی اینکه بدونین به یک یا چند نویسنده اضافی اونم به صورت دورکاری نیاز دارین یا خیر! با افزایشی کم در منابع، می تونین تولید و منتشر کردن شکلای جور واجور تازه ای از محتوا رو هم امتحان کنین.

تلاش کنین در محدوهایی کار کنین که قبلاً در اونا موفق بودین، اما حس امتحان کردن موضوعات جدید و ایده های تازه رو هم در خود زنده نگه دارین.

افزایش حجم محتوا فقط مربوط به افزایش ترافیک نیس، بلکه بحث بر سر افزایش و بهبود محتوا و هم اینکه، بهبود منابع در دسترسه. پس علاوه بر اینکه به دنبال این هستین که چی ترافیک سایت شما رو زیاد می کنه، به دنبال عواملی بگردین که بیشترین به اشتراک گذاری و اندازه تبدیل رو ایجاد می کنن.

در اینجور وقتیه که می تونین در محدوده هایی سرمایه گذاری کنین که قبلاً توان سرمایه گذاری در اونا رو نداشتین:

  • اگه زمان اونو نداشتین تا صدای برند خود رو پیدا کنین، همین الان ممکنه بتونین این کار رو انجام بدین.
  • مدیریت خود رو تغییر بدین. اگه از وقتی که کار خود رو شروع کردین تا الان چیزای زیادی تغییر کردن، باید مطمئن شید که تیم شمام خود رو با این تغییرات هماهنگ می کنه.
  • به جای اینکه به دنبال آدمایی باشین که به امور جورواجور می پردازن، تلاش کنین افراد متخصص رو به کار بگیرین. مثلا، چند نویسنده داشته باشین که هر کدوم تو یه زمینه خاص مهارت دارن.
  • یه نفر رو مامور اون کنین که همه لینکا و برچسباتون رو بررسی کرده و دستی به سر و گوش محتوای قدیمی تر شما بکشه، تا بتونین مطمئن باشین همه محتوا بازم به درد بخور و به روزه.

در این راه، شایدً به مشکلاتی مربوط به ایده ها و موضوعات جدید هم برمی خورین، اما شایدً همین الان هم خوب می دونین چیجوری باید از پس این جوری مشکلات برآیید.

امیدوارم این راهنما بتونه به شما در بازاریابی محتوایی کمک کنه. بازاریابی محتوایی موفقی رو واسه شما آرزو می کنیم!

موضوع در رابطه بازاریابی محتوا

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

علی بلوری

علی بلوری هستم، چند سالی هست که در مورد بازرگانی، بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای آنلاین فعالیت می کنم و به دلیل علاقه فراوانم به تکنولوژی، اینترنت و کار و کاسبیای آنلاین، افتخار همکاری با رسانه دیجیتال مارکتینگ نوین رو دارم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

مدیر کل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مشاور املاک تورنتو و ونکوور (کانادا)

ج دسامبر 27 , 2019
تهیه مسکن یکی از اصلی ترین نیاز های بشر است و امروزه به یکی از بزرگ ترین دغدغه های ما تبدیل شده، چراکه هزینه های رهن و اجاره و یا خرید واحد های مسکونی بسیار سرسام آور شده است. از سویی دیگر پیدا کردن واحد متناسب با سلیقه و بودجه […]