تولید محتوای با کیفیت

تولید محتوای با کیفیت

بازاریابی محتوا

تولید محتوای با کیفیت

۱۵ مهر ۱۳۹۵

سرفصلای آموزش بازاریابی محتوا واسه افراد تازه کار

تولید محتوای با کیفیت

تموم تیمای تولید محتوا، فارغ از اندازه شون، می تونن از راهنماییای موجود در این بخش استفاده کنن. قرفی نداره شما صاحب یه مجموعه باشین که تنها شبا تولید محتوا می کنه یا عضو تیم تولید محتوایی باشین که تو یه طبقۀ جدا از هم در طول روز، محتوای سایت رو به روزرسانی می کنه، مطالب موجود در راهنمای چند فصلی بازاریابی محتوا از اون دست اطلاعاتیه که باید از اونا باخبر باشین.

اگه منابع و نیازمندیای موجود در این فصل، بسیار بیشتر از تواناییای شماس و الان قادر به جفت و جور این منابع نیستین، هیچ جای نگرانی وجود نداره. شما می تونین مطالب موجود رو نشونه گذاری کنین و در زمان درست اونا رو اعمال کنین. ما باور داریم که تموم اطلاعات موجود در این راهنما مهم هستن، اما این موضوع به این معنی نیس که شما باید تموم این نکات رو همین الان اعمال کنین.

اگه از فصل ایده پردازی در بازاریابی محتوا خوشتون اومده، حالا زمان اون هستش که ایده های خود رو شِکل و فُرم بدین. قبل اینکه بخواین روند تولید محتوا رو شروع کنین، بهتره وظایف خود رو سازماندهی کنین. تهیۀ یه تقویم محتوا (Editorial Calendar) می تونه اولین قدم در مورد سازماندهیِ روند تولید محتواتون باشه.

تقویم تولید محتوا یا Editorial Calendar

خلاقیت و نظم، ً منحصر بفرد نیستن. واقعا، اونا می تونن همدیگه رو تقویت کنن.

یه برنامه محکم کاری می تونه به شما و تیم نویسندگان تون زمان و فضای کافی رو واسه خلاقیت ارائه کنه. اگه کار خود رو تازگیا شروع کردین، این مقاله ممکنه کمی واسه شما گیج کننده باشه، اما زیاد نگران این موضوع نباشین. کار کردن با تقویم محتوا به شما کمک می کنه از ایجاد محتوای ناجور جلوگیری کنین، به روند تولید محتوای خود نظم ببخشین و در زمان و هزینه، صرفه جویی کنین.

شما می تونین خیلی راحت تقویم محتوا بسازین و نیازای خود رو با اون برطرف کنین. یادتون باشه که تقویم تولید محتوا یه سند زنده س و با به وجود اومدنِ موضوعات داغ یا استعفای یه نویسنده باید عوض شه.

شکلای جور واجور مختلفی از اسناد وجود دارن که واسه تقویم تولید محتوا به کار می رن. شما باید نمونه ای رو انتخاب کنین که واسه تیم تون مناسبه. آسونترین نوع تقویم محتوا، یه تقویم ساده س! که شما در قسمت روزای هفتۀ اون، عنوان مقالات رو یادداشت می کنین. واسه این کار پیشنهاد می کنیم از یه تقویم دیواری بزرگ و یه ماژیک استفاده کنین.

تقویم تولید محتوا

تیمایی که در حال تولید و بهینه سازی محتوا واسه برنده های جور واجور یا بقیه محیطای پیچیده هستن، ممکنه بخوان اطلاعاتی مثل دسته بندی موضوعی، اطلاعات نویسنده، نوع محتوا، اطلاعات شبکه های اجتماعی و … رو هم به تقویم خود اضافه کنن.

تقویمای تولید محتوای پیچیده، معمولاً واسه محتوای ترکیبی استفاده میشن که در اون هر کدوم از مراحل واسه ایجاد و منتشر کردن محتوا، مشخص می شه و فرد می تونه واسه انجامِ اونا، وظایف در رابطه رو برنامه ریزی و سازماندهی کنه.

اگه محتوایی که مسئول تولیدش هستین باید به تایید تیمای جور واجور برسه، به کار گیری اینجور موردی بسیار به درد بخور هستش. در این شرایط، زمانِ لازم واسه تکمیل پروژه کمتر می شه. اگه در حال به کار گیری Google Docs یا فایلای اکسل نیستین، مهم نیس. افراد می تونن خیلی راحت به این جوری موارد دسترسی داشته باشن.

تقویم تولید محتوا یا Editorial Calender

نمونه ای از تقویم تولید محتوا

تقویمای پیچیده و کامل می تونن در برگیرنده موارد زیادی مثل ایده پردازی واسه تولید محتوا، بررسی و مرور حقوقی و انتشار مطالب باشه. اگه محتوای شما در موقعیتای مختلفی استفاده میشن، ممکنه بخواین واسه اطمینان از مناسب بودن پول عادی منطقه، فرمت داده ها و زبون محاوره ای استفاده شده، محتوای خود رو بومی سازی کنین.

مدیریت محتوا

علاوه بر تقویم بازاریابی محتوا، مدیریت کردن محتوا هم واسه دقیق شدن و فوکوس کردن وبرنامه ریزی درست در جهت تولید محتوا بسیار لازمه. مدیریت به معنی اینه که کی مسئولیت محتوا رو بردوش میگیره. کی کارکرد محتوا رو آزمایش می کنه؟ کی تازه بودن محتوا رو سبک و سنگین میکنه؟ کی تصمیم به به روزرسانی یا پاک کردن محتوای قدیمی میگیره؟ کی جریانای کاری تیم رو بهینه سازی و طراحی می کنه یا سیستم مدیریت محتوا رو انتخاب می کنه؟

همه نگرانیای مربوط به این مسائل در دو بخش از مدیریت قرار میگیره: مدیریت و نگهداری روزانه و روش هدف دار کلی. در دراز مدت، این کار به شما کمک می کنه بینش خوبی روی روند کلی تولید محتوا داشته باشین، اما مراحل کوچیک تر رو خیلی راحت می تونین در بین اعضای گروه تقسیم کنین.

پیدا کردن نویسنده

، حالا شما یه تقویم تولید محتوا و فردی رو در اختیار دارین که مسئول هر مرحله از تولید محتوا شده. حالا سوال اینجاس که کی مسئول نوشتن محتوای سایت یا وبلاگ هستش؟ در فصلای گذشتۀ همین راهنما به شما گفتیم که چیجوری می تونین از فریلنسرها واسه تولید محتوای خود استفاده کنین (یا واسه استخدام نویسنده خوب به دنبال چه ویژگیایی باشین)، اما کار کردن با نویسندگان مهمون هم می تونه گزینه دیگری واسه برون سپاری بعضی از پروژه های تولید محتوا باشه.

در ادامه با بعضی از امتیازات و مشکلات برون سپاری تولید محتوا و به کار گیری نیروای داخلی آشنا میشیم:

نویسنده شرکت نویسندگان مهمون و فریلنسرها
مسئولیت این افراد با چه کسیه؟ شما خودشون
پرداخت توسط کی انجام می شه؟ شما شما (ممکنه این پرداخت به صورت پروژه ای یا ماهانه باشه)
تخصص در مورد موضوعات گسترده اما کم عمق عمیق اما محدود
توانایی واسه انجام کارای بیشتر هر طور که شما بخواین بستگی به ظرفیت فرد داره
زمان چرخش و تعویض براساس برنامه مشخص متغیره
هزینه ایجاد رابطه کم زیاد
مخاطبان اختصاص یافته کوچیک تر به طور بالقوه زیاد

، اگه نگاهی به جدول بالا بندازین متوجه میشین که به کار گیری نویسندگان در داخل شرکت نسبت به فریلنسرها و نویسندگان مهمون امتیازات بیشتری دارن.

این موضوع تا حدودی درسته، اما نمی تونه ارزش به کار گیری فریلنسرها رو نابود کنه. هر راهی که انتخاب می کنین (شاید به کار گیری هر دو گزینه)، بهتره از نویسندگانی استفاده کنین که در روابط و ارتباطات موجود حرفه ای هستن و با چگونگی کار و پرداخت آشنایی دارن.

در بعضی از صنایع، نویسندگان مهمون واسه به دست آوردن لینک، مطلب رو می نویسند. اگه این موضوع در صنعت شما مهمه، بهتره از این فرصت استفاده کنین. با این حال، باید یادتون باشه که واسه تولید محتوای ناب و عالی، ممکنه مجبور باشین هزینه بیشتری بپردازید.

وسایل کاربردی در تولید محتوا

یکی از نکات زیبایی که در مورد اینترنت هست، وسایل جدید و جذابیه که هر روز وارد بازار می شن. در ادامه بعضی از وسایل جذاب و به درد بخور که به تولید محتوا کمک می کنن رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

تقویم تولید محتوا

تقویم محتوا

شما همیشه می تونین از اکسل یا گوگل داکس (Google Doc) واسه تنظیم و راه اندازی تقویم تولید محتوا خود استفاده کنین، اما وسایل دیگری مثل Trello توانایی جمع آوری اطلاعات جور واجور رو روی یه کارت دارن. هم اینکه این وسیله توانایی Drag & Drop اطلاعات رو به شما میده. اگه محتوای شما تاریخ خورده، وسیله Google Calendar گزینه بهتری واسه شماس.

تحقیق و پزدازش در تولید محتوا

ایده پردازی و تحقیق

واسه اینکه بدونین چه موضوعاتی مخاطبان بیشتری رو جذب می کنه، باید تحقیق و تحقیق کنین. دونستن تمایلات و چیزای مورد علاقه مخاطبان موقع تولید محتوا خیلی با اهمیته. شما می تونین کلمات کلیدی که تو ذهن دارین رو با وسیله Title Maker به ایده تبدیل کنین. ممکنه نتونین دقیقاً از همون عناوینی که ارائه شده در عنوان محتوای خود استفاده کنین، اما واسه به دست آوردن موضوعات جدید و نگاه کردن به موضوع از یه زاویه متفاوت، بسیار مناسب هستش.

بعد از اینکه ایده های در رابطه رو به دست آوردید، باید ببینین مخاطبان شما درباره چی فکر می کنن و در حال جمع آوری اطلاعات روی چه موضوعاتی هستن. واسه انجام اینکار می تونین از ابزارهایی مثل Survey Monkey استفاده کنین.

هم اینکه، با وسیله Storify این امکان رو دارین تا ببینین افراد در سرتاسر پلتفرمای جور واجور چه چیزایی درباره محتوای شما بیان می کنن. هم اینکه، با به کار گیری همین وسیله می تونین موضوعات مورد نظر خود رو ذخیره کنین و در زمان مناسب براشون اینفوگرافیک بسازین. یادتون نره که یه سوال ساده از مخاطبان در شبکه های اجتماعی هم می تونه یافته های عجیبی به همراه داشته باشه.

فرمت و شکل محتوا

فرمت و شکل محتوا

لزومی نداره در محتوای خود فقط از متن و کلمه استفاده کنین. یادتون باشه که هر کسی وارد سایت شما می شه، خواننده مطلب نیس. بعضی از افراد دوست دارن از محتوای چشمی و تعاملی استفاده کنن. پس وقتی که در حال تولید محتوا هستین، همۀ افراد رو مَد نظر خود داشته باشین.

تصویر سازی در تولید محتوا

تصویر سازی

به کار گیری تصاویر در رابطه و مکمل می تونه به شما کمک کنه ایده های خود رو به روش بهتری به نمایش بذارین. شما می تونین کار خود رو با نمایش چشمی داده ها در محتوا شروع کنین. به کار گیری تصویر مناسب می تونه خواننده رو به تعامل وا داره و مطلب شما رو تو ذهن اون حک کنه. اگه از تصاویر خوب و در رابطه در متن استفاده کنین، میتونین محتواتون رو بیشتر از قبل قابل خوندن کنین. اگه در شرکت خود طراح و گرافیست ندارین؛ بازم می تونین خیلی راحت تصاویر مرتبطی رو به متن خود اضافه کنین. شما می تونین تصاویر رو از همون اول با Skitch بسازین یا تصویر فعلی رو با ابزارهایی مثل Pixlr ویرایش کنین. علاوه بر اینا می تونین از وسایل دیگری مثل Canva استفاده کنین تا گرافیکای سفارشی ایجاد کنین.

پیدا کردن تصاویر جذاب از اینترنت، کار سختی نیس. فقط باید مطمئن شید که قانون کپی رایت رو در مورد این تصاویر رعایت می کنین. به کار گیری تصاویر استاتیک رو یادتون نره. وسایل بسیار زیادی در بازار هست که می تونین از اونا واسه ایجاد Gif، نظرسنجی و نقشه استفاده کنین.

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

پیدا کردن زمان مناسب واسه نوشتن در اوقات پُرکاری

نوشتن، نیازمند صرف انرژی بسیاره، تولید محتوای با کیفیت هم به زمان دو چندانی احتیاج داره. به خصوص اگه بخواین این کار رو به بهترین شکل انجام بدین. بهترین روش واسه پیدا کردن زمان مناسب واسه نوشتن، تقسیم کردن هر پروژه به وظایف کوچیک تره. مثلا واسه نوشتن پُستای وبلاگی خود می تونین از مراحل زیر استفاده کنین:

  • تحقیق
  • ایجاد طرح کلی
  • پر کردن طرح کلی
  • نوشتن دوباره پُست و اتمام اون
  • ویرایش پیشرفت ای یا بررسی دقیق
  • نوشتن سرتیتر
  • بررسی سئو
  • ویرایش پایانی
  • انتخاب تصاویر مناسب (انتخابی)

پس، اگه زمان مشخصی واسه نوشتن ندارین می تونین پس از انجام تحقیق، ۱۵ الی نیم ساعت از روز رو به نوشتن طرح کلی متن خود اختصاص بدین. بعد یه ساعت دیگه رو واسه پر کردن این طرح کلی کنار بذارین. بعد از اینکه مراحل گفته شده رو کامل کردین، یه ساعت دیگه رو واسه انجام مراحل دیگه اختصاص بدین.

مزیت این روش اینه که ذهن شما درگیر کار می شه و وقتی که مشغول انجام کارای دیگه هستین، ذهن شما پشت زمینه به پُست منتشر نشده فکر می کنه. ارنست همینگوی از همین روش واسه نویسندگی استفاده می کرد.

بعد از اینکه پیش نویس محتوا رو ساختین، بقیۀ مراحل تقریباً ساده و آسون هستش. حتی نوشتنِ سرتیتر که معمولاً زمان بیشتری رو نسبت به بقیه مراحل از شما میگیره هم ساده هستش.

به کیفیت محتوای خود توجه کنین، نه کمیت اون!

یه محتوای متوسط به کار و کاسبی شما آسیب وارد می کنه

همه وبلاگا، کم پُست می ذارن. این بهونه ایه که واسه انتشار یه پُست در ماه میارید. باید یادتون باشه که نوشتن محتوا به صورت روزانه خیلی با اهمیته، اما کیفیت رو فدای کمیت نکنین.

اهمیت کیفیت در تولید محتوا

کیفیت مهمه نه کمیت - تولید محتوا

مشتریان احتمالی تون الان در اینترنت به دنبال کالاهایی می گردن که شما فروشنده اون هستین. اگه محتوایی که در سایت شما پیدا می کنن، تنها متنی پُر از کلمات کلیدی کار و کاسبی شما باشه و پاسخی به نیازشون نباشه، مطمئن باشین که نا امید می شن و بی درنگ، سایت شما رو ترک می کنن. موتورهای جستجو هم این جوری مقالات رو به عنوان اسپم شناسایی می کنن. پس وقتی که در حال تولید محتوای خود هستین به کیفیت اونم فکر کنین.

تولید محتوای با کیفیت مهم ترین نکته در جذب مخاطب و رضایت اونا داره.

ویرایش

، در این مرحله محتوای شما تقریباً تکمیل شده، اما باید وارد چرخه ویرایش شه تا بتونه تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب داشته باشه. این کار معمولاً توسط یه فرد متخصص در تیم شما انجام می شه. همونطور که در فصل تشکیل تیم تولید محتوا گفتیم، دو نوع ویرایش در مورد محتوای سایت شما هست. ویرایش پیشرفت دهنده که به ساختار کلی محتوا نگاه می کنه و ویرایش متن که مطمئن می شه کلمات استفاده شده در متن، املای درستی دارن و هیچ اشتباه دستور زبانی ندارن.

اگه تیم بسیار کوچیکی دارین یا بودجه کافی واسه استخدام ویرایشگر ندارین، ممکنه بخواین از فاز ویرایش پیشرفت ای بیخیال شین، اما یادتون باشه که سرمایه گذاری در این بخش می تونه امتیازات بسیار زیادی واسه شما داشته باشه و می تونه باعث رشد نویسنده شه. بیشتر تیمایی که در حال تولید محتوا هستن می تونن کار ویرایش رو خوب بکنن. بعضی از سازمانا هم بهتر می دونن کار ویرایش رو به یه ویرایشگر با تجربه بسپارن.

رعایت قوانین سئو

خبر خوب اینه که موتورهای جستجو، هر روزه در درک و پردازش زبون طبیعی آدما، بهتر می شن. پس نوشتن محتوای خوب، شما رو به معنی سئو نزدیک تر می کنه. بخاطر این، وقتی که در حال ویرایش محتوای خود هستین، بهتره وقتی رو واسه بررسی سئو اون اختصاص بدین. از به کار بردن زیادتر از اندازه کلمات کلیدی در متن دوری کنین و تلاش کنین به جای استفاده زیادتر از اندازه از اونا، کلمات هم معنی رو جایگزینشان کنین.

هنوزم نکات خوب و عالی هست که می تونین از اونا واسه بهبود سئوی مقالات خود بهرمند شید. بعد از اینکه پیش نویس مقالۀ خود رو ساختین، بهتره موارد زیر رو بررسی کنین تا مطمئن شید محتوای ایجاد شده، دست کم شرایط لازم واسه سئو رو داره:

  • از کلمات کلیدی خود در عنوان مقاله استفاده کنین.
  • کلمات کلیدی خود رو به صورت H2 در متن بذارین. شما می تونین از کلمه کلیدیای طولانی استفاده کنین.
  • مطمئن شید که کلمات کلیدی تون دست کم یه بار در متن تکرار شدن. البته باید یادتون باشه که از تکرار زیادتر از اندازه این کلمات در بدنه متن دوری کنین.
  • از تگ Alt واسه تصویر خود استفاده کنین و در اون کلمات کلیدی مناسب رو به کار ببرین.

نکاتی در مورد کپی رایت

ما مدافع حقوق بقیه نیستیم، اما باید بدونین که دزدیدن محتوای بقیه اصلا غلطه.

حتماً خود شمام دوست ندارین کسی بدون اجازه از محتوای تولید شده تون استفاده کنه. یادتون باشه که محتوا فقط به معنی محتوای متنی نیس. محتوای تصویری هم شامل این موارد می شه. پس تا جایی که می تونین از تصاویر خودتون استفاده کنین. تصاویر خود رو بسازین و اگه نتواستید تصویری رو پیدا کنین می تونین اونو بخرین یا از لایسنسای موجود استفاده کنین. شما می تونین بخشی از محتوای بقیه رو به صورت نقل قول بگید.

کلا، عنوان و ایده بقیه رو نمیشه کپی کرد. اگه قصد به کار گیری محتوای بقیه افراد رو دارین حتماً از اونا اجازه بگیرین.

همکاری با طراح یا پیشرفت دهنده وب

طراح و پیشرفت دهنده با همدیگه فرق دارن، اما نکاتی واسه همکاری بهتر این دو فرد هست.

نظرات بقیه رو سوال کنین

جلسه طوفان فکری یا پرسیدن سوالای عمومی به شما کمک می کنه کنار بقیه افراد خوب کار کنین. از بقیه اعضای تیم خود سوال کنین در مورد کار شما چه نظری دارن و دوست دارن چه تغییراتی در اون ایجاد شه. همۀ جزئیات رو با اونا به اشتراک بذارین و بعد به نظرات اونا گوش بدین.

اگه طراح به شما بگه که تم رنگی مورد استفاده، قدیمیه می تونین از این نظر استفاده کنین. اگه پیشرفت دهنده به شما بگه که نسخه تعاملی از محتوا به زمان بیشتری نیاز داره می تونین اطلاعات لازم رو در اختیارش بذارین و از صرف هزینه های اضافی جلوگیری کنین.

بررسی کلی

ممکنه مواردی در روند پیشرفت و طراحی عوض شه. اگه بررسی کلی از کار خود انجام داده باشین می تونین نقاط قوت و ضعف اونو سبک سنگین کنین. مطمئناً اگه زمان بررسیا رو از پیش با تموم اعضا هماهنگ کرده باشین، در آخر کار از نتیجه متعجب نمی شین. به طور مثال متوجه میشین که هیچ کدوم از اعضای تیم تون به زبون رمزگذاری جدیدی که با اون آشنا شدین، تسلط نداره.

بازخوانی

اگه هنوز محتوای خود رو به طراح یا پیشرفت دهنده تحویل نداده اید، هنوز روند تولید محتوا تکمیل نشده. اونا ممکنه به شما کمک کنن بخشی از محتوای موجود رو دوباره بنویسین. پس باید نسخۀ پایانی بازخوانی شه. وقتی که متنی رو کپی می کنین و در جای دیگری می چسبونید، هیچ چیزی غمناک تر از این نیس که متن زیبای تون دچار اشتباه تایپی شده باشه.

بازخوانی محتوای تولید شده

بدونین چه وقتی باید واسه یه ایده بجنگین

مقابله کردن کار سرگرم کننده ای نیس، اما در بعضی از موارد لازمه. هر چقدر افراد بیشتری با محتوای شما تعامل داشته باشن، ایده اصلی ممکنه به نظرتون خوب نیاد و ایده های دیگری به ذهن‎ تون خطور کنه. همیشه باید این موضوع رو یادتون باشه که محتوای موجود واسه کی نوشته شده و چیجوری باید از ایده خود دفاع کنین.

گامای بعدی در تولید محتوای با کیفیت

شادباش! شما در حال آماده شدن واسه تولید محتوای با کیفیت واسه شرکت خود هستین. حالا که در راه درست تولید محتوا قرار دارین و خوب در حال پیشرفت هستین، زمان اون هستش که نحوۀ تبلیغ کردن محتوای خودتون رو در اینترنت و شبکه های اجتماعی بیاموزید. فصل بعد این راهنما رو به این موضوع اختصاص می دیم.

اگه در مورد آموزش بازاریابی محتوا و آموزش سئو سوال دارین می تونین از راه دیدگاه ها اونو با ما در میان بذارین. کارشناسان نوین در اسرع وقت به سوالات شما جواب میدن.

 

موضوع در رابطه بازاریابی محتوا

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین