Posted on: ژانویه 7, 2019 Posted by: 92 Comments: 0

توصیف و تفسیرهای ساخته شده در قلمروی تکوین عدالت توزیعی

توصیف و تفسیرهای ساخته شده در قلمروی تکوین عدالت توزیعی
همانگونه که قبلاً اشاره شد محققان مطالعه ی عدالت در سازمان ها را در اوایل دهه ی ۱۹۶۰ و (تحقیقات آدامز) آغاز کردند. این تحقیقات با مطالعه ی عدالت نتایج در یک سازمان شروع شد و نهایتاً به عدالت توزیعی شهرت یافت (هومانز[۱]، ۱۹۶۱، آدامز، ۱۹۶۵). عدالت توزیعی به طور کامل مطالعه شده است و از ساخت های تئوریکی مختلفی تشکیل شده است که شامل تئوری مبادله ی اجتماعی (بلاو[۲]، ۱۹۶۴)، تئوری تساوی (آدامز، ۱۹۶۵) و کارهای داج[۳] (۱۹۷۵) و لوانسال[۴] (۱۹۷۶) می باشد (رحیم نیا و هوشیار، ۱۳۸۹: ۲۵).
?عدالت توزیعی به ادراکات افراد از نتایج حاصل از فراگرد مربوط می شود، بنابراین ادراکات فردی از اینکه نتایج منصفانه هستند یا غیر منصفانه به مثابه ی سازوکار عدالت توزیعی عمل می کند (دیوچ[۵]، ۲۰۰۶). عدالت توزیعی بیانگر ادراکات فرد از میزان عدالت در توزیع و تخصیص پاداش های سازمان می باشد. این قسم از عدالت، در اصل بر مبنای اصل مبادله قرار می گیرد، افراد با آنچه با خود به سازمان آورده اند به منزله ی مبادله ای در قبال آنچه دریافت کرده اند، می نگرند (وریک و همکاران[۶]، ۲۰۰۶).
?عدالت توزیعی بر تخصیص منابع به افراد، واحدها و گروه ها تمرکز دارد و این منابع می تواند حقوق، پاداش، تسهیلات، خدمات حمایتی و تخصیص بودجه در آنها باشد (رکبا[۷]، ۲۰۰۸).
?در مفهوم سازمانی عدالت توزیعی، اشاره به ادراک افراد در یک سازمان، درباره ی انصاف نسبی از یک نتیجه ی مشخص دارد. به طور واضح عدالت توزیعی، ارزیابی فرد از اینکه آیا پاداش به طور منصفانه به کارکنان مبنی بر همکاریشان با سازمان داده می شود یا خیر می باشد (مک ناب، ۲۰۰۹).
?ارگان[۸](۱۹۹۰)، پیشنهاد کرده است که مباحث عدالت توزیعی ممکن است با توجه به پیش بینی های بدست آمده از نظریه ی برابری بر رفتار تابعیت (شهروندی سازمانی) اثرگذار باشد (آدامز، ۱۹۶۵؛ گرینبرگ، ۱۹۹۰ به نقل از لونگ لئو و وی کونگ[۹] ۲۰۰۹). اگر کارکنان حقوق و پاداش های ناعادلانه ای دریافت کنند، آنگاه ممکن است عملکرد، بازده و تعهد آن ها به سازمان کاهش یابد.
?بر اساس رویکرد ندیری و تانوا[۱۰](۲۰۱۰)، عدالت توزیعی اشاره ای به عدالت ادراک شده در نتایج و پیامدهایی است که عاید افراد می شود. شکلی از عدالت سازمانی که در آن افراد معتقدند، آنها میزانی منصفانه از ارزش های کاری مرتبط با پیامدها را دریافت می کنند تعبیری دیگر از عدالت توزیعی است. این قسم از عدالت بر احساس رضایت کارکنان با پیامدهای کاریشان تأثیر دارد، مانند پرداخت و انتصاب های شغلی (احمدی، احمدی و تاوره[۱۱]، ۲۰۱۱، ص ۲۷۶ به نقل از جابرانصاری و همکاران، ۱۳۹۱: ۱۴).
?عدالت توزیعی می تواند به صورت درک عادلانه بودن دریافتی های یک نفر در مبادلات اجتماعی نیز تعریف شود. مردم عادلانه بودن را بر اساس مقایسه ی داده ها و ستاده ها و هم چنین مقایسه ی نسبت آن ها با استانداردهایی که بر مبنای آن دریافتی می گیرند، درک می کنند (پلیس و همکاران[۱۲]، ۲۰۱۰ به نقل از رضایی کلید بری و همکاران، ۱۳۹۰: ۳۱۰).
?عدالت توزیعی درجه ای است از پاداش ها (پرداخت ها) که به یک کار منصفانه تخصیص یافته اند (علی[۱۳]، ۲۰۱۱، ص ۱۱۲ به نقل جابر انصاری و همکاران، ۱۳۹۱: ۱۵).
قواعدی که در عدالت توزیعی مورد توجه صاحب نظران است:   

  • مساوات: هر عضو گروه اجتماعی نتیجه ی یکسانی را دریافت می کند؛
  • نیاز: نیازمندترین فرد بیشترین میزان جبران را دریافت می کند؛
  • عدالت و انصاف: جبران عادلانه مبتنی بر سهم یا آورده های هر یک از افراد صورت می گیرد (رضائیان، ۱۳۹۰، ص ۴۳).

[۱]– Homans
[2]– Blau
[3]– Deutsch
[4]– Leventhal
[5]– Deutsch
[6]– Virick et al
[7]– Rocba
[8]– Organ
[9]– Loong Leow & Wei Khong
[10]– Nadiri & Tanova
[11]– Ahmadi & Tavreh
[12]– Place et al
[13]– Ali

Categories: