تناقض انتخاب: گزینه‌های کمتر یعنی تصمیم‌گیری راحت‌تر

تناقض انتخاب: گزینه‌های کمتر یعنی تصمیم‌گیری راحت‌تر

دسامبر 14, 2019 0 By مدیر کل

افزایش مشتری و فروش، بازاریابی اینترنتی

اختلاف انتخاب: گزینه های کمتر یعنی اراده کردن راحت تر

۲۴ آذر ۱۳۹۵

یه اصطلاح بسیار معروف در زبون انگلیسی هست که میگه: "کمتر یعنی بیشتر". که تقریباً به این معناست که ما هر چقدر کمتر داشته باشیم، خوشحال تر هستیم. همین نگاه چند سالیه که به شکل یه نظریه به نام اختلاف انتخاب یا پارادوکس انتخاب (Paradox of Choice) راه خود رو به جهان بازاریابی و تبلیغات هم پیدا کرده. یه نظریه که به ما میگه هر چقدر انتخابای کمتر در اختیار مشتری بذاریم، اون خوشحال تر هستش و شانس فروش افزایش پیدا می کنه.

اختلاف انتخاب، در بخش بازاریابی، می تونه تبدیل یه فوت وفن فروش بسیاری عالی شه که قبلاً هم در وبلاگ نوین بسیار در مورد اون بحث کردیم. (در یکی از اولین مطالب خود گفتیم که به چه دلیل با ارائه انتخابای کمتر، فروش افزایش پیدا می کنه و چیجوری می تونین از این اصل در بازاریابی اینترنتی (و سایت خود) استفاده کنین. تو یه مطلب دیگه هم گفتیم که یه راه حل عالی واسه فروش بیشتر، ارائه دو انتخاب به مشتریه. اما نظرات خوانندگان در مورد این مطالب به ما نشون داد که اونا خیلی به این نظریه اعتماد ندارن. پس عزممونو جزم کردیم یه مطلب دیگه از وبلاگ خود رو هم به این موضوع اختصاص بدیم.

اختلاف انتخاب: کمتر یعنی بیشتر

امروز می خوایم به سراغ پدر نظریه اختلاف انتخاب، بری شوارتز، بریم و پای صحبتای اون در تد تاک (TED Talk) بشینیم. شوارتز همون کسیه که این نظریه رو واسه اولین بار در کتاب خود به نام "پارادوکس انتخاب: کمتر یعنی بیشتر" مطرح کرد. اون در سخنرانی تد تاک خود با یه لحن طنز در مورد درگیریای زندگی مدرن به ما میگه و اینکه به چه دلیل ما خیلی تمایلی به تصمیم گیریای پیچیده نداریم. اینکه جهان غرب با ارائه انتخابای زیاد به مردم خود، واقعا به اونا لطف نمی کنه و فقط زندگی اونا رو سخت تر کرده.

بعد از تماشای این ویدیو، اگه بازم دوست داشتین بیشتر در مورد این نظریه بخونین، پیشنهاد می کنم حتماً به سراغ برچسب روانشناسی و بازاریابی برید و مطالب قبلی وبلاگ ما رو بخونین.

موضوعات در رابطه افزایش مشتری و فروشبازاریابی اینترنتیبازاریابی + روانشناسیتحقیقات بازاریابیتد تاک

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین