تراکم کلمه کلیدی چیست و میزان مناسب آن در سئو چقدر است؟

کلمات کلیدی همون برگ برنده هایی هستن که، شانس حضور صفحات وب در یافته های بالاتر گوگل رو زیاد می کنه. اهمیت و تراکم کلید واژه در مبحث تولید محتوا، موضوع مورد بحث این مقاله میشه.

همه چیز از یه کلمه شروع می شه، که کاربر اونو در کادر جستجو وارد و روی گزینه سرچ کلیک می کنه! در کسری از ثانیه هزاران صفحه از وب پیش رویش لیست شده که با اون کلید واژه در رابطه ان! اونایی که در صفحه اول و جزو ۱۰ نتیجه اول هستن، شانس کلیک خوردن رو بیشتر از همه دارن. کمتر پیش میاد که کاربر از صفحه دوم، سوم یا … دهم بازدید کنه چون در همون صفحه اول به هدفش می رسه. به خاطر همین در این نوشته می خوایم به بررسی اینکه موتورهای جستجو چیجوری از یه کلمه، ما رو به محتوای مورد نظرمون می رسونن و تراکم کلید واژه بپردازیم.

مقاله در رابطه: انتخاب بهترین کلمات کلیدی با ۱۰ وسیله رایگان و کاربردی

کلید واژه چیه؟

کلید واژه «keyword» به عباراتی گفته می شن که کاربران واسه پیدا کردن محتوای مورد نیازشون، در موتورهای جستجو وارد می کنن. در واقع کلمات کلیدی همون عبارات و اصطلاحاتی هستن که کاربران اینترنت، از اونا واسه رسیدن به محتوای وب سایتا استفاده می کنن. واسه هر سایت و کار و کاسبی، کلمات کلیدی متفاوتی هست.
تو یه کلام می شه گفت؛ کلید واژه، معرف محتوای یه وب سایته. هر وقتی که یه کاربر کلمه یا ترکیبی از کلمات رو جستجو می کنه، به درستی کلمات کلیدی هستن که کاربر رو به یافته های مورد نظر می رسونن. اینجا ذکر یه مثال می تونه تعریف کلید واژه رو کاملتر کنه.
تصور کنین شما می خواین اطلاعاتی در مورد وضعیت آب و هوا در چند روز آینده به دست بیارین، چی رو جستجو می کنین؟ شاید “هواشناسی یا اخبار آب و هوا” رو سرچ می کنین. اینجا دو عبارت «هواشناسی و اخبار آب و هوا» کلمات کلیدی واسه رسیدن به سایتای پیش بینی آب و هوا هستن.

اهمیت کلید واژه واسه یه سایت

هر سایت با در نظر گرفتن موضوع اختصاصی اش، واسه خود کلمات کلیدی داره. که براساس اون محتوای متنی، تصویری، ویدئویی، صوتی و یا ترکیبی از اینا رو تولید می کنن. در واقع مدیران سایتا در تلاشند تا فکر کاربران رو بخونن و کلمات کلیدی که قراره واسه رسیدن به محتواشون سرچ کنن، رو پیش بینی کنن. تا با وارد کردن این کلمات کلیدی در متا تگا و محتوای متنی، کاربر رو به سمت سایت خودشون جذب کنن. این کار لازمه علم و وسیله خاصیه که با نام سئو SEO شناخته می شه.
علم سئو یه سری از مهارت ها و وسایل آنالیزه که به وبمسترها کمک می کنه تا به درک دقیقی از رفتار کاربران و موتورهای جستجو برسن و با بررسی داده ها کلمات کلیدی رو به ترتیب اولویت واسه هر سایت یا کار و کاسبی مشخص کنن. همه این کارا واسه حضور موثر در رتبه های بالاتر یافته های جستجوئه.
با پیدا کردن کلمات کلیدی و بهینه سازی سایت براساس اونا، شانس اینکه یه سایت در صفحات اول یافته های جستجو دیده شه، بالاتر میره. کلید واژه یه میانبر بین کاربر و محتوای سایت شما هستش. تلاش کنین در انتخاب کیوورد و تراکم کلید واژه در محتوای سایت، بسیار حساس باشین. همه چیز به keyword بستگی داره!

سئو

اگه موضوع رو از دید بازاریابی بررسی کنیم باید گفت کلید واژه همون پل بین فروشنده و مشتریه. همون سرنخی که قراره، کاربر رو به سایت شما برسونه. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب میشه پیروز رقابت شد، اما نه واسه همیشه!
تنها وجود چند کلید واژه در سایت تون نمی تونه واسه همیشه، یافته ها رو به نفع شما نگه داره. رقبای شما بیکار ننشسته ان اونا هم از کلمات کلیدی مشابه استفاده می کنن! پس چاره کار در چیه؟ داشتن یه روش هدف دار بی اشکال و متداوم می تونه راه موفقیت رو هموارتر سازه.

شکلای جور واجور کلمات کلیدی

قبل اینکه به چگونگی پیدا کردن مناسب ترین کلمات کلیدی بپردازیم بهتره این توضیح رو بدیم که کلید واژه می تونه یه کلمه چند حرفی باشه یا اینکه چند کلمه و حتی یه جمله باشه. معمولا keywordای تک کلمه ای رقابتی تر هستن و به سختی میشه به وسیله این کلمات به صفحه اول یافته های راه یافت. در اصلاح به این کیووردها کلمات کلیدی تک سیلابی می گن.
واسه یه سایت میشه شکلای جور واجور کلید واژه رو معرفی کرد، از تک سیلابی گرفته تا دو، سه، چهار و پنج سیلابی. اما این نکته رو در نظر داشته باشین که کاربران معمولا دنبال آسونترین راه واسه رسیدن به مقصود هستن و کمتر پیش میاد کاربر یه جمله طولانی رو در گوگل جستجو کنه. به نظر شما چند نفر هواشناسی رو سرچ می کنن و چند نفر جمله «پیش بینی آب و هوای ایران در چند روز آینده» رو؟
به صورت کلی باید گفت سایتای کوچیک بهتره، از کلمات کلیدی چند سیلابی استفاده کنن. تا به رتبه های بالاتر برسن بعد روی کلمات کلیدی دو و تک سیلابی تمرکز کنن.
اگه سایتی شرکتی دارین و می خواین نام شرکت رو به عنوان کلید واژه انتخاب کنین، باید بگم درصد موفقیت تون واسه اینکه با نام شرکت به صفحه اول یافته های برسین، بسیار بالاست! چون رقبای شما اصلا روی این کلید واژه کار نمی کنن. اما به نظرتون چند نفر پیدا می شن که نام شرکت شما رو سرچ کنن؟ مگه اینکه شرکت بسیار معروفی داشته باشین. فکر می کنین کاربران بیشتر کلید واژه سامسونگ رو جستجو می کنن یا گلکسی اس ۹ رو؟
رقابتی بودن کلید واژه مبحثی خیلی مهمه، چون که رفتار کاربران و موتورهای جستجو همیشه در حال تغییره و قراره سایت رو متناسب با نیاز کاربران بهینه کنین.

چگالی یا تراکم کلید واژه

تا اینجای کار به اهمیت و رقابتی بودن keyword فهمیدیم حال می خوایم بدونیم که چیجوری می شه از کلمات کلیدی به نفع خودمون بهره ببریم؟
بعد از اینکه کلمه یا کلمات کلیدی رو مشخص کردین. باید براساس این کلمات کلیدی، محتوایی مهم تولید کنین. در زمان تولید محتوا حواستون باشه که کلمات کلیدی رو به کار ببرین اما به اندازه!
همونطور که فهمیدین موتورهای جستجو به کلمات کلیدی حساس ان و صفحاتی که این کلمات رو داشته باشن، به کاربر پیشنهاد میدن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه کلمات کلیدی بیشتر از اندازه در محتوای یه صفحه به کار برن از طرف موتورهای جستجو جریمه می شه!
تراکم کلید واژه همون چیزیست که قراره یه محتوا رو مهم یا جریمه کنه. به درصد کلمات کلیدی موجود تو یه صفحه نسبت به همه کلمات متن، چگالی کلید واژه می گن. چگالی یا تراکم کلید واژه در تموم متن نباید زیادتر از اندازه مجاز باشه و نوشته رو مصنوعی کنه!
روزگاری که هنوز الگوریتمای بسیار دقیق واسه رتبه بندی سایتا نبود. آدمایی که به اهمیت کلید واژه پی برده بودن. صفحات سایت رو پر از کلمات کلیدی می کردن و از این روش خود رو به صفحه اول یافته های می رسوندن. بدون اینکه محتوای با ارزشی داشته باشن. اما حالا شرایط تغییر کرده. نه دیگه گوگل همون گوگل قدیمه و نه کاربران کاربرهای قبلی، که نیم ساعتی رو از این صفحه به اون صفحه دنبال محتوای مورد نظر بگردند.
لازمه یه نکته رو یادآور شوم که اگه نام گوگل رو در بین موتورهای جستجو می بریم به خاطر اینه که همه با اون آشنایی داریم و تقریبا بیشتر جستجوها رو به وسیله این غول دنیای فناوری انجام می دیم. موتورهای جستجوگر بزرگ دیگری همچو بینگ، یاهو و … هم وجود دارن که به نمایندگی از همه نام گوگل رو می بریم.
پس از راهیابی هوش مصنوعی به سیستم رتبه بندی صفحات وب، تراکم کلید واژه بسیار مهم شده. اگه قراره متنی تولید کنین باید، درصد کلمات کلیدی نسبت به بقیه کلمات رعایت شه، از کلمات هم معنی و هم معنا در متن استفاده شه، در عنوان و توضیحات متا کلمه مورد نظر استفاده شه و بسیاری مسائل دیگه که مربوط به سئوی تولید محتوا می شن.

مقاله در رابطه: چیجوری واسه رشد سئو، روش هدف دار بازاریابی محتوا بسازیم؟

بازاریابی محتوا

فرمول تراکم کلید واژه

خیلی از کارشناسان سئو فکر می کنن که اندازه تراکم کلید واژه در هر متن باید بین ۱ تا ۳ درصد کل متن باشه. یعنی به ازای هر صد کلمه یک تا سه بار! اما بهتره میانگین رو در نظر گرفته و خطر نکنین و همون یک و نیم درصد رو مورد توجه بذارین. مثلا تو یه متن ۱۰۰۰ کلمه ای ۱۵ بار کلید واژه تکرار شه کافیه.
اگه از اون دسته آدمایی هستین که دوست دارین همه چیز رو طبق قوانین و دستور خاصی انجام بدین واسه چگالی کلید واژه هم فرمولی هست که اینجا معرفی می کنیم. با به کار گیری این فرمول می تونین به اندازه تراکم کلید واژه پی ببرین.

(Nkr / Tkn) × ۱۰۰)

در این فرمول Nkr تعداد دفعاتیه که کلید واژه در متن تکرار شده و Tkn تعداد همه کلماتیه، که در متن وجود دارن. اگه بخوایم این فرمول رو به زبون ساده تر بگیم این جوری می شه نوشت؛
واسه اینکه بخوایم چگالی کلید واژه تو یه متن رو به دست بیار. لازمه تعداد دفعاتی که کلید واژه تکرار شده رو بر تعداد کل کلمات متن تقسیم کنیم و بعد نتیجه رو در ۱۰۰ ضرب کنیم.
همونطور که گفته شد اگه تعداد کلمات کلیدی موجود تو یه صفحه بیشتر از اندازه مجاز، باشن اون صفحه از طرف موتور جستجو به عنوان اسپم شناخته می شه و از یافته های حذف می شه.

فرمول محاسبه تراکم عبارات کلیدی

اینجا بهتره اول در مورد عبارت کلیدی توضیحی کوتاه بدیم بعد به توضیح فرمول بپردازیم. عبارات کلیدی دقیقا همون کار کلمات کلیدی رو انجام میدن فرقش اینه که کلید واژه یه کلمه س. اما عبارات کلیدی از چند کلمه تشکیل شده (منظور همون کلمات کلیدی چند سیلابی که در بالاتر گفته شده).
دلیل به کار گیری عبارت کلیدی توضیح بهتر محتوای سایت واسه کاربرانه. مثلا میشه در کمک به کاربری که دنبال غذای سگه، در کنار کلید واژه سگ از عبارتای «غذای سگ، غذای ارزون سگ یا بهترین غذای سگ» استفاده کرد.
فرمول چگالی عبارت کلیدی مثل همون فرمول کلمه کلیدیه. اما یه بخش اضافه داره که مربوط به تعداد کلمه های عبارت کلیدیه.

Nkr × Nwp/ Tkn ) × ۱۰۰)

مقادیر دقیقا مشابه فرمول قبلی هستن و Nwp تعداد کلمات موجود در عبارت کلیدی رو مشخص می کنه. که واسه عبارت «غذای ارزون سگ» عدد ۳ه چون از سه بخش تشکیل شده.
در آخر این بخش باید به این نکته اشاره شه که لازم نیس، واسه هر نوشته نیم ساعتی رو به محاسبه چگالی کلمات کلیدی بپردازید. افزونه های بسیاری واسه این کار وجود دارن که در زمان نوشتن این مطلب افزونه  Yoast seo واسه سیستم مدیریت محتوای وردپرس این کار رو خیلی راحت و با دقت زیادی انجام میده. این افزونه خیلی راحت نصب و مدیریت می شه و  زبون پارسی رو هم پشتیبانی می کنه.

چگونگی پخش کلمات کلیدی

تراکم کلید واژه خیلی مهمه، اینکه چند بار و در کدوم قسمتای متن ذکر شه، نقشی تعیین کننده در سئو داره. سئوکاران می گن محتوا پادشاه س! و به طور کامل هم این گفته درسته. چون چیزی که از نظر گوگل و کاربران مهمه، محتوا هستش نه چیز دیگری! با پخش متناسب کلید واژه می تونین محتوایی مهم بوجود بیارین. در ادامه میگیم که تراکم کلید واژه باید به چه صورت باشه.
اون چیزی که مهمه باید محتوای شما طوری نوشته شه که، واسه کاربران قابل خوندن و جذاب باشه. در آخر این انسانه که می خواد از شما خرید کنه و با شما در تعامل باشه نه رباتای جستجوگر!
واسه اینکه بهترین نتیجه رو از یه کلید واژه بگیرین با رعایت تراکم کلید واژه، از اون در بخشای زیر استفاده کنین.

URL سایت

معمولا هر سایت واسه کار و کاسبی ای خاص طراحی می شه. که بهتره بنا به موضوع اصلی سایت کلید واژه در نشانی اون باشه.

عنوان صفحه

همون تگ تایتل یا عنوانیه که واسه نوشته خود انتخاب می کنین. اون چیزی که کاربر دنبالشه رو در عنوان مطالب بیارین.

تگ H1

تگ H1 که مهم ترین تگ بین هدینگا هستش باید، کلمه یا عبارت کلیدی رو در ترکیبش داشته باشه.

محتوای اصلی

 اون چیزی که کاربر واسه خوندنش به سایت شما اومده متن اصلیه. در این متن لازمه که تراکم کلید واژه به درستی رعایت شه و نه زیاد به کار رود و نه خیلی کم!

تگ Alt تصاویر

تصاویر موجود در صفحه باید به وسیله تگ Alt واسه موتورهای جستجو توصیف شن. بهتره در این تگ از کلید واژه استفاده شه.

لینکای داخلی سایت

قراره به وسیله لینکای داخلی مطالب تون رو به هم در رابطه کنین. تلاش کنین در عنوان این لینکا از کلمات کلیدی صفحه مقصد(که شاید یکی از کلمات کلیدی هدف در تجارت شما هستش)، استفاده کنین.

توضیحات متا

 Meta Description همون توضیحات مختصری هستن که در زیر عنوان صفحات، در یافته های جستجو ظاهر می شن. این توضیحات نباید بیشتر از ۱۶۰ حرف باشن اما با این وجود بهترین مکان واسه راضی کردن کاربر جهت ورود به سایته.

آموزش پیدا کردن بهترین کلید واژه

سایت شما واسه هر منظوری که طراحی شده باشه مطمئنا چندین کلمه و عبارت کلیدی داره، که لازمه واسه هر کدوم از اونا محتوای با ارزشی در سایت تون داشته باشین. واسه اینکه بهترین کلید واژه رو پیدا کنین لازمه تا چشم و گوشتون رو باز کنین و به همه چیز دقت کنین. اگه کار و کاسبی تون محلی و محدود به منطقه ای خاصه. لازم نیس با همه دنیا به رقابت بپردازید و کافیه با همون رقبای محلی خودتون دست و پنجه نرم کنین.
با کمک ابزاری مثل Google’s Keyword Planner یا SEMrush می تونین به اطلاعات مهمی مثل اندازه جستجوی کلمات مورد نظرتون در منطقه خاصی برسین. وسیله زیادی واسه این کار وجود دارن که به شما اجازه میدن، تا اندازه جستجوی یه کلمه یا عبارت رو در بازه های وقتی خاص، مناطق جور واجور و … به دست بیارین.
یکی از آسونترین راهکارهای پیدا کردن کلید واژه در رابطه به یه موضوع، پیشنهاد هاییه که گوگل، زمان سرچ به شما میده! اگه تا حالا به این موضوع دقت نمی کردین همین حالا عبارت “بازاریابی” رو در کادر جستجو بنویسین. بدون این دست اون دست کردن گوگل چندین موضوع در رابطه رو به شما پیشنهاد میده. در انتهای صفحه یافته های هم، چندین پیشنهاد واسه شما هست که با کلیک روی اونا می تونین به موضوعات در رابطه راهنمایی شید.
شاید سوال کنین که گوگل از کجا این پیشنهادات رو می آورد؟ جواب ساده س!، با بررسی جستجوهای انجام شده به وسیله بقیه کاربران. همیشه بیشترین عبارات مربوط به یه موضوع رو که سرچ شدن رو، پیشنهاد میده و در هر بازه وقتی پیشنهادات تغیر می کنن.

-کلمات مربوط به کار و کاسبی تون: حالا که می خواید از وسیله بررسی داده استفاده کنین بهتره کلمات کلیدی که مربوط به سایت و خدمات تونه استفاده کنین. باید بدونین که کاربران واسه رسیدن به اجناس شما چه کلمات یا عباراتی رو جستجو می کنن. خودتون رو جای کاربر بذارین و فکر کنین که با چه کلماتی قراره به هدف که همون سایت شماس برسین؟

-کلمات مکمل و هم معنی با کلید واژه: همه کاربران مثل هم فکر نمی کنن و به جستجو نمی پردازند. عبارتایی که مکمل یا هم معنی با کلید واژه هستن می تونن کاربر رو به سایت شما برسانند.

-پیدا کردن کلمات کلیدی واسه جستجوی محلی: همونجوریکه همه دوست دارن تا به نزدیکترین فروشگاه برن و خرید کنن، در مورد سایتا هم همین تمایل رو دارن. اگه یه کشاورز در مشهد بخواد عدوات کشاورزی بخره، اولین کاری که می کنه جستجوی محلیه. واسه اینکار چیزی مثل این عبارت رو می نویسه؛ «فروشگاه تراکتور در مشهد». پس روی کلمات کلیدی محلی حساب کنین، چون کشاورز داستان ما از همون فروشگاهی که در مشهده خرید می کنه نه اون فروشنده ای که در توکیوی ژاپنه! پس سئوی محلی رو جدی بگیرین.

کیوی

وسیله رایگان بررسی و پیدا کردن کلید واژه

دنیای وب گستردگی بسیاری داره و سئو روز به روز پیشرفت کرده تا همه چیز رو زیر نظر داشته باشه. وسایل بسیاری واسه بررسی داده در اختیار وبمسترها هستن. شرکتای بزرگی این وسیله ها رو پیشرفت دادن، که میشه این وسط به گوگل اشاره کرد. در ادامه چند وسیله رایگان اما قوی رو تقدیم حضورتون می کنیم که به وسیله هر کدوم از اونا می تونین، به یافته ها با ارزشی برسین. از این وسیله ها می شه واسه پیدا کردن کلمات کلیدی بهره برد.
ــ Google Trends
ــ Keyword Shitter
ــ AdWord & SEO Keyword Permutation Generator
ــ Answer the Public
ــ Google Correlate
ــ Keywords Everywhere
ــ Wordtracker Scout
ــ Google Search Console

بیشتر بدونین: بازاریابی محتوا چیه؛ راهنمای کامل به کار گیری اون در کسب وکارها

سخن پایانی
موتورهای جستجو براساس کلمات کلیدی که کاربران جستجو می کنن تلاش دارن تا دقیق ترین یافته ها رو به نمایش بذارن. این یافته های براساس مهم بودن محتوا طبقه بندی می شن. که مواردی مثل؛ خوانایی، کپی نبودن، تراکم کلید واژه و صدها ملاک دیگه در این طبقه بندی موثر هستن. کسب و کارا واسه بهتر دیده شدن، نیازمند به کار گیری کلمات کلیدی مخصوص به خود هستن. که می شه اونا رو به وسیله وسایل خاصی که در این مقاله، به بعضی از اونا گفته شد، مشخص کرد.
سئو براساس همین کلمات کلیدی keyword بوجود اومده و به روشای جور واجور تلاش داره تا محتوای وبسایتا رو به اون چیزی که کاربران جستجو می کنن نزدیکتر کنه. از اونجایی که الگوریتمای رتبه بندی همیشه به سود کاربران در حال تغییرند، باید در جهت تولید محتوای کاربر پسند تلاش کرد.

مشاهده نسخه pdf مقاله: تراکم کلید واژه چیه و اندازه مناسب اون در سئو چقدره؟

مدیر کل

Next Post

آیا سئو کلاه سیاه مخصوص ایرانی هاست؟

ش مارس 14 , 2020
“ من فت و فراوون این جمله رو خونده و شنیدم: ایرانیا فقط به دنبال راه های دور زدن گوگل هستن، و همه روشای کلاه سیاه رو دنبال می کنن.ایرانیا میخوان زود به نتیجه برسن و برنامه اصولی و دراز مدت ندارن. اما این پست مخصوص اینه که بگم اینطور […]