تحقیقات بازار: انتخاب، خوشبختی و سس اسپاگتی!

افزایش مشتری و فروش

تحقیقات بازار: انتخاب، خوشبختی و سس اسپاگتی!

۱۳ مهر ۱۳۹۶

اگه شما بازاریاب هستین یا به بازاریابی علاقه دارین، شاید در مورد تحقیقات بازار و اینکه شناخت نیاز مخاطبان در افزایش فروش به چه میزانی مهمه، کتابا یا مقالات جور واجور زیادی رو مطالعه کردین. تو یه تعریف ساده، تحقیقات بازار یعنی اینکه ما بازار خود رو مورد بررسی بذاریم تا مخاطبان هدف خود رو بشناسیم و با در نظر گرفتن سلیقه و نیاز اونا، اجناس و خدمات خودمون رو ارائه بدیم.

معمولا در تحقیقات بازار، به دنبال این هستیم که مخاطبان ما چی رو بیشتر از همه دوست دارن، و اینکه تلاش کنیم محصولی ارائه بدیم که بتونه نیازشون رو بر طرف سازه. اما سوال اینجا هستش، فکر نمی کنین که شاید خیلی از سلیقه ها رو در نتیجه این راه و روش بازاریابی ندیده بگیریم؟ اصلا از کجا مطمئن باشیم مخاطبانی که در تحقیق بازاریابی خود مورد بررسی قرار می دیم، واقعا همون احتیاجی رو دارن که ما تصور می کنیم دارن؟ سوال پیچیده شد؟ اجازه بدین از راه دیگه ای مسئله رو بررسی کنیم.

هممون با این مشکل به طور کامل آشنا هستیم، چه مشکلی؟ اینکه بعضی وقتا نمی تونیم احساسات خود رو خیلی راحت بگیم. در واقع، بعضی وقتا بین اون چیزی که تو ذهن داریم، با اون چیزی که به زبون میاریم، فاصله زیادی هست. اما مسئله به اینجا ختم نمی شه؛ مشکلات درست وقتی شدت میگیره که مخاطبان ما برداشت اشتباهی از منظور ما داشته باشن.

فکرش رو بکنین، اون چیزی که تو ذهن شما بوده، به طور کامل بیان نشده و مخاطب شمام همون منظور نصفه و نیمه شما رو به طور کامل متوجه نشده! چه مصیبتی! من فکر می کنم همین نبود توانایی ما در بیان دقیق احساسات و بعد برداشتای نادقیق از اون، یکی از مهم ترین دلایل بروز جنگ میان آدما هستش.

، این رقابت، که در زندگی روزمره با اون مواجهیم، یکی از رقابتای اساسی بازاریابان هم هست. واقعا بازاریابان چیجوری باید درک دقیقی از سلایق ما داشته باشن؟ از کجا بدونن بهترین محصول یا خدمتی که میشه ارائه داد چیه؟

فرض کنیم شما صاحب یه کار و کاسبی هستین. تحقیقات بازاریابی خود رو شروع می کنین و شاید به فکر تولید محصولی هستین که همه رو راضی کنه، همه اونو دوست داشته باشن، حتی بدتون نمیاد محصولی با استانداردهای جهانی تولید کنین تا همه مردم ازش استفاده کنن؛ محصولی واسه همه سلیقه ها، همه فصلا!

، تا همینجا کافیه، جلوتر نرید! لحظه ای درنگ کنین، همچین محصولی هست؟ فکر می کنین ممکنه روزی خدمت یا محصولی ارائه بدین که همه ازش استفاده کنن؟

لابد می گین، اجناس جهانی زیادی الان وجود دارن که بیشتر مردم از اونا استفاده می کنن؛ حق با شما هستش، اما بیایید کمی عمیق تر شیم؛ ، حتی اجناس جهانی با استانداردهای جهانی، که بیشتر مردم از اونا استفاده می کنن، به همه اونا یه حس رو میده؟ همه مردم به یه اندازه احساس رضایت دارن؟ یا اینکه خیلیا مجبور به به کار گیری اون محصول هستن؟

و مهم ترین سوال امروز من، اینه که ما واقعا، چیزی که رو که فکر می کنیم دوست داریم، دوست داریم؟

تغییر نگاه در تحقیقات بازار

بیشتر ما قبول داریم که هیچ دو نفری مثل همدیگه نیستن (این جملات که می گن مردها همه مثل هم هستن یا اهل فلان منطقه همه فلان جور هستن رو کنار بذارین) و در بحثای روشنفکرانه دلیل آوردن می کنیم که هر فردی سلیقه و نظر خودشو داره و اصرار داریم که نظرش محترمه. ، این که بد نیس، پس به چه دلیل تا نوبت به بازاریابی می رسه، دنبال سلیقه ها و نظرات برابری هستیم؟ و به مشتریان خود حق انتخاب چیزی که رو که واقعا دلشون می خواد نمی بدیم؟

به نظر شما، به تغییر نگاه نسبت به یافته های تحقیقات بازار خود نیاز نداریم؟ من فکر می کنم که ما باید چشما رو بشوییم و جور دیگری به آمار و ارقام تحقیقات بازار نگاه کنیم! اتفاقا در ویدیویی که امروز واسه شما آماده کرذه ایم هم هدف ما همینه، اینکه بیاییم و نگاهی تازه به بازار هدف و سلیقهای جور واجور مخاطبان خود داشته باشیم و تو یه کلام، همه رو با یه چوب نرانیم.

، حالا اجازه بدین به سراغ فردی بریم که به ما کمک می کنه تا دید جدیدی به نیازها و حق انتخاب مشتریان پیدا کنیم و تغییر بزرگی رو در کار و کاسبی خود شروع کنیم، اونم با نکاتی ساده و باحال!

تحقیقات بازار - مالکولم گلدول

مالکولم گلدول

مالکولم گلادول کیست؟

گلادول، روزنامه نگار، نویسنده و سخران انگلیسی-کاناداییه. معروفیت اون بیشتر بواسطه کتابایی مثل "نقطه بالاترین درجه"، "پلک زدن" و "فوق العاده ها" است. مجله تایم در سال ۲۰۰۵ گلادول رو جزو صد فرد بانفوذ خودش معرفی کرد. ایشون در سال ۲۰۰۷ هم جایزه اول انجمن جامعه شناسی آمریکا رو بواسطه اخذ درجه ممتازی در گزارش مسائل اجتماعی گرفت.

گلادول در همین سال از دانشگاه واترلو مدرک افتخاری دکترای ادبی خود رو گرفت. توان بالای اون در به کار گیری زبون طنز، سخنرانی و توضیح آسون مسائل پیچیده قابل ستایشه.

گلادول در تد تاک: چی واقعا ما رو خوشحال می کنه؟

گلادول در این ویدیو که واسه شما آماده کردیم، داستانای جالبی از موفقیت آدمایی رو تعریف می کنه که شروع کننده تحولی اساسی در بازاریابی بودن. آشنایی با تجربیات مهم این افراد، اهمیت فرق سلیقه ها رو به ما نشون میده و دریچه ای نو در بازاریابی رو به روی ما می گشاید. با هم این ویدیوی باحال و دیدنی رو می بینیم.

موضوعات در رابطه افزایش مشتری و فروشتحقیقات بازارتد تاک

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

حامد رضوی

سید حامد رضوی هستم. یه جدیدی، که همیشه به دنبال یادگیری و تجربه چیزای جدیده و دوست داره در جامعه اثر داشته باشه.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین