تاکتیک های فعال سازی کاربران در هک رشد

تاکتیکای فعال سازی کاربران در هک رشد

بازاریابی اینترنتی

تاکتیکای فعال سازی کاربران در هک رشد

۱۵ مهر ۱۳۹۶

سرفصلای راهنمای کامل هک رشد

تاکتیکای فعال سازی کاربران در هک رشد

با مطالعه فصلای قبلی از سری مقالات هک رشد حال به نقطه ای رسیدین که بازدیدکنندگانی واسه محصول خود به دست آورده اید، اما قسمت سخت داستان تازه از اینجا شروع می شه: اونا فقط بازدیدکننده هستن!

تا به اینجا فقط راهی پیدا کردین که اونا رو به و ب سایت خود بکشونین، اما اگه تموم نتیجه کار شما همینه پس بدونین که این بازدیدکنندها با اندازه خیلی بالایی به محض ورود به سایت، از اون خارج می شن. هدف اصلی شما باید فعال سازی کاربران و بازدیدکنندها باشه. فعال سازی (یا Activation)، به معنی مجبور کردن بازدیدکنندگان به انجام اقدامیه که شما اونا رو به سمت اون اقدام هدایت می کنین.

فعال سازی کاربران، فقط به معنی کلیکای تصادفی و بی هدف در محصول یا سایت شما و بعد، خروج از محصول نیس. فعال سازی یعنی بازدیدکنندگان کاری رو بکنن که شما از قبل براشون در نظر گرفتین، کاری که هم جهت با پیشبرد اهداف شما هستش.

اینجا بعضی اهداف از فعال سازی کاربران رو میبینیم:

  1. دریافت ایمیل بازدیدکننده
  2. ایجاد حساب کاربری
  3. خوندن محتوا
  4. نظر دادن درباره چیزی
  5. همرسانی (به اشتراک گذاشتن) چیزی
  6. خریدن چیزی
  7. پر کردن یه فرم
  8. تماشای یه محتوا
  9. تعامل با بقیه
  10. فرستادن درخواست دوستی واسه بقیه
  11. و بسیاری نمونه های دیگه

بعضی از این اهدافِ فعال سازی شاید خیلی دمِ دستی به نظر برسن و یه سریای دیگه بسیار حساب شده؛ اما در هر حال اهداف شما به طور کامل به محصول تون بستگی دارن. اگه محصول شما یه وبلاگه که از تبلیغات پول درمی آورد پس شاید بهتر باشه روی اهداف ۱، ۳، ۴ یا ۵ تمرکز کنین. اگه از بازدیدکنندها یه نشانی ایمیل داشته باشین می تونین در آینده هم به اونا درباره مقالات جدید خود ایمیل بدین. اگه بازدیدکنندها مقالات فعلی وبلاگ شما رو بخونن (هدف ۱)، از کیفیت محتوا و نوشتن شما باخبر می شن و تمایل پیدا می کنن که بازم از شما بخونن (هدف ۳) و اگه روی مقالاتتان نظر بذارن بیشتر از قبل احتمال داره که بعداً هم به وبلاگ شما سر بزنن، مخصوصاً اگه بقیه هم به نظر اونا جواب بدن (هدف ۴).

از طرفی اگه اونا رو تشویق کنین مقاله شما رو در توییتر همرسان کنن (به اشتراک بذارن) ، در مقابل خوانندهای بیشتری به دست میارید (هدف ۵). اما یه محصول متفاوت، شک نداشته باشینً اهداف متفاوتی داره. پس هدف از فعال سازی کاربران باید متناسب با محصول انتخاب شه.

هم اینکه، باید بدونین که هر چی اهداف شما کمتر باشه احتمال رسیدن به اونا بیشتر هستش. مثلاً اگه ۵ هدف داشته باشین اون وقت به کار گیری تاکتیکای فعال سازی کاربران معرفی شده در این فصل واسه رسیدن همه جانبه و موثر به تک تک این اهداف، سخت هستش. منطقی تر اینه که واسه هر بخش از محصول خود باید دست کم یه هدف اصلی و اولیه رو مشخص کنین.

۱. صفحات فرود (Landing Pages)

وقتی که بازدیدکننده ای به سایت تون میاد، به کار گیری صفحه فرود شانس فعال سازی اونو شدیدا زیاد می کنه. اگه نمی دونین صفحه فرود چیه باید بگیم چیزی متفاوت از صفحه اول سایت یا محصول شماس. این صفحه ممکنه در بعضی عناصر و عاملا با صفحه اصلی شما برابر باشه، اما دقیقاً مثل اون نیس.

صفحه فرود صفحه ایه که می تونین درون محصول یا سایت خود بسازین و افراد رو واسه کمپینا و اهداف خاص خود به اون صفحه هدایت کنین. مثلا اگه با حساب توییتر خود درباره موضوعات خاصی توییت می کنین، می تونین نشانی بیوی حساب خود در توییتر رو به لینک تبدیل کنین تا بازدیدکنندها رو به صفحه فرودی ببربد که درباره همون موضوعات باشه.

در ادامه بعضی از خصوصیات اصلی صفحات فرود و ضرورت به کار گیری این صفحات رو توضیح می دیم:

راهبری کوتاه (LIMITED NAVIGATION)

اگه شخصی از راه یه کمپین خاص به صفحه فرود شما بیاد به این معنیه که می تونین خیلی از عناصر راهبری رو از چشم اون دور کنین چون این عناصر و عاملا، فقطً موجب پرت شدنِ حواسِ بازدیدکننده از تکمیل هدفی می شن که عزمتونو جزم کردین اون به انجام برسونه. این بازدیدکننده با ورود به صفحه فرود شما علاقه و تمایل خود رو نشون داده، پس بهتره توجه اونو روی هدف تون متمرکز کنین و اونو به بیراه س نبرین.

یه دکمه فراخوان عمل (Call to Action) کافیه

هر صفحه فرود فقط به یه دکمه فراخوان عمل یا Call To Action نیاز داره. دلیل اینکه نباید تعداد CTAها بیشتر باشه، همون دلیلیه که واسه حذف بیشتر عاملای راهبری گفتیم. اگه گزینه های زیادی واسه اقدام در اختیار بازدیدکننده بذارین، ممکنه اونو از دست بدین. هیچکی به یه صفحه فرود نمیاد، مگه اینکه از راه یه کمپین به این صفحه برسه و این یعنی که این بازدیدکنندها به طور کاملً آماده فعال سازی هستن، پس با دکمه های زیاد اونا رو گیج نکنین.

لحن مناسب و یکی

چون منبعی که کاربر از اونجا به صفحه فرود شما اومده رو می شناسین، پس باید تجربه اون در این صفحه رو متناسب با اون منبع برنامه ریزی کنین. مثلاً باید از لحن و زبانی استفاده کنین که بازدیدکنندگانی که از یه سایت یا اپلیکیشن خاص اومده ان رو جلب کنه، حتی اگه این لحن واسه بقیه بازدیدکنندهای محصولتان جذاب نباشه.

زبون، لحن و حتی تصاویر و گرافیک صفحه فرود شما باید یکی و یکدست با انتظاراتی باشه که بازدیدکنندها در صفحه منشاء و اولیه خود داشتن.

هم اینکه این روزا نوع خاصی از صفحه فرود شدیدا محبوب شده. این نوع صفحه فرود که ویژگیای متمایزی داره، صفحه «به زودی» یا همون صفحه «لانچ محصول» است. صفحه لانچ یا Launch Page، یه صفحه فروده که قبل از لانچ و منتشر شدن محصول تون اونو تدارک می بنین و هدفش جمع آوری نشانی ایمیل بازدیدکننده هاست تا وقتی محصولتان ارائه شد بتونین به اونا اطلاع سانی کنین.

اینجا چند نکته رو در مورد این نوع از صفحات فرود توضیح می دیم:

از صفحات «به زودی» (Lunch pages) واسه جذب ترافیک هم استفاده کنین، نه فقط واسه فعال سازی کاربران!

بازه وقتی قبل از لانچ و معرفی محصول، یکی از بهترین زمانا واسه جذب ترافیک بیشتره. مثلاً می تونین به کاربران بگید اگه صفحه لانچ یا به زودی شما رو با دوستای خود همرسانی کنن، اولین کسائی هستن که امکان به کار گیری محصول رو بدون این دست اون دست کردن بعد از لانچ دارن. یا مثلاً می تونین فقط در صورتی به این بازدیدکنندها اجازه ثبت نام در لیست اولیه محصول جدیدتون رو بدین که اول توییتی درباره شما منتشر کنن. پس در به کار گیری صفحه فرود «به زودی» یا همون «لانچ محصول» خلاق باشین.

تیتر و زیرتیتر یعنی همه چیز!

از اونجا که در این صفحات هنوز محصول خود رو لانچ نکردین، شایدً نمی تونین جزئیات زیادی در صفحه لانچ خود به کاربر ارائه کنین؛ این یعنی تیتر و زیرتیترهای شما اهمیتی فوق العاده حیاتی پیدا می کنه. اگه این چند کلمه نتونن توجه بازدیدکننده رو جلب کنن، اون به سرعت از صفحه لانچ شما خارج می شه.

تصاویرِ عاطفی، بسیار حیاتیه

علاوه بر تیتر و زیرتیتر باید از گرافیگ و تصاویری با تاثیر عاطفی استفاده کنین. یه تصویر پس زمینه تموم صفحه از جمله تاکتیکای عادی در طراحی صفحات فرود «به زودی» است. حالا که نمی تونین در محتوا جزئیات خیلی از محصول آینده خود ارائه بدین، کمی عاطفه و حس به این تصاویر تزریق کنین.

نذارین لیست بازدیدکنندها دلسرد شن

بازم که لیستی از افراد علاقه مند به لانچ محصولتان جفت و جور می کنین باید مانع از فاصله گرفتن و بی خیال نسبت به موضوع شدن اونا شید. اگه مثلا واسه چندماه به اونا ایمیلی نزنین و یهو روز قبل از عرضه محصول به اونا اطلاع رسانی کنین، اندازه کلیک روی لینک صفحه فرودتان شدیدا پایین هستش.

پس درزمان وقتی که دارین ایمیلای جدیدی از بازدیدکنندهای جدید به دست میارین، به اونایی که تا الان جذب کردین ایمیل بزنین و با ایشون در تماس بمونین تا بازم انگیزه لازم واسه پیگیری عرضه محصول شما رو داشته باشن.

صفحه «به زودی» خود رو در وب سایتای مناسب بذارین

افراد زیادی همیشه به دنبال اجناس جدید هستن و می تونین صفحه فرود مربوط به لانچ محصول خود رو در سایتایی که واسه اینجور آدمایی طراحی شده هم منتشر کنین. مثلاً سایتایی مثل betalist یا erlibird از این دسته هستن که می تونین خیلی راحت با به کار گیری اونا صفحه فرود خود رو در اونا هم بذارین و لیست ایمیل تون رو بزرگتر کنین، البته به شرطی که یه صفحه فرود جذاب و مناسب طراحی کرده باشین.

می تونین صفحه فرود خود رو در این سایت بهینه سازی کرده و به کاربران بیشتری نمایش بدین

هم اینکه اگه می خواین خیلی سریع و ساده یه صفحه فرود طراحی کنین می تونین از سرویسایی مثل unbounce.com استفاده کنین و اگه دارین یه صفحه لانچ یا «به زودی» طراحی می کنین می تونین از سرویسی مثل launchrock.com استفاده کنین.

طراحی صفحه لانچ ـ Launch page

لانچ راک طراحی صفحه لانچ یا به زودی رو واسه شما آسون می کنه

Unbounce ـ landing page ـ صفحه فرود

Unbounce هم به شما در طراحی صفحه فرود کمک می کنه

۲. کپی رایتینگ

اگه می خواین کاربران کار خاصی رو بکنن و از محصول شما دفع نشن (به اصطلاح Bounce یا پَرش نکنن)، کلماتی که استفاده می کنین از چیزی که تصور می کنین، بسیار مهم تر هستن.

ما معمولاً زمان بسیار زیادی رو به طور وسواسی صرف موارد چشمی می کنیم و همین باعث می شه محتوای تشویقی یا کپی رایتینگ در اولویت دوم قرار بگیره. باید حواسمون باشه همونقدر که شکل و شمایل چشمی مهمه، اگه می خوایم کاربر از چیزی باخبر شه یا چیزی رو خوب بفهمه یا کاری رو بکنه، باید از کلمات استفاده کنیم و این کلمات، می تونن کلید موفقیت ما باشن.

شاید بد نباشه واسه آشنایی بیشتر با معنی کپی رایتینگ، مقاله کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا چه فرقی داره؟ رو بخونین. اینجا چند تجربه و نکته رو درباره کپی رایتینگ یا همون تولید محتوای تشویقی توضیح میدم:

تیتر باید ارزش پیشنهاد بی همتا شما رو ذکر کنه

به چه دلیل محصول شما منحصربفرده؟ شما چه دارین که رقبایتان ندارن؟ شما چیکار می کنین که اونا نمی تونن بکنن؟ اگه به بازدیدکنندگان نگید که بی همتا هستین، اونا هم اصلاً شما رو جدا از بقیه رقبایتان در نظر نخوان گرفت.

زیرتیتر باید ارزش پیشنهاد بی همتا شما رو توضیح بده

زیرتیر، متنی با اندازه فونت کوچیک تره که زیر تیتر اصلی و در ادامه اون قرار میگیره و ارزش بی همتا شما رو بیشتر توضیح میده. این زیرتیتر می تونه دلایل حقیقت داشتن تیتر اصلی رو بگه یا ابهام اونو رفع کنه. از زیرتیتر واسه برطرف کردن تردیدهای بازدیدکننده و واسه شفاف سازی تیتر خود استفاده کنین.

واسه جنسای گرانقیمت، کپی رایتینگ طولانی مناسب ترن

اگه دارین چیزی می فروشید که بیشتر از ۵۰۰ هزار تومن ارزش داره، پس لازمه که محتوای تشویقی طولانی تری تولید کنین. این محتواها فضا و فرصت اطلاع رسانی، جواب به اعتراضات و ابهامات و هم اینکه فرصت راضی مخاطب جهت تبدیل شدن به یه عضو فعال رو واسه شما جفت و جور می کنن.

واسه جنسای ارزون، محتواهای تشویقی کوتاه موثرتره

اگه چیزی که می فروشید ۴۰ هزار تومن می ارزه، باید بدونین که محتواهای تشویقی طولانی بیشتر از اینکه پاسخی به بازدیدکنندها بدن، موجب اعتراض اونا می شن. این محتواها ممکنه بیشتر از این که کمک کننده باشن، سردرگم کننده شن. پس واسه کالاهایی با قیمت پایین، متنا و محتواهای تشویقی کوتاه و دقیق بهتر جواب میدن.

مخاطبان جور واجور به شکلای جور واجور مختلفی از کلمات جواب مثبت میدن

فقطً به کپی کاری از سبک و راه و روش محتواهای تشویقی بقیه اکتفا نکنین. واژه ها و سبک محتوای شما باید متناسب با مخاطب تون باشه. اگه مخاطب شما جامعه پزشکانه باید از زبون و ادبیات دکترا استفاده کنین، اما اگه دارین با مردم عادی رابطه برقرار می کنین، زبون محتوای شمام باید عامیانه و دور از پیچیدگی باشه.

اگه دارین کودکان رو با محتوای خود هدف می گیرین می تونین از زبون کودکانه استفاده کنین، اما اگه مخاطب شما افراد سن و سال دار مثل مادربزرگا و بابابزرگا هستن باید طرحی نو دراندازید و زبون مناسب اونا رو پیدا کنین.

از خود مشتری واسه تولید محتواهای بهتر استفاده کنین

با موشکافی زبون و گفتار مخاطبان خود (از راه پیاما و ایمیلایی که به شما میزنن یا از راه نظرسنجی و پرسشنامه) کم کم متوجه میشین که کدوم کلمات و جمله ها در ادبیات روزمره اونا کاربرد داره. اگه از همین کلمات و جملات در محتوای تشویقی خود استفاده کنین، فعال سازی اونا بسیار آسون تر می شه.

نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی هم کپی رایتینگ حساب می شه

به کار گیری نظرات تاییدآمیز در سایت همیشه اقدامی موثره چون تصور آدما یه تصور براساس رفتار جمعیه. یعنی اگه بازدیدکننده ببینه بقیه هم از محصول شما استفاده کردن و رضایت دارن، اونم تشویق می شه مثل اونا رفتار کنه. نظرات تاییدآمیز بقیه یه جور از کپی رایتینگه که به شما کمک می کنه بازدیدکنندها رو فعال سازی کنین.

از خرده محتواهای راهنما غافل نشید

خرده محتوای راهنما یه متن خیلی کوتاهه که وقتی کاربر بیان کننده ماوس رو روی آیکن اون می بره، متنی ظاهر می شه و چیزی رو واسه اون توضیح میده. این نوع محتوا به بازدیدکننده کمک می کنه در رابط کاربری محصول یا سایت تون سمت و طرف درست رو پیدا کنه.

سرنخای کوچیک در جای مناسب می تونن به افراد کمک کنن به صورت هدف مند در رابط کاربری محصول شما حرکت کنن. بازدیدکننده ای که توسط رابط کاربری و به خاطر از دست دادن خرده محتواهای راهنمایی کننده، گیج و سردرگم شده باشه معمولاً کاری رو که می خواین، انجام نمی ده.

در تصویر زیر بخشی از سایت بامیلو رو مشاهده می کنین که در باره انتخاب شهر و اتفاقی که پس از اون اتفاق می افته (باخبر شدن از روز دریافت کالا)، کاربر رو راهنمایی می کنه:

بامیلو با خرده محتوای راهنما به کاربران زیر و بم روند خرید رو آموزش میده.

۳. فراخوان عمل

از اول مقاله تا به اینچا چندباری از دکمه فراخوان عمل یا همون Call To Action نام بردیم، اما این تکمه ها اونقدر مهم هستن که شایسته س یه بخش رو کامل به اونا اختصاص بدهم.

بهترین روش واسه اینکه شخصی مجبور شه چیزی که می خواین رو بکنه اینه که به صورت روشن و برجسته از اون بخواین اقدام کنه. هیچ چیزی رو به خلاقیت و خیالات اون واگذار نکنین و دقیقاً به اون بگید که کجا رو کلیک کنه. دکمه رو تا حد امکان روشن و بزرگ طراحی کنین. مثلاً دقیقا به بازدیدکننده بگید که واسه راهنمایی بیشتر با کی باید تماس بگیرین و بعد شماره تماس رو طوری که به طور کاملً به چشم بیاد روی دکمه فراخوان اقدام بذارین.

فعال سازی کاربران رو باید از راه مطرح کردن درخواست اقدام خود به روشن ترین و شیواترین بیان انجام بدین. در ادامه چند مثال از دکمه های فراخوان اقدام رو می ببینن که این اصول رو خوب رعایت کردن:

این بنر تبلیغاتی جاباما خوب به کاربر میگه به چه دلیل روی دکمه فراخوان اقدام کلیک کنه و در صورت کلیک به کجا هدایت می شه.

فراخوان اقدام ـ Call to Actionـ وبلاگ نوین

فعال سازی کاربران در وبلاگ نوین: نوین درخواست خود و اتفاقی که در صورت وارد کردن ایمیل اتفاق می افته رو خوب واسه کاربر توضیح میده.

فراخوان اقدام ـ Call to actionـ تسکولو

فراخوان عمل سایت تسکولو با با به کار گیری یه فعل واسه تشویق به عمل و با به کار گیری واژه رایگان کاربران رو تشویق به شروع می کنه.

به دنبال برنامه ای کامل واسه معرفی دیجیتال خود هستین؟

پکیجامون به شما کمک می کنن یه حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

۴. همراه سازی کاربر با محصول (OnBoarding)

وقتی کاربران به سایت یا محصول شما وارد می شن مثل اینه که یه نفر اونا رو وسط یه شهر غریب بدون راهنما و نقشه رها کرده باشه. وظیفه شما اینه که جهت درست رو به اونا نشون بدین و اونا رو به مکانایی که خودتون می خواین، ببرین. یکی از بهترین روشای راهنمایی بازدیدکنندها، همراه سازی یا آشناسازی (OnBoarding) است.

همراه سازی به معنی آشنا کردن کاربر با محصول یا سایت، ارائه آموزشای اولیه به اون واسه به کار گیری وب‎سایت یا محصوله. اینطوری، همراه نگه داشتن اون با محصول یا وب سایته. همراه سازی می تونه جهتای تصویری در بالای صفحه باشه یا تعدادی صفحه که کاربر رو از صفحه قبلی به صفحه بعدی منتقل کنن. همراه سازیِ کاربر رو مثل یه تور گردشگری دیجیتال واسه محصول تون در نظر بگیرین. حتی یه ویدیوی توضیحی هم می تونه بخشی از راه هدف دار همراه سازی شما باشه.

توییتر یکی از جذاب ترین تجربه های همراه سازی رو به کاربران ارائه میده چون به دقت اونا رو از مرحله ایجاد حساب کاربری به به کار گیری حساب کاربری می بَرَد. توییتر می دونه اکانتی که کسی رو فالو نکنه بی فایده س. پس فالو کردن چند حساب رو به بخشی از روند ثبت اسمش تبدیل کرده. یکی دیگه از مثالای خوب همراه سازی سرویس Invisionه. این سرویس از راه محصول خود به شما پنجره های پاپ آپ بزرگ و واضحی رو نشون میده که راهنمای شما حساب می شه و چیزی که باید بدونین رو به شما میگه:

پنجره پاپ آپ با توضیح موارد لازم، کاربر رو با محصول همراه و آشنا می کنه.

یادتون باشه که کاربران خیلی صبور نیستن و اونقدر هم به محصول شما اهمیت نمی دن که وقت بذارن و خودشون همه چیز رو درباره به کار گیری محصول تون بیاموزند. پس اگه به دنبال کاربرانی فعال هستین و می خواین کارایی مشخص براتون بکنن باید به دقت تجربه همراه سازی خود رو واسه اونا بهینه و آسون کنین.

۵. گیمیفیکیشن

کلا بازی و هرچه که مثل بازی باشه، ناخودآگاه ذهن و حواس ما رو متوجه خود می کنه. ما عاشق پیشرفت در بازیا، دریافت جایزه و جوایز، رسیدن به رتبه های بالاتر، انجام دادن ماموریتای جور واجور، گذروندن مراحل پشت سر هم و لذت بردن از بازیا هستیم.

بازی وارسازی یا گیمیفیکیشن هم دقیقاً از همین تمایل ذاتی آدم استفاده می کنه و به معنی به خدمت گرفتن سازوکارهای بازی در محصوله. از گیمیفیکیشن میشه واسه فعال سازی کاربران استفاده کرد. گیمیفیکیشن می تونه باعث شه فرد کارایی رو که معمولاً احتمال تکمیل شون در حالت عادی پایینه، بکنه.

در ادامه چند مثال از بازی وارسازی رو ذکر می کنیم:

نوار پیشرفت

در خیلی از اجناس به کاربران می گن که پروفایل اونا فقط به اندازه درصد معینی تکمیل شده (مثل لینکدین). نمایش اندازه ِکامل یا ناکامل بودن پروفایل، ما رو تشویق می کنه که درصد رو به عدد ۱۰۰ برسونیم چون اصلاً تموم نشده موندن کارا رو دوست نداریم. با اضافه کردن تنها یه نوار پیشرفت که درصد تکمیل پروفایل یا هر اقدام دیگری رو نشون بده، می تونیم محصول خود رو بازی وار کنیم.

مثلاً در تصویر زیر فیسبوک به من نشون میده که تنها ۲ درصد باقی مونده تا سهم خودم از ترجمه اپلیکیشن و سایت فیسبوک به فارسی رو تکمیل کنم. اینم بگیم که فیسبوک با همین ترفند همیشهً منو تشویق و تحریک کرده که این نوار پیشرفت رو به آخر برسانم و همونطور که می بینه به کار گیری نوار پیشرفت خوب جواب داده و من اقدام مورد نظر فیسبوک رو به انجام رسونده ام.

گیمیفیکیشن روند ترجمه فیسبوک به زبون فارسی واسه تشویق کاربران به ترجمه این سایت به زبون فارسی

جایزه

حتی اگه تو یه لیگ ورزشی کوچیک و محلی هم بازی کنین، بازم جوایز و قهرمانیا براتون بسیار مهم هستن. به همین روش اگه بتونین در محصول خود هم به کاربرها در ازای اقدامات مشخصی جایزه یا پاداشی بدین به این معناست که بازم از راه هدف دارای بازی وارسازی استفاده کردین. مثلا وب سایتا یا اپلیکیشنایی که در ازای انجام فعالیتایی به کاربر مدال برنز عضویت یا مدال نقره ای یا مدال طلایی میدن، در واقع دارن تجربه کاربری اونو بازی وار می کنن.

مثلاً در تصویر زیر می بینیم که اپلیکیشن ورزشی شرکت Nike پس از کسب امتیاز مشخصی به کاربر نشون طلایی رو اهدا کرده:

گیمیفیکیشن در اپلیکیشن ورزشی Nike: با گذروندن مراحل خاصی به شما نشونِ طلایی داده می شه.

تابلوی امتیازات

فقط با نشون دادن رتبه و امتیاز یه فرد می تونین اونو تشویق به رقابت با بقیه کنین. اگه به شخصی اطلاع بدین که در تابلوی امتیازاتِ (Leaderboard) قسمت پیامای اپلیکیشن تون از نظر تعداد کامنت نفر سومه، احتمال زیادی هست که اون دست به کار شه تا جایگاه دوم رو از اون خود کنه. تابلوهای امتیازات می تونن کاربران رو فعال کرده و باعث شن اقدامات خاصی رو بکنن.

روشای بسیار مختلفی واسه گیمیفیکیشن محصول هست، اما شرط رسیدن به این روش ها اینه که محصول خود رو (حتی اگه یه اپلیکیشن B2Bه) به عنوان یه بازی ببینین.

در ادامه هم تصویری از تابلوی امتیازات نه خیلی افتخارآمیز منو در اپلیکیشن آموزش زبون Mondly می ببینن. اپلیکیشنای آموزش زبون مثل Doulingo و Mondly خوب از تواناییای گیمیفیکیشن واسه جذب کاربران و درگیر نگه داشتن اونا با اپلیکیشن استفاده می کنن:

اپلیکیشن Mondly از تابلوی امتیازات واسه گیمیفیکیشن روند یادگیری زبون استفاده می کنه.

۶. روش هدف دارای قیمت گذاری

تشویق کردن یه شخص به انجام خرید، یکی از شکلای جور واجور بی همتا فعال سازی حساب می شه. چند روش عالی واسه فعالسازی کاربران جهت انجام خرید هست. ممکنه همه این روش ها واسه شرایط و محصول شما قابل اجرا نباشن، اما شایدً بعضی از اونا به کارتون میان.

بی عدالتی شدید در قیمت گذاری

قیمت گذاری یکی از حولوحوش بسیار مهم فعال سازی کاربران واسه انجام خریده. مفهومی هست به اسم بی عدالتی شدید در قیمت گذاری (Perfect Price Discrimination). این بی عدالتی به معنی ایجاد ساختاری از قیمت هاست که براساسِ قدرت خرید کاربر و بسته به خصوصیات و درجه بندیایی، محصول رو با قیمتای مختلفی به فروش میرسونه.

سرویس فیلیمو این معنی رو خوب در عمل اجرا کرده. اونا قیمتای خود رو طوری تعیین کردن که کاربر همیشهً به این نتیجه می رسه که با کمی هزینه بیشتر، چندین ماه اشتراک بیشتری رو بخره. مثلا به فرق قیمت اشتراک شش ماهه و یه ساله این سرویس نگاه کنین. هر کاربری با خود میگه حاضرم ۱۱ هزار تومن بیشتر بپردازم؛ اما عوضش ۶ ماه بیشتر اشتراک داشته باشم:

روش هدف دار قیمت گذاری با بی عدالتی شدید توسط فیلیمو خوب اجرا شده.

لایه های جور واجور

یکی دیگه از راه هدف دارای عادی واسه فعال سازی خرید اینه که سه یا چند لایه قیمت گذاری داشته باشین. فقطً همین واقعیت که کاربر بدونه یه لایه قیمتی گرانتر هم هست باعث می شه احساس کنه اگه پولش رو واسه لایه های پایین تر خرج کنه، خرید خوب و مقرون به صرفه ای انجام داده.

از طرفی اگه کاربر یه لایه قیمتی ارزون تر از لایه وسطی رو هم مشاهده کنه، اون وقت احساس خرید کالا یا خدماتِ ارزون و بی کیفیت به اون دست نمیده. اینطوری، کاربر اعتماد بنفس لازم واسه انجام خرید رو دشت می کنه.

اسامی روشن واسه لایه های قیمتی

اگه لایه های قیمتی خود رو با اسمایی مثل طلایی، برنز و نقره ای نام گذاری کنین، تقریباً هیچ کمکی به کاربران خود نمی کنین که بفهمن کدوم لایه مناسب اوناس. با این حال، ا