تاریخچه بلک فرایدی و ۱۱ راهکار مؤثر برای افزایش فروش در این روز

هممون درباره بلک فرایدی یا جمعه مشکی و تخفیفای خوبی که واسه خرید جنسا وجود در این روز هست، میدونیم. اما می دونین که چیجوری میشه از این روز در کسب وکار اینترنتی خود هم استفاده کنیم؟

این روزا با تبدیل شدن تصوّرات براساس تشکیل «دهکده جهانی» به واقعیت، جدایی از جامعه جهانی و بی توجهی به اون چیزی که در اون جریان داره بیشتر از گذشته بی معنا و حتی آسیب زا شده. این واقعیت به خصوص در دنیای دیجیتال که مرزهای بین قاره ها و کشورها رو ً محو کرده بیشتر خودشو نشون می ده.

دیجیتال

یکی از موضوعاتی که شدیدا به تغییرات و رویدادهای جاری جهان وابسته، تجارت و به خصوص تجارت الکترونیکیه. درواقع، تک تک رویدادها و اتفاقاتی که در بازارهای جهان و به خصوص بازارهای کشورای صنعتی در جریانه اثر زیادی بر بازارهای بقیه کشورها داره. یکی از این رویدادهای تأثیرگذار بر بازار کشورای جور واجور که چندیه که در کشور ما هم به عناوین جور واجور و مخصوصاً در فروشگاه های آنلاین جابازکرده، رویدادی موسوم به «بلک فرایدی» (Black Friday) یا جمعه مشکی س. در این مقاله می خوایم با بلک فرایدی، گذشته اون، بلک فرایدی در کشورای جور واجور و ازجمله ایران و هم اینکه مختصری از آمار مربوط به این اتفاق مهم آشنا شیم. در آخر هم به گفتن بعضی از مهم ترین نکات واسه فروش هرچه بیشتر در این مناسبت خاص می پردازیم؛ اما قبل از هر چیزی باید به این سؤال جواب بدیم که بلک فرایدی دقیقاً چیه.

بیستر بدونین: استارت آپای ایران در سال ۱۴۰۰

«بلک فرایدی» یا جمعه مشکی چیه؟

روز بعد از عید شکرگزاری (Thanksgiving) که برابر با آخرین جمعه ماه نوامبر هرسال میشه در آمریکا به جمعه مشکی معروفه. این روز و نزدیک اون رسماً یا به طور غیررسمی به عنوان شروع فصل خرید سال نو شناخته می شه. تقریباً همه فروشگاه های اینترنتی و غیر اینترنتی در این روز جشنواره های فروش فوق العاده به راه میندازن و طبیعتاً آدمایی که زودتر دست به کار شن تخفیفای خاص تری رو به چنگ می یارن. در مورد فروشگاه های فیزیکی، خیلی از مردم ساعتا در صف وای میستن تا تخفیفای تکرار نشدنی سال رو از دست ندن. در سالای گذشته و با رشد سرسام آور فروشگاه های اینترنتی، فروش بلک فرایدی قبل از روز جمعه شروع می شه و تا چند روز بعدازآن هم با عناوینی مانند دوشنبه سایبری (Cyber Monday) ادامه پیدا می کنه.

«بلک فرایدی» چیجوری و از کجا شکل گرفت؟

از پایهً عبارت «بلک فرایدی» ریشه در شهر فیلادلفیا داره. پلیس این شهر در دهه ۱۹۵۰ از شلوغی و ترافیکی که بعد از عید شکرگزاری به خاطر برگزاری یه بازی فوتبال آمریکایی در روز شنبه هرسال به وسیله اقشار جور واجور و ازجمله مشتاقان خرید در فیلادلفیا ایجاد می شد به تنگ اومده بود و پس روز جمعه بعد از عید شکرگزاری رو یه روز «مشکی» حساب می کرد. در سال ۱۹۶۱ این  عبارت اون قدر در فیلادلفیا بر سر زبونا افتاده بود که بازرگانان و فروشنده های شهر تلاش کردن تا با تغییر اون به «بیگ فرایدی» به معنی جمعه بزرگ بار معنایی منفی اونو از بین ببرن که موفق نبودن. باحال اینجاس که بلک فرایدی به معنی الان اون تا سال ۱۹۸۵ حتی در سطح آمریکا هم زیاد عادی نبود. درواقع، در دهه ۱۹۸۰ میلادی بود که فروشنده ها با تکیه بر داستان سیاهیِ رنگ سود و قرمزی ضرر، راهی واسه بازتعریف بلک فرایدی و تبدیل اون به مفهومی که حس مثبتی رو بوجود میاره پیدا کردن. ً عبارت «بلک فرایدی» در خارج از دنیای فروش به بحران اقتصادی و سقوط بازار طلا در ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ میلادی (بیشتر از صدسال قبل از ماجرای بالا) اشاره داره: فاجعه ای که به وسیله دو سرمایه گذار وال استریت که میخواستن تا با خرید افسارگسیخته طلا کنترل قیمتا رو در دست بگیرن و سود غیرقابل باوری رو به چنگ بیارن، شکل گرفت. در تاریخ نامبرده که ازقضا جمعه هم بود، این دسیسه برملا شد، بازار سقوط کرد و همه رو به ورشکستگی کشوند.

اقتصاد

به هر ترتیب، در آخر داستان ساخته شده به وسیله فروشنده ها تو ذهن مردم جا افتاد و ریشه های تاریک تر اون در فیلادلفیا فراموش شد. از اون زمان، این رونق یه روزه در فروش به یه اتفاق (دست کم) چهارروزه تبدیل شده و شنبه و یکشنبه و هم اینکه دوشنبه سایبری (که درواقع بلک فرایدی فروشگاه های اینترنتیه) هم به اون اضافه شده. فروشگاه ها هرسال زودتر کار خود رو شروع می کنن و خیلی از خریداران علاقه مند می تونن بدون این دست اون دست کردن بعد از صرف غذای مخصوص عید شکرگزاری راهی بازار شن.

بلک فرایدی در کشورای دیگه

بااینکه زادگاه بلک فرایدی، آمریکاست، اما این هیجان به کشورای دیگه هم سرایت کرده. مثلا، بلک فرایدی در سال ۲۰۱۰ به وسیله آمازون () وارد فرهنگ انگلستان شد. قبل از اون معروف ترین روز خرید در این کشور «باکسینگ دی» بود. خیلی از کاناداییا هم واسه خرید در بلک فرایدی به آمریکا سفر می کنن، البته به دلیل قیمت ارز این مراجعات کاهش پیداکرده. باحال اینکه حدود ۶٫۴ میلیون کانادایی این روز رو تعطیل می کنن.

ازجمله دیگه کشورهایی که بلک فرایدی در اونا به محبوبیت زیادی دست پیداکرده میشه به فرانسه، هلند، نروژ، آلمان، سوئیس، اوکراین، رومانی، اتریش، پاکستان، هند، آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند اشاره کرد. در کشور امارات متحده عربی هم این روز معمولاً با عنوان «وایت فرایدی» به معنی جمعه سفید شناخته می شه. در آمریکای جنوبی و به خصوص در آرژانتین و شیلی، دوشنبه سایبری از بلک فرایدی محبوب تره. بلک فرایدی کشور چین هم معمولاً روزی موسوم به روز مجردها (Singles’ Day) است که در ۱۱/۱۱ هرسال برگزار می شه.

کشور چین

دوره آموزشی در رابطه: دوره آنلاین ۱۰۰ نکته طلایی بازاریابی اینترنتی

بلک فرایدی در ایران

بلک فرایدی در ایران واسه اولین بار در اندازه کلان به وسیله بامیلو (در ۶ آذر ۱۳۹۴) اجرا شد. طبق آمار ارائه شده به وسیله این شرکت، در روز اجرای این طرح در هر ثانیه ۲۰ سفارش ثبت شده و حجم سفارش ۱۵ برابر روزای عادی بوده که درمجموع به رقم بی سابقه ۶۰ هزار رسیده. بامیلو از سالای بعد از عنوان «حراجمعه» استفاده کرده.

در ادامه، فروشگاه های اینترنتی و غیر اینترنتی جور واجور هم به این روند ملحق شدن که ازجمله بزرگ ترین اونا میشه به دیجی کالا اشاره کرد که از سال گذشته با برگزاری کمپین فروش فوق العاده آخر هفته خود، با عنوان «جمعه به خرید» وارد این میدون شده.

بالاترین تخفیفا در بلک فرایدی

البته هر فروشگاهی برنامه خاص خود رو داره، اما براساس آمار AMA.org از سال ۲۰۱۶، میانگین تقریبی تخفیفای خاص بلک فرایدی ازاین قرار بوده:

  • بخش سفر: ۶۰ درصد
  • لوازم اداری: ۵۰ درصد
  • لوازم الکترونیکی: ۴۷ درصد
  • پوشاک: ۳۲ درصد
  • شکلای جور واجور کادویی: ۳۱ درصد

بد نیس که به چند مورد از آمارهای دیگه مربوط به بلک فرایدی هم نگاهی بندازیم:

    • تقریباً یه چهارم علاقه مندان به خرید در بلک فرایدی حاضرن که شب قبل رو در بیرون از خونه سپری کنن؛
    • تقریباً یه پنجم کل فروش فصل تعطیلات در طول چند روز بین روز شکرگزاری و دوشنبه سایبری رقم می خوره؛
    • فقطً رقم پرداخت موبایلی در بلک فرایدی به چیزی بیشتر از یه میلیارد دلار می رسه؛
    • موبایل

    • تنها کاهش هرساله خرید در بلک فرایدی در طول دهه گذشته به رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ برمیگرده. در این سال هم با اینکه میانگین صنعتی داو جونز هزاران واحد افت رو نشون می داد، اما کاهش هرساله فروش بلک فرایدی تنها ۴٫۶ درصد بود.
    • اقتصادی

این آمار مربوط به سالای گذشته س، اما مطمئنا در سال جاری هم روند صعودی فروش بلک فرایدی حفظ می شه. درواقع، پیش بینی می شه که فقط فروش اینترنتی بلک فرایدی در آمریکا واسه سال ۲۰۱۸ میلادی با ۱۵٫۳۱ درصد رشد به ۵٫۸۰ میلیارد دلار برسه! این آمار و ارقام مهم بودن این روز رو واسه فعالان دنیای فروش و به خصوص فروش آنلاین صدچندان می کنه و با در نظر گرفتن اون چیزی که در اول این مطلب ذکر شد، ما هم در این طرف آبا نمی تونیم نسبت به اون چیزی که در اون سو می گذره بی خیال نسبت به موضوع باشیم؛ پس، ایده ها، نکات و روش هدف دارایی رو در ادامه این مطلب برخواهیم شمرد که معمولاً در این ایام از اونا استفاده می شه. توجه و به کار بستن این موارد به شما کمک می کنه تا همگام با جامعه جهانی، فروش و رشد خوبی رو تماشاگر باشین یا دست کم در کمپینایی که واسه مناسبتای خاص به راه میندازین کارکرد موفقیت آمیزتری داشته باشین.

دلار

چند تا نکته مهم واسه موفقیت هرچه بیشتر در بلک فرایدی

۱٫ یه روش هدف دار مناسب واسه فروش تدوین کنین

خیلی از کسب وکارها برنامه ریزی خود واسه بلک فرایدی رو از پایان فصل تعطیلات قبلی شروع می کنن که این یه ضرورته. واسه اینکه بتونین یه روش هدف دار مناسب واسه فروش طراحی کنین باید به تاکتیکای زیر هم توجه کنین:

برنامه ریزی

  • ایجاد کمپین هیجان زایی بلک فرایدی، مثلاً نمایش روزشمار از راه تبلیغات، ایمیل، شبکه های اجتماعی و موارد مشابه
  • فروش خاص و تخفیفای قبل از بلک فرایدی در طول هفته های قبل از اتفاق اصلی، می تونین تخفیفای دیگری ارائه بدین. حتی می تونین مسابقه برگزار کنین
  • نمایش گوشه ای از پیشنهادها و تخفیفای بسیار خاصی که در روز موعود یا حتی زودتر ارائه می کنین
  • داشتن یه روش هدف دار تبلیغاتی واحد و هماهنگ در همه کانالای اینترنتی (سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی و موارد دیگه) و هم اینکه کمک گرفتن از اینفلوئنسرها (افراد تأثیرگذار) و بقیه (مثلاً با به کار گیری برنامه های فروش مشارکتی) با هدف فروش حداکثری
  • ارائه تخفیف و فروش فوق العاده واسه مشتریان دقیقه نودی که خرید خود رو به بعد از بلک فرایدی میندازن (با تأکید بر کادوپیچ شدن اجناس و موعد ارسال در طول ماه بعد).

۲٫ پیشنهادات جذاب و بیشتر پسند ارائه بدین

تخفیف ۱۵ یا ۲۰ درصدی در ایامی مثل بلک فرایدی نمی تونه کارکرد فوق العاده ای داشته باشه. یادتون باشه که اینجور مناسبتایی، تنها فرصت شما واسه پایین آوردن قیمت بدون آسیب خوردن به وجهه برندتونه؛ پس پیشنهادایی بدین که قابل رد کردن نباشه.

قیمت

مثلاً یکی از فروشنده های آمریکایی در بلک فرایدی سال گذشته روی همه عینکای آفتابی خود یه تخفیف ۵۵ درصدی گذاشت و واسه دوشنبه سایبری، یه تخفیف ۴۰ درصدی رو هم واسه همه عینکای اسکی خود در نظر گرفت. نتیجه این شد که فروش هرساله این فروشنده ۱۰ برابر زیاد شد.

۳٫ واسه مشتریان خاص تون به مال خود آتیش بزنین

مشتریان خاص یا وفادارتان یکی از مهم ترین سرمایه های کسب وکار شمان و ارزش این رو دارن که یه بار در سال به خاطر اونا آتیش بزنین به مالتان! پس می تونین واسه بهترین مشتریان خود تخفیفا و پیشنهادات بهتر و خاص تری رو در نظر بگیرین. مثلا می تونین، یه ایمیل که شامل یه کد تخفیف ۸۰ درصدی واسه همه اجناس سایته رو واسه گروه مشتریان خاص یا VIP کسب وکارتون بفرستین. اینم یه روش هدف دار مؤثره و طبق یه گزارش آماری، ایمیلایی که با یه گروه بندی دقیق (به مورد شماره ۸ مراجعه کنین) واسه مشتریان خاص (که معمولاً فقط بین ۳ تا ۵ درصد کل فهرست ایمیلاتون رو تشکیل میدن) ارسال می شن، کارکرد بسیار بهتری در مقایسه با ایمیلایی دارن که واسه بقیه اعضای فهرست ارسال می شن.

۴٫ زودتر دست به کار شید

معمولاً بیشترین خرید کردنا در روز بلک فرایدی اتفاق میفته، که به طور کاملً هم منطقیه، اما خیلی از مردم زودتر از این روز مبادرت به خرید می کنن. بد نیس بدونین که فروش اینترنتی در سال ۲۰۱۷ هرروز به مدت ۲۳ روز متوالی قبل از بلک فرایدی، بیشتر از یه میلیارد دلار بوده . این روند به «بلک نوامبر» یا نوامبر مشکی معروفه. برنامه شما باید دور محور ایجاد یه جوّ مثبت نسبت به برند و افزایش آگاهی نسبت به اجناس اون بچرخد. خیلی از فروشندگان از این فرصت واسه سرمایه گذاری روی تبلیغات ویدیویی و ویدیو مارکتینگ استفاده می کنن، چراکه احتمال خرید آدمایی که ویدیو تماشا می کنن تقریباً دو برابر افرادیه که اینجور امکانی رو ندارن.

سرمایه گذاری

علاوه بر این، تبلیغات به اصطلاح «دهن به دهن» رو هم از قلم نندازین. منظور از این اصطلاح، همون پیشنهادات و پیشنهاد هاییه که مردم به همدیگه می کنن و در دنیای اینترنت به شکلایی مانند اشتراک گذاری، نقد و  ارائه نظرات مثبت در میاد. درواقع، همین پیشنهاد هاست که عامل ۷۴ درصد خریدهای مردمه. به این منظور می تونین یه کمپین واسه دعوت از دوستان (با یه اسم دهن پرکن) به راه بندازین یا واسه جلب توجه و جذب ترافیک از اینفلوئنسرها و اینفلوئنسر مارکتینگ کمک بگیرین.

۵٫ واسه شروع روی بعضی از اجناس تخفیف بذارین

چالشی که معمولاً در مورد تخفیف دادن واسه فروشندگان پیش میاد اینه که اگه زودتر شروع کنن، ارائه تخفیفایی که مشتریانشان به اونا عادت کرده و انتظارش رو دارن سخت تر می شه. واسه رفع این مشکل، به جای تخفیف دادن روی همه اجناس موجود می تونین روی شکلای جور واجور و دسته بندیای جور واجور یا خاصی از موجودی تون تخفیف بدین. این روش هدف دار دست کم سه فایده داره:

  • باعث افزایش کم کم فروش و حاشیه سود می شه؛
  • توجه مشترکان ایمیل و بازدیدکنندگان رو حفظ می کنه؛
  • اثر مثبتی بر اندازه موجودی تون و روند سفارش گیری تون داره.

بیشتر بحوانید: هفت دلیل بر ضرورت وبلاگ واسه کار و کاسبیای آنلاین

۶٫ از کارکرد سایت تون به طور کاملً مطمئن شید

اگه از پلتفرم یا نرم افزار مناسبی استفاده نکنین، سایت تون طراحی خوب و بهینه سازی مطلوبی نداشته باشه یا سِرورهای ضعیفی داشته باشین که تاب وتوان تحمل ساعات بالاترین درجه ترافیک رو ندارن، حجم یه عالمه از فروش و مشتریان وفادارتان رو از دست میدید؛ پس:

  • سرعت سایت خود رو بررسی و بهینه کنین: یادتون باشه که ۴۶ درصد از مشتریان هیچوقت به وب سایتی که کند باشه برنمی گردن، پس تا جایی که امکان داره و به روشای جور واجور به دنبال افزایش سرعت بارگذاری سایت فروشگاه خود باشین. مثلا، اگه وب سایتتون تصاویر زیادی داره می تونین از ابزاری مثل  واسه کاهش حجم اون تصاویر استفاده کنین.
  • سایت تون رو فعال نگه دارین: داون تایم (Downtime) یا وقتی که سایت از دسترس خارج می شه واسه کسب وکارتون مضره، و فقط رقبای تون رو خوشحال می کنه. پس ظرفیت وب سایتتون رو با ابزارهایی مثل  یا  امتحان کنین.
  • از همه چیز، از کدهای سایت گرفته تا تصاویر اجناس بک آپ یا پشتیبان داشته باشین. اگه همه چیز خوب پیش بره، احتیاجی به این بک آپ پیدا نمی کنین، اما وجود اون ضرری نداره.

۷٫ به صورت طبیعی حس چشم انتظاری بسازین

ایجاد یه رابطه عاطفی با مشتریان، به تشکیل خیالات الهام بخش و ایجاد یه حس مثبت در اونا کمک می کنه. یکی از راه هدف دارای مؤثر واسه ایجاد این رابطه، تند کردن تشنگی مشتریان و چشم به راه کردن اوناس، تا راضی شن که باید مرتباً شما رو دنبال کنن تا از قافله عقب نمانند.

مثلا، یه فروشنده عینک در آمریکا ده روز قبل از بلک فرایدی تبلیغ تخفیفای استثنائی خود رو در اینستاگرام شروع کرد. بعد دو روز مونده به روز موعود با عبارت «بزرگ ترین فروش فوق العاده بلک فرایدی تا به امروز» و هشتگ #blackfriday با تموم توان شروع به جوسازی کرد. شرکت مزبور در همین بین با برگزاری یه مسابقه و اختصاص جایزه ۵۰۰ دلاری به اون، شور و اشتیاقی در مشتریان خود به پا کرده بود. طبیعتاً تبلیغات پولی لازمه، اما هیچی نمی تونه جای هیجانی که به صورت طبیعی ایجادشده رو پر کنه.

۸٫ فهرست ایمیلای خود رو بخش بندی کنین

ایمیل هنوزم جایگاه خود رو به عنوان یکی از ستونای ایجاد و حفظ فروش در بلک فرایدی حفظ کرده. البته در فرستادن ایمیل باید به محتوا، زمان ارسال و تناسب اون با گیرنده توجه کنین. یکی از بهترین کارایی که می تونین با فهرست ایمیلایی که در اختیار دارین انجام بدین، بخش بندی (Segmentation) اونا هستش. هرچه ایمیلا رو به بخشای دقیق تری گروه بندی کنین، می تونین ایمیلای متناسب تری بفرستین. در نتیجه، اندازه باز شدن و مقدار کلیک خوری ایمیلای تون افزایش پیدا می کنه.

مثلا، می تونین این ۹ گروه رو واسه بلک فرایدی در نظر بگیرین:

  1. مشتریان فصلی
  2. تازه وارده ها
  3. مشتریان خاص
  4. کالاگردها (اونایی که فقط در میان صفحات فروش چرخ میزنن و خریدی انجام نمی دن)
  5. خریداران ثابت دسته بندیای خاص
  6. اونایی که خریدی نداشتن، اما علاقه خود رو نشون دادن
  7. اونایی که به ایمیلا توجهی نمی کنن
  8. اونایی که خرید خود رو نیمه کاره رها می کنن
  9. هدیه دهنده ها

واسه دسته بندیای ۲، ۴، ۶ و ۸ لازمه تشویق کننده هایی ارائه کنین که انگیزه لازم واسه تکمیل روند خرید رو در مخاطب به وجود بیاره یا دست کم باعث شه که ایمیل شما باز شه. البته پرواضحه که تک تک پیشنهادها و پیاما باید به طور کاملً متناسب با گروه دلخواه تنظیم شده باشه. مثلا، یه فروشنده پوشاک واسه گروه شماره ۸ که خرید خود رو به آخرسر نمی رسونن، این ایمیل رو فرستاد: با خریدتون می تونین کارتای هدیه مهم دریافت کنین. در مورد آدمایی که ایمیلاتون رو ندیده می گیرن، می تونین با پیشنهاد ارسال رایگان یا ارسال یه هدیه همراه با هر خرید، توجهشون رو جلب کنین.

مقاله در رابطه: بازاریابی ایمیلی و هر چیزی که واسه کسب درآمد از راه اون باید بدونین

۹٫ همه چیز رو واسه خرید با موبایل بهینه سازی کنین

از بین همه کاربرده های گوشی موبایل در سال گذشته، خرید از راه موبایل بیشترین رشد (تا ۵۴ درصد در آمریکا) رو داشته. فروش موبایلی «شاپیفای» به عنوان یکی از پلتفرمای معروف فروش، در بلک فرایدی سال ۲۰۱۷، برابر ۶۴ درصد کل فروش بوده که رشد ۱۰ درصدی رو در مقایسه با سال قبل از اون نشون میده.

با بهبود منوها و آسون کردن جابجایی در سایت، افزایش سرعت سایت و هم اینکه جفت و جور کردن امکان خرید با دست کم تعداد کلیک واسه کاربران موبایل می تونین فروش موبایلی بهتری داشته باشین. یه نکته مهم رو یادتون باشه که طراحی عکس العمل گرا (Responsive) حتماً بهینه سازی واسه موبایل به حساب نمیاد. البته درسته که این نوع طراحی از اینکه کاربر مجبور به زوم کردن و به چپ و راست بردن صفحه شه، جلوگیری می کنه، اما از روی زورً یه تجربه عالی واسه بازدیدکنندگان موبایلی رو رقم نمی زنه. از پایهً طراحی عکس العمل گرا باعث می شه که تجربه دسکتاپ (رایانه های رومیزی) در موبایل هم «خوب» به نظر برسه، اما پاسخگوی نیازای خاص کاربران موبایل نیس. پس این نکته رو موقع طراحی در نظر داشته باشین.

مقاله در رابطه: موبایل مارکتینگ چیه و چیجوری در اون موفق شیم؟

۱۰٫ روند خرید رو واسه خریدارائی که از روی هوس تصمیم می گیرن خلاصه کنین

یه گزارش نشون میده که ۴۰ درصد از کل هزینه هایی که در فروشگاه های آنلاین می شه از سر تصمیمات یهویی یا هوسای آنیه. پس به خاطر افزایش این خریدها باید هر سنگ و سنگ ریزه ای رو از سر راه وردارین.

۱۱٫ از اتوماسیون کمک بگیرین

یکی از به صرفه ترین و مؤثرترین روش ها واسه اوقاتی که کارای تکراری زیادی دارین، کمک گرفتن از اتوماسیونه. درواقع، با سپردن بعضی از کارا به دست اتوماسیون، کیفیت فعالیتای لازم تکراری رو بهبود می بخشین. ازجمله مواردی مانند خدمات مشتریان، مدیریت موجودی، بازاریابی و فروش رو خیلی راحت میشه به اتوماسیون محوّل کرد.

حرف آخر

همگام شدن و همگام موندن با جامعه جهانی در اتفاقای مانند بلک فرایدی علاوه بر اینکه باعث رشد کسب وکار شما می شه، سنگ محکیه که می تونه قدرت و توانایی شما واسه مدیریت امور جور واجور، از بازاریابی گرفته تا نظارت بر موجودی و فروش رو نشون داده و تقویت کنه؛ پس، اگه واقعاً به دنبال پیشرفت در دنیای کسب وکار هستین، نباید فرصتایی ازاین دست رو از دست بدین، بلکه لازمه که با برنامه ریزی و توجه به راهکارهایی که در بالا به اونا گفته شد و هم اینکه با در نظر گرفتن تجربیات بقیه شرکتایی که در این مورد قدم ورداشته ان، دست به کار شید و اقدامات علمی و عملی مقتضی رو بکنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: گذشته بلک فرایدی و ۱۱ راه حل مؤثر واسه افزایش فروش در این روز

راه حل