آیا می­توان برناتوانی­های یادگیری فایق آمد؟

آیا می­توان برناتوانی­های یادگیری فایق آمد؟

مسلما مردم می­خواهند از ناتوانی­ها جلوگیری کنند و در درمان هر یک از ناتوانی­ها دست کم امیدوارند که اثرات آن را به حداقل برساند به طوری که بتوانند از عهده فعالیت­های روزمره زندگیشان برآیند. ناتوانی­های یادگیری، یادگیری تحصیلی و رفتار اجتماعی را تحت تاثیر قرار می­دهد، در نتیجه، مشکلات دوچندان می­شوند به طوری که آموزش جبرانی مناسب می­تواند باعث از بین رفتن این مشکلات شود. رشته ناتوانی­های یادگیری به نوبه خود ادعاهای افراطی و درمان­های توام با خطا داشته است (وورال، 1990).

هرچند نمی­توان بر ناتوانی­های یادگیری چیره شد یا به عبارتی کاملا درمان نمی­شوند، اما افراد با ناتوانی­های یادگیری می­توانند راهبردهایی را یاد بگیرند که تا حد زیادی اثرات منفی ناتوانی­های­شان کاهش دهد. پیشرفته­های قابل توجهی در زمینه روش­های آموزشی و درمان به وجود آمده­اند. روش­های اصلی، آموزش شناختی (مثل خود نظارتی و خودآموزی را در بر می­گیرد) یادیارها (شامل استفاده از واژگان کلیدی و روش­های دیگر کمک به حافظه می­شود). آموزش مستقیم (DI) (که توالی دقیق آموزش، پاسخ سریع و منظم، و بازخورد فوری و تصحیح غلط­ها را شامل می­شود)، آموزش فرا درک مطلب (که راهبردهای تفکر درباره یادآوری نکات اصلی موضوعاتی که خوانده می­شود را برای دانش­آموزان فراهم می­نماید)، و آموزش داربستی (که کاهش تدریجی کمک و آموزش دو جانبه را دربرمی­گیرد) اگرچه این روش­ها در آموزش مهارت­های خاص و چگونگی ارتباط با زمینه برنامه­هایی که آموزش داده می­شود با هم فرق می­کنند، اما این روش­ها، روش­های منظمی برای آموزش مهارتهای مرتبط با تکلیف برای دانش آموزان با ناتوانی­های یادگیری هستند به طوری که دانش­آموزان می توانند این مهارت­ها را در موقعیت­های تحصیلی واقعی­شان به کار گیرند

مدیر کل

Next Post

اختلال بدریخت انگاری بدن و عوامل بروز آن

ش آگوست 18 , 2018
اختلال بدریخت انگاری بدن اختلال بدریخت انگاری بدن اختلالی است که جزء اختلالات مرتبط با وسواس طبقه بندی می شود. افراد مبتلا به این اختلال از لحاظ قیافه طبیعی هستند و اگر نقصی هم وجود داشته باشد جزئی است، اما آنها دچار این اشتغال ذهنی هستند که ظاهرشان معیوب و […]