دانلود پایان نامه

ای با این مضمون آمده است:((هر چه کار مشکل تر باشد؛ آزمایشِ بهتری برای سنجش مرد است )). معنای این جمله آن است که توانایی فائق آمدن بر کارهای سخت نشانه ی مرد بودن است و هرچه این توانایی افزایش یابد درجه ی مردانگی نیز بالاتر می رود . این مرد است که شایستگی سنجش را پیدا می کند . در ادامه ی همین درس می خوانیم : (( …اگر عده ای از سربازان را مامور کنند ، در قصر فرماندهان گل کاری کنند یا برای زنان زر و زیور بسازند، مسلماً نسبت به نجات شهر کوتاهی کرده اند )). سرباز برای نجات شهر است ؛ در حالی که زن با واژه ی زر و زیور همراه است .
در درس 15 صفحه ی105 ، هر چند کل درس در وصف یک مرد یعنی « حاج آخوند ملا عباس تربتی » است ؛ اما جمله ی زیر از متن درس قابل تامل است : (( …شوق مفرطی به دانش اندوزی داشت ، هم برای خودش ، هم برای فرزندانش ، خواه پسر یا دختر)) . این از معدود مواردی است که دختر و پسر برای دانش اندوزی در کنار هم قرار گرفته اند. در صفحه ی 106 در شعری از سعدی ، بیت زیر آمده است : (( صورت زیبای ظاهر هیچ نیست ای برادر، سیرت زیبا بیار ))
از نظر سعدی سیرت ، زیبا زیبنده ی مردان است .
در درس 16 ، صفحه ی 113 ، مطلبی با عنوان « خوی مردان حق » در وصف ابراهیم ادهم آمده است . مرتبه ی مرد حق، ویژگی های خاصی دارد و برای رسیدن به آن تلاش زیادی را باید به کار بست. پاسخ به این سوال که آیا زنان حق هم تعریفی دارند ؟! ؛ زوایای قضیه را بیشتر روشن می کند .
در درس 19 ، صفحه ی 133 که مربوط به مولوی است ؛ در پاراگرافی چنین آمده است : (( جلال الدین در قونیه ، در هجده سالگی با گوهر خاتون که از خاندان یکی از فقهای حنفی ماوراءالنهر بود ، ازدواج کرد و از او فرزندی یافت که به سلطان ولد شهرت یافت )). در مورد زن مولوی ، نقش مادری او و اصل و نسبش که از فقهاست ، برجسته شده است .
دردرس 20 ، ازصفحه ی143 تا 145، با عنوان « مردی از نوادرِ علم و دانش » به معرفی خواجه نصیر- الدین توسی پرداخته شده است . در متن درس نیز با عناوین « مرد بزرگ » و « مرد بلند همت » از وی یاد می شود .
در مجموع در این کتاب ، از مردان با صفت هایی مثبتی چون مردان نام آور ، مردان خدا ، دانشی مردان ، مردی از آسمان ها فراتر، مرد بزرگ ، مرد بلند همت و مردی از نوادر علم و دانش ، یاد شده است . همچنین انجام کارهای سخت و ماجراجویانه از خصوصیات مردان فرض شده است . در مقابل ، صفت- هایی که برای زنان به کار رفته ، واژه هایی مانند «مهربان » و «گرامی » هستند .
در اندک مواردی که از زنها صحبت به میان آمده است؛ در 4 مورد آنها در نقش مادری و در 2 مورد در نقش همسری مشاهده می شوند. در مقابل مردان در نقش هایی چون رهبری ، سرپرستی خانواده ، علم آموزی و آموزش علم ، سلطنت، مرجعیت، نظامی گری، انقلابی بودن ، مسافر و ماجراجو ، عارف ، ادیب ، پیامبری ، کشاورزی ، بازیگری ، مخترع ، فرماندهی و وزارت قرار گرفته اند .
مواردی که در آنها جملاتی راجع به زنها بیان می شود که متفاوت با بقیه است ؛ ذکر شرکت آنها در جریانات انقلاب سال 57 و دیگری شوق به دانش اندوزی دختر ها ، همچون پسر ها ست .